SEILmagasinets sommertokt
Over Skudenesfjorden i kuling
Bølgene slo imot båten på vei ut det nordvestre løpet fra Kvitsøy med kurs for Skudeneshavn.
Kvitsøy
Kvitsøy er en naturperle i havgapet mot Nordsjøen, og utseilingen nordvestover ut Revingssundet er ikke for de skvetne når vinden står på fra nord.
Innerst i sundet er det overettmerker og i Skippos kart er det tegnet inn kurs 127,5 grader innover mot overettmerkene. Det gir kurs ut 307,5 grader forbi det trangeste punktet mellom Revingsnakken og Revingsskjæret med tilleggende grunner på to-tre meter.
Vi gikk rolig ut fra havnen ved Grøningen for å få skværet opp fendere og tauverk, men når vi nærmet oss utløpet måtte vi gi gass. Bølgende skummet og sprutet over skjærene og nordakulingen pisket opp skvalpesjø mot svabergene. Litt gammel dønning rullet nok også inn fra havet, så her var det bare å gi gass forover for å komme fri fra land.
Dufour 430 er en stor og voluminøs båt med tyngde og maskinkraft til å gå mot sjøene, men det smalt tidvis høyt når bølgende traff midt under skroget. Vi holde fire-fem knop over grunn mot Skudeneshavn. Et par seil var å se i det fjerne, men ellers var det få båter på fjorden denne formiddagen.
Galleri
Med kurs 322 grader nordvestover traff vi klokkerent på østre innløpet til Skudeneshavn. Her er innseilingen mellom Vikaholmen fyr og lykten på Nesodden enkel og grei, og det er bare å følge oppmerket løp inn til gjestehavnen innerst i Skudeneshavn. Vi fant en plass til 43-foteren innerst i havnen, og fikk hjelp på brygga til å feste fortøyningene før båten drev av i vindkastene.
Her ligger vi mellom idylliske hvitmalte hus, i samme stil som på Sørlandet. Vi gleder oss til å bli bedre kjent med denne gamle fiske- og handelsbyen, og tenker på forfedrenes liv her for noen generasjoner siden.

På Kvitsøy var det et galleri som hadde hengt opp noen malerier fra lokale malere tilbake til slutten av 1800-tallet. De viser brutaliteten i stormene her ute, men også sjømannskapet til dem som seilte ut som loser, fiskere eller handelsmenn mellom holmer og skjær her ute i all slags vær.
Kart
Vi kunne gå for motor mot de glefsende sjøene for å komme fri fra Kvitsøy. Elektroniske kart på plotter og smarttelefon viser båtens posisjon og informerer om fart og kurs på en måte som tidligere sjøfarere bare kunne drømme om, der de måtte regne seg frem til ved å peile fyr, varder og båker i en båt som rullet og hev på seg i sjøen.
Jeg hadde glede av Skippos kart på iPhonen under overfarten. Båtens posisjon i kartet er tydelig, og kartene er ikke overlesset med alt for mye informasjon. Det er enkelt å zoome inn og ut for å få detaljoversikten rundt båten. I cockpiten har vi også en B&G kartplotter med C-Map, men den står et stykke unna rormannen, og blir vanskeligere å lese av når man må konsentrere seg om kursen gjennom skvalpesjøene.
Nå gleder vi oss til å bli bedre kjent med Skudeneshavn, hvor Søragadå ble fredet av Riksantikvaren i 2018.
