«Fram XV» blir raskere

Kongens tidligere båt som nå er overtatt av Norges Seilforbund blir modifisert.

Publisert

Båten ligger for øyeblikket på land i Sandefjord hvor den blir modifisert.

– Vi tar ut ca to tonn bly som har ligget inne i skroget og plasserer ca 500 kilo av det  kjølen, forteller båtansvarlig Per Christian Bordal på telefon til Seilas.

51 foteren blir dermed lettere og stivere, noe som vil gjøre den raskere på alle kurser og forhold.

IMS optimalisert

«Fram XV» ble bygget for IMS i Middelhavet. Reglen favoriserte tunge og ranke båter. Det var derfor mye å hente med å ha lette kjøler , men tunge skrog. Vekten i skroget ble lagt inn som bly i midten.  Noen av IMS båtene hadde faktisk kjøl av tre. Nå er IMS reglen blitt overtatt av ORCi som ikke straffer stive, lete båter på samme måte. Farr konstruksjonen blir nå derfor mer gunstig for dagens måleregler. Noen av disse båtene har 50 prosent av vekten som ballast i skroget.

Gir store utslag

– I følge kongen så vil vektreduksjonen gi store utslag. Fram-laget tok ut 300-400 kilo en sesong, og det gjorde båten mer livlig på unnavind. Nå blir den 1500 kilo lettere.

– Kjølen er delvis hul, og vi får plass til ca 500 kilo bly. Vi har vært i kontakt med konstruktøren som gir grønt lys for modifiseringen.

Vil nærme seg «Fram XVI»

Kongens nyeste båt, «Fram XVI» er bygget for en helt annen regel, TP 52-klassen. Disse båtene har mer vekt i kjølen og lettere skrog, noe som gjør at de planer. «Fram XVI» vil etter det vi erfarer komme til Norge i april. Etter modifiseringen av gamle Fram vil den nærme seg «Fram XVI» i fart, spesielt i lett vind kan vi kanskje klare å henge oss med forteller Per Christian Bordal til Seilas.   

    «Fram XV» har nok veid rundt ni tonn, hvor fem tonn har vært ballast. «Fram XVI» veier 7,5 tonn med 4,3 tonn som en bulb i kjølen.

Med unge seilere

Norges seilforbund vil bruke «Fram XV», eller «Norsteam» som er det nye navnet til unge seilere som ønsker å satse på storbåt seiling. Du kan lese mer om Norsteam satsningen her.