Lagoon 51

Når komfort betyr mest
Katamaraner er hytter på sjøen - og når det gjelder bokomfort er det ingen som slår Lagoon.
Alle bruker sine
båter forskjellig, men målet for de fleste er å ha hyggelige ferier. Og om du
ikke finner den perfekte hytta med strandlinje er Lagoon 51 et alternativ.
Dessverre er skrogene litt for lange og du må ha kystskipperpapirer for å føre båten.
Men det er et digert fartøy. Du får
plass som kan sammenlignes med en enskrogs 70-foter. Prisene starter da også på
over 12 millioner kroner, og båten vi seilte koster nesten 18 millioner kroner.
Glir elegant
Heller ikke Lagoon 51 fikk vi seilt i mer enn lett vind, og da ble vi faktisk litt imponert. Med code-seil var farten gjennom vannet nesten lik vindhastigheten. Det ble en behagelig seilas, men Lagoon er ingen skarpseiler. Dette er heller ikke en båt der du vil holde i rattet time etter time. Har er det bare å sette kursen og trykke på autopiloten.
Skrogformen er unik og har mye bue opp mot hekken. Det gjør at vannet slipper mer effektivt i lave hastigheter, men øker motstanden i høyere fart. Et typisk deplasementskrog der skrogformen er tilpasset bruken av en slik tung turseiler.
Lagoon 51 seiler likevel bedre enn hva den gir uttrykk for. Langt bedre, i hvert fall i lite vind. Men er det meldt dårlig vær ville jeg holdt meg i havn. Høyt tyngdepunkt reduserer sjøegenskapene. Lagoon imponeer heller ikke med høyden under broen mellom skrogene. Selv om den har en form som skal redusere støy når bølgene slår opp under, så er dette et av flerskrogsbåters svake punkt for seiling på havet.



God utsikt
51-foteren har en flybridge som øker utearealet betraktelig. Med solbeskyttelse over flybridgen kommer bommen høyt opp på masten, opp mot høyden av salingshornet på en turseiler fra 1980-tallet. Den høye bommen gjør at seilarealet må begrenses tidligere, men katamaranen har da heller ikke skrogformer som kan omsette mye vind til høy fart.
Høyden under brua mellom skrogene er også lavere enn hos konkurrentene, men skal ha en form som reduserer bølgeslagene opp under salongdørk i mye sjø.
Du ser godt fra flybridgen, bare ikke det som er helt nær båten. For å legge til kai er det derfor en fordel med kamera.






Luksusleilighet
Det er ikke mange båter på 50 fot som tilbyr mer kjøleplass enn denne, mer enn på de fleste hytter. Ovnen er på størrelse med den du har hjemme. Det eneste jeg misliker i byssa er at det bare er én vask, men du har en utebysse få skritt unna.
Det er generelt godt med plass. Eierlugaren er i styrbord skrog. Her er det også en arbeidsplass, eget garderoberom og et digert bad. På babord side er det tre lugarer. De to fremre deler bad. Midtre lugar har bare en luke opp mot salongen. Lugaren akter er størst, og har eget bad.
Du finner heller ingen katamaraner med mykere sofa, Lagoon 51 er som skapt for å nyte livet og er en vinner i havn. Dette er den katamaranen som ligger tettest opp mot en hytte på land, noe som går på bekostning av egenskaper på havet i høy sjø og sterk vind.
Lagoon har fått mye kjeft for en del kvalitetsproblemer, noe produsenten er fullstendig klar over. Verftet skal ha lært av sine feil og Lagoon har forandret seg mye de senere år. Den generelle kvaliteten er løftet mange hakk og materialvalget har blitt langt bedre.
