Test fra arkivet: Fountaine Pajot Lavezzi 40

LAVEZZI 40: Skrogene virker lettdrevne og mon tro om ikke Lavezzi 40 hører til de raskere turkatamaranene i sin størrelse?
LAVEZZI 40: Skrogene virker lettdrevne og mon tro om ikke Lavezzi 40 hører til de raskere turkatamaranene i sin størrelse?

Turcat med moderne look og raske linjer

En kjapp høsttur ga oss et like kjapt førsteinntrykk av hva katamaranen Lavezzi 40 har av særpreg og karakteristika. Uten å ha gått båten etter i de tekniske sømmene, kun seilt og sett, sitter vi igjen med fornemmelsen av at vi har seilt en av markedets mer moderne og raske turkatamaraner.

Publisert Sist oppdatert

Denne uken tar vi frem en test Morten Jensen gjorde høsten 2005 i Oslofjorden. Testen ble publisert i SEILmagasinet 3-2006, og var på tre sider.

Vi har ambisjoner om å hente frem en ny test hver uke, som vil ligge åpent for alle i syv dager.

Når det subber avsted i drøye ni knop, så merkes egentlig ikke det noe særlig om bord i Lavezzi 40 fra Fountaine Pajot. Det du derimot merker er akselerasjonen. Vi seilte båten i rossete vind, og når kastene kom, responderte den med økt fart som du kunne føle på. Det, og at båten ikke krenger – og at bevegelsene er annerledes – det er den store forskjellen til vanlige kjølbåter.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 795 kroner per år

Bestill her

Powered by Labrador CMS