– Fornøyd med 6. plass

 Det er ikke alltid lett å seile opp mot LYS-tallet på 1.55 for den 42-fots lange «Al Capone», mener skipperen Christian von Trepka. Se video fra Tjörn Runt.

Publisert

  Den norske superbåten var en av de raskeste en-skrogsbåtene som startet i Tjörn Runt. Båten var nummer to i mål, men det hjalp ikke på resultatlisten, selv om vi slo banens raskeste på handicap.

– Hadde det blåst 4-5 m/s så hadde vi hatt våre beste sjanser. Da seiler vi like fort på kryss, som i den vinden vi hadde på grunn av båtens lave vekt, men det ville ikke våre tunge konkurrenter, mener skipper Christian von Trepka. – Vi seilte bra, gjorde ingen tabber, så 6. Plass er nok det beste vi ville klart med det høye LYStallet under forholdene vi hadde.

Seilte alene

Vi hadde andre start, 5 minutter bak flerskrogsbåtene. Vi kom bra ut over linja, helt oppe ved startbåten, og kun Progressiva lå foran oss etter første slag, og slik ble det hele kryssen. Med 55 fot hold IMS-båten litt høyere fart og hadde tatt oss med ca 5 minutter etter en og en halv time. Arcona 430 og First 40 hang på oss som klegger, og hadde til tider litt bedre høyde, men litt dårligere fart. Litt trist å seile Sveriges største regatta, og kun se noen få båter rundt oss.

Vi fikk ikke oppleve folkefesten på vannet, men det var imponerende mange tilskuere på land, nesten langs hele ruten. Også flere følgebåter fulgte oss,og når de må ligge i plan for å holde følge fikk vi god føling med hvor fort vi seilte.

Avansert seilglede

Det er helt fantastisk å seile en maskin som Al Capone. Men om det kun er snakk om fart finnes det billigere og enklere løsninger. Formula 18 katamaranene seilte fra oss, selv på kryssen, og vi så kun de bakerste i feltet i denne klassen.

Fire Formula seilbrett fulgte oss på kryssen ut. Disse startet utenom konkurransen, men ville måle krefter. Disse seilbrettene hadde også høyere fart enn oss på kryss, men falt ut av plan noen ganger, som gjorde at vi holdt kontakten.

Trygg navigasjon

Vi hadde med oss lokalkjent svenske, men valgte allikevel å seile en omvei på ca 0,5 nm for å kunne seile med en bedre vindvinkel, få fri vind og holde en høyere toppfart. Vi seilte derfor ikke gjennom Kyrkesund, hvor feltet tetter seg. Vi tjente neppe noe særlig på omveien, men tapte heller ikke så mye. Veivalget vårt gjorde at vi heiste spinnakeren mye senere enn våre konkurrenter. Det blåste for lite for å plane på dette strekket, slik at vi fikk ikke helt utelling for båtens lave vekt.

Rask avslutning

Vinden økte mot slutten. I vindkastene fikk vi skikkelig glede av båtens egenskaper. Toppfarten var på 18,4 knop på flatt vann. Vi tok gode jafs på Progressiva, men distansen var for kort til at vi klarte linehounor i mål.

For høyt LYStall

Hans Petterson seilte i sin egen båt, HP 1030 og er ikke fornøyd med resultatet. LYStallet er alt for mye basert på sløreegenskaper, og når det er så mye kryss i frisk vind blir LYStall på 1.31 mye for en 34-foter. I år var det vannlinjelengden som avgjorde resultatene.

– Vi skal justere fatheaden i storseilet. Jeg tror den er for stor, forteller Petterson. Vi hadde båten i plan rett før Kyrkesund, og hadde over 13 knop på loggen, men hadde ikke nok trykk på vei inn mot mål. Petterson lot seg også imponere av konkurrentene. Arcona 340 gikk noe jævlig på kryss, raskere enn X-35 og First 35, forteller Petterson. Vi seilte jevnt med den nye Elan 350, og var noen minutter før i mål, selv med et lavere LYStall.

For trangt

Hans Petterson har mange meninger om Tjörn Runt og LYSsystemet. Arrangøren bør høre med dem som ikke deltar på hvorfor de unnlater å stille. –Jeg tror mange kvier seg å seile i det trange farvannet. Risikoen er for stor. Jeg syns de store båtene bør starte utenfor broen, og seile en lengre bane, gjerne innom Marstrand, og seile utenfor grunnene.

Petterson mener også at LYS-komiteen bør se på båtene som aldri vinner, og sette ned handicapet på disse, ellers forsvinner båtene fra regattafeltet.