Fjord Sail og Elan fortsetter

Fjord Sail og Elan fortsetter

Elan har lyttet til sin norske forhandler. Det gir lettere båter.

Publisert Sist oppdatert

I februar formidlet vi nyheten om at samarbeidet mellom Elan Yachts og Fjord Sail AS opphørte. Grunnen var dels uenigheter om verftets og båtenes utvikling, dels spørsmålet om garantier og også urealistiske salgsmål fra Elans side. Nå har Tor Hove og Elan Yachts kommet til enighet og skal vi tro Tor Hove har verftet lagt seg flat.

– Jeg tror at en av problemene er det jeg kaller en nord-syd-akse. Det er ikke det samme å seile i Middelhavet som her nord, sier Tor Hove til SEILmagasinet.

– Det blåser mer i Norge, Sverige, Danmark, England og Tyskland, samtidig som regattadeltagelsen er sterkt dalende i Middelhavet, fortsetter han.

– Det gjør at de ikke er like opptatt av egenskaper som det vi er, fordi de sjelden opplever nettopp de egenskapene båtene har.

Med egenskaper mener Hove båter som blant annet planer. Performancebåter som samtidig kan brukes like godt til cruising. Og det er det han vil at Elan-verftet skal lage.

NYE ELAN 400. Elan lanserte sin nye Elan 400 under Düsseldorf-messen i januar. Vi snakket med Hove på messen som mente da at båten ikke er blitt det verftet lovte at den skulle bli, den er for tung. Forbedring av det er en del av avtalen.

– Dekket skal vakuumstøpes og den skal bygges i vinylester. Det er noen av tingene som skal gjøre den lettere.

Samtidig sier Hove at det ikke skal gå nevneverdig utover kostnaden. Det skal ikke bli så dyrt at det ikke blir interessant.

Tor Hove forteller at han har bestilt en Elan 400 som blir levert i august. Den kan du se på Orust-messen og det blir en båt som ikke, under noen omstendighet, veier mer enn 7000 kilo.

– Det blir et vektprogram på verftet som skal ta for seg alle modellene. Du kan si at jeg har vært en katalysator for det, men jeg har hele tiden hatt full støtte fra designer Rob Humphreys, fortsetter Hove.

Et av poengene som Hove trekker frem er det han mener er Elans unike posisjon for å kunne bedre sine eksisterende produkter.

– Vi har muligheten til forbedre, vektmessig, både 310, 350 og 400 kraftig. De skal ned i vekt uten at det går utover komfortbiten, mener han.

Når det kommer til garantiproblematikken som Hove har opplevd skal det også være et tema. Verftet har forhandlet med de fleste av sine underleveandører og de aller fleste har gått med på å gi garantier som tilsvarer norsk kjøpslov – fem år.

Tor Hove legger ikke skjul på at han er fornøyd med at tingene har løst seg, men det har nok vært en spennende periode med forhandlinger.

– Det som har vært synd er at mine kunder og leverandører har måtte leve litt i usikkerhet, men på sikt er jeg helt sikker på at det har vært verdt det, sier Tor Hove.

– Men samtidig kan jeg love at det kommer mange spennende ting fra Elan i fremtiden, avslutter han.