Fleet- og matchrace ikke det samme
Louis Vitton Cup Act 13 er over. Fleetregattaen ga noen overraskende og noen skuffende resultater. Men snart starter kampen om hvem som skal utfordre Alinghi. Da er det virkelig alvor og da møtes båtene to og to.
Regattaen viste at noen og enhver skal få vanskeligheter med å tukte pokalforsvarer
Alinghi når selve America´s Cup finalen skal seiles fra 23. juni. Sveitserne som valgte å seile med sin nest nyeste båt var helt suverene og får nå mer enn to måneder til å optimalisere de to nyeste båtene SUI 91 og SUI 100. Blant utfordrerne var Grant Daltons Emirates Team New Zealand best, denne gangen med den dobbelte OL vinneren Ben Ainslie til rors, men de to italienske lagene, særlig Mascalcone Latino.Capitalia overrasket positivt. For BMW Oracle var regattaen en nedtur resultatmessig, som den var det for svenskene i Victory Challenge som med sin nyeste båt SWE 96 havnet helt nede på 8. plass. Riktignok lyktes det bedre for svenskene mot slutten av regattaen, men Magnus Holmberg & Co forsøkte å trøste seg med at laget var i matchsailing modus og manglet spisskompetanse ombord på å posisjonere seg i et større felt. Louis Vuitton Cup som starter 16 april vil gi svarene, men både Mascalzone Latino, Desafio Espanol og kanskje også Shosholoza vil gi svenskene hard kamp om den ettertraktede 4. plassen i seimifinalen, gitt at «De tre store» Team New Zealand, Luna Rossa og BMW Oracle tar de tre første.
Dark horse i dette selskapet blir den tredje italienske båten, den underfinansierte, men velseilte +39 Challenge. Laget hadde en knallåpning på Act 13 og ledet lenge i den første seilasen før det havnet i et vindhull og endte på 10. plass. I den tredje var laget igjen med i tetbildet da tyske United Internet feilbedømte en styrbord babord situasjon og hektet masten i +39s. Tyskerne tapte på alle måter i den etterfølgende protesten og ble også dømt til økonomisk erstatning. Dette løste de på den eneste parktisk mulige måte, ved å tilby en ny versjon 5 mast til italienerne, en løsning også juryen gikk inn for. Da masten hører med til det utstyr som skal produseres i utfordrerlagets hjemland fordret dette imidlertid et unntak fra America´s Cup reglene, noe som krevet samtykke fra samtlige konkurrenter. Her viste det seg imidlertid at enhver er seg selv nærmest, og + 39 må nå enten seile med en gammel mast som gir tydelig dårligere fart, eller reparere den ødelagte. Hva de vil seile med når LVC starter om en uke, er uvisst.
Resultater Act 13.
1 Alinghi (SUI 91) 4 1 1 1 3 2 1 78
2 Emirates Team New Zealand (NZL 84) 5 3 4 5 1 3 6 64
3 Mascalzone Latino-Capitalia (ITA 99) 3 6 5 2 4 5 3 63
4 Luna Rossa Challenge (ITA 94) 7 5 2 3 2 8 4 60
5 BMW ORACLE Racing (USA 87) 1 4 7 4 10 6 2 57
6 Desafío Español 2007 (ESP 97) 8 2 3 9 6 1 7 55
7 Team Shosholoza (RSA 83) 2 8 10 7 5 7 9 43
8 Victory Challenge (SWE 96) 12 11 6 8 7 4 8 35
9 Areva Challenge (FRA 93) 9 10 8 10 8 10 5 31
10 United Internet Team Germany (GER 89) 6 9 DSQ 6 9 9 10 29
11 +39 Challenge (ITA 85) 10 7 5 DNS DNS DNS DNS 17
12 China Team (CHN 95) 11 12 9 11 11 11 11 15
Louis Vuitton Cup
Utfordrerne starter Louis Vuitton Cup 16. april med round robin serien der alle møter alle. Da har lagene med seg bonuspoengene de har opparbeidet gjennom Louis Vuitton Ranking. I denne serien er hver seier verdt to poeng, slik at hvert bonuspoeng er verdt en halv seier. Etter den andre round robin serien vil de fire beste lagene gå videre til semifinaler og finaler der vinneren får retten til å slåss med Alinghi in den 32. America's Cup.
Ranking etter Lous Vuitton Cup Acts 1-13
1 Emirates Team New Zealand 158 4 bonuspoeng
2 BMW ORACLE Racing 147 3
3 Luna Rossa Challenge 145 3
4 Desafío Español 2007 106 3
5 Mascalzone Latino-Capitalia 103 2
6 Victory Challenge 83 2
7 Team Shosholoza 73 2
8 Areva Challenge 72 1
9 +39 Challenge 66 2* etter redress
10 United Internet Team Germany 42 1
11 China Team 11 1