August godt kledd, her igjennom Kyrköysund.
Möllesund
Tøff kryss søndag.
Snøvær på Keringöen
Bohuslän i vinterdrakt.
For seil mot Keringöen.
Litt le bak sprayhooden. Solen brøt igjennom på lørdag.
Det lå et tynt islag også på fjorden ut fra Orust.
Vi fikk etter hvert fritt vann rundt båten.
Vi hugget løs isen rundt båten
Vi sov i båten fra fredag til lørdag for å komme tidlig avgårde.
Lørdag kveld på Keringöen
Sjøredningen lager råk.
H-40 i Kungsviken lørdag morgen. Isen var tykk nok til å bære en mann, og båten lot seg ikke rikke.
Fri fra isen og på vei mot Gullholmen i minus 10 grader lørdag.

Førjulsseilas i Bohusläns indrefilet

Testseiling fra Orust til Tjörn i skiftene vær ble en opplevelsesrik helg.

Publisert Sist oppdatert

Vi har testet H-40 i helgen og brukte anledningen til å seile fra Kungsviken til Käringön på lørdag og videre til Skjärshamn i dag. Kula ga oss en stor utfordring. Testmannskapet bestod av Håkon Nissen-Lie med sønnen Mats på 8 år og Axel Nissen-Lie med sønnen August på 12 år.

Test av stor H-båt

H-40 er utviklet av noen H-35 seilere som ønsket litt mer av samme båt. Båten ble lansert i 2007, men det er så langt kun bygget to båter. Nå har Hans Petersson tatt over rettighetene til formene og har fått satt i gang produksjonen igjen. Det er Utklippan Yachts som står bak båten, og den blir bygget i Lysekil. H-40 er selvfølgelig tegnet av samme konstruktør som H-båten, Hans Groop. H-båten ble lansert i 1968 og er kanskje verdens største en-type kjølbåt med over 5000 eksemplarer.

Test av H-40 kommer i Seilas til våren.

Tykk is

Testen ble planlagt for flere måneder siden. Ikke viste vi da at det skulle bli den kaldeste november i manns minne. For noen få dager siden la det seg tynn is rundt båten. Når vi gikk om bord fredag kveld var isen så tykk at vi kunne gå på den rundt båten. Sist uke var det minus 21 grader på Orust.

Båten lå helt fast i isen og lot seg ikke rikke. Lørdag morgen fikk vi hugget løs noen biter, og isen var opp mot 20 cm. For å komme oss ut i åpen sjø fikk vi hjelp av Sjøredningen til å lage råk ut fra Kungsviken.

I hjertet av svensk båtbyggertradisjon

I dag blir Malø produsert i Kungsviken, men stedet har bygget båter helt tilbake til vikingtiden. Det er eikeskogen på Orust som gjorde at øya har så lang båtbyggertradisjon. Også Hallberg Rassy har aner tilbake til Kungsviken. Det har også Najad i følge Hans Petersson.

Trangt farvann

Det ble for det meste motorkjøring ut mot Käringöen i det trange farvannet, men seilte det siste stykket. Det ble kryss i minusgrader, men sol. Med varme klær ble det en opplevelsesrik seilas med alt fra snøbyger til sol. Vi gled forbi Ellös hvor Hallberg Rassy holder til i dag, og forbi idylliske Gullholmen. Distansen var behaglig kort, under 15 nm, og var unnagjort på to en halv time. Kun den siste halvtimen under seil, od med vinden rett i mot.

Frisk vind videre

Mens vi lå på Käringön kom det er væromslag. Temperaturen steg fra minus 10 til over null. Det begynte også å snø tett. Snøen la seg tett på dekk, men nedbøren gikk over til regn, og snøen rant vekk, samtidig begynte det å ule i riggen.

Søndag morgen blåste det stadig frisk og det var yr i lufta. Båten skulle på land, og Skjärhamn på Tjörn, et sted for opptak. Skjärhamn ligger 11 nm syd øst for Käringön, og det betød vinden rett i mot. Vi satte to rev i storseilet og fokka halvveis utrullet. Det var mer en nok seilføring. Første halvtime var i åpen sjø, og ble så voldsom at minstemann ble sjøsyk. En ting er å bli sjøsyk om sommeren. Vi hadde sludd og liten kuling.

Videre ble det motorseiling gjennom idylliske steder som Möllesund og Kyrkösund.

Se flere bilder på vår bildespesial.