Full gass og alle mann på dekk
Full gass og alle mann på dekk

Full gass og alle mann på dekk

Det sier Aksel Magdahl i sin rapport til Seilas idag morges. Samtidig går båten in i Stealth modus.

Publisert Sist oppdatert

- Vi er nå inne i det siste døgnet før målgang. Det er full gass og alle mann på dekk, skriver Aksel i sitt siste Seilas-brev på denne etappen.

 

- Vi ligger rett utenfor Indias sydkyst, og skal seile langs kysten de 150 nautiske milene som gjenstår til Kochin. Vi har tjent bra på båtene bak gjennom noen store vindskift over natten, og er nå 50 mil foran. Fem til ti timer seiling med farten vi gjør nå. Men ingenting er avgjort mellom oss. Om vi stopper går fem timer fort. Det er veldig sannsynlig at det kommer til å bli flere parkeringsplasser med null vind det siste døgnet mot mål.

E4 har gått i mål, Telefonica Blue er halvveis mellom oss og mål i dag morges. Om vi klarer å beholde ledelsen på de bak, tar vi en veldig sterk tredjeplass som vi vil være utrolig fornøyde med. Men det blir altså ikke lett. Været er utrolig uforutsigbart den siste biten, det eneste som er sikkert er at det blir veldig lite vind.

 

Stealth Play

Vi har akkurat meldt inn at vi går "Stealth Play" de neste tolv timene. Det gjør sannsynligvis de andre også snart.Bakgrunnen for å gå "Stealth" er å unngå å vise de bak hvilken vind vi har, slik at de ikke kan bruke den informasjonen til å seile en raskere rute. Akkurat nå stemmer ingen værmodeller, og da er det en utrolig viktig informasjon å ha.

 

Bruker satelittbilder

Verktøyet jeg har brukt mest det siste døgnet er live satelittbilder fra satelitter som passerer forbi. De gir god oversikt over skyene de kommende timene, og fra det får jeg vite ganske mye om vinden. Spesielt når jeg kombinerer det med værmodellene og observasjoner. Værmodellene har generelt vært veldig dårlige den siste uken.

 

Ekvatordebut for Strømberg

For to dager siden krysset vi ekvator, og det var bare Martin Strømberg som ikke hadde krysset tidligere. Det ble verst for ham når hele teamet ble hjelpere for Kong Neptun. Han ble frisert ganske ufint, og fikk håret limt på med seilmakerlim diverse steder på kroppen. Så ble han krydret grundig med olje, ketchup, matrester fra de siste dagene og hvitløkspulver, som ble smørt godt inn i kroppen. Det så ikke spesielt bra ut. Vi andre slapp mye lettere på første etappe, for da var vi åtte som ikke hadde krysset ekvator før.

 

Seilmaker og trimmer

Martin Strømberg er 25 år og seiler sin første Volvo Ocean Race etappe. Han er en av våre "under 30" mannskap. Reglene sier at hver båt må ha to mannskap under 30 år. Hos oss har vi tre - Martin og Martin foruten meg selv. Juniorene er ikke noe dårligere av den grunn. Strømberg har bakgrunn som seilmaker, blant annet for Oracle BMW i siste Americas Cup. Han har seilt mye match racing og annen profesjonell seiling i forhold til sin alder. Hos oss er han eneste dedikerte trimmer, og ansvarlig for reparasjoner av seilene når vi ødelegger dem. Han er ikke den som har sterkest meninger om hvordan vi til enhver tid skal seile, men han gjør jobben sin grundig og trimmer seilene raskt.

 

Seilmakerjobb venter

Martin Strømberg og Anders Lewander reparerte forseilet som vi ødela rett etter starten i Cape Town for to uker siden. De brukte circa åtte timer, og seilet ble satt fint sammen så vi har kunnet bruke det resten av etappen.

Dessverre var formen i seilet blitt ganske ødelagt, så det må gjennom mer omfattende omsøm når vi kommer til India. Vi kan kun bruke 21 seil i løpet av racet, og har ikke råd til erstatningsseil som ikke er planlagte.

 

30. november 2008, kl. 04:50 UTC.

 

Aksel Magdahl

Navigatør, Ericsson 3 / Nordic Crew

Volvo Ocean Race