Får ikke betydning for VOR, sier Frostad

Knut Frostad tror ikke det nye formatet for America's Cup får betydning for Volvo Ocean Race.

Publisert

- Det viktigste er å gjøre sporten tiltrekkende for ledende merker som kan sponse seiling, og for globale medier, ikke om man seiler i en- eller flerskrogsbåter, sier Knut Frostad, CEO, Volvo Ocean Race.

- Vi kommer selvsagt til å følge tett med på hvordan America's Cup utvikler seg, sier han. - Det vi har sett til nå er at dem som er rekruttert til å lede de neste seilasene er mer interessante enn båtene. Kortere baner, kamera ombord som også gjengir lydene er elementer vi er vel kjent med, men vi vil gjerne dele av våre erfaringer og også lære mer om dette fra America's Cup .

- Formålet med Volvo Open 70 er svært forskjellig fra det med AC72, så jeg ser ikke at klassen kommer til å endre seg mye på grunn av AC. Utfordrerne har uttrykt bekymring knyttet til kostnadene og hvordan AC vil forholde seg til dette er relevant for oss fordi vi også hele tiden forsøker å kutte kostnader.

Et av våre mål er å levere engasjerende TV. I en baneseilas kan båtfart være av større betydning, men på havet er det dramaet som teller, og det er ikke nødvendigvis en funkjson av størrelse og formatet på båten, sier Knut frostad.