GP42 blir den neste store

Med 12-14 båter klare for sesongen i Middelhavet tegner GP42-klassen til å bli den neste store klassen i offshoremiljøet.

Publisert

De to første båtene fra King Marine i Buenos Aires er nå på vei til Valencia. Den første av dem tilhører Pedro Campos og skal være fremme i Valencia i denne uken. Den andre skal være fremme i tredje uke av april. Begge skal ferdigstilles ved King Marines anlegg i Alginet. I alt fem båter bygges nå i Argentina i et samarbidesprosjekt mellom Grand Soleil og designerne Botin & Carkeek.

Den tredje båten i denne serien er den nye "AlCapOne 3" som skal skipes 15 april og etter planen skal være fremme i Antverpen i begynnelsen av mai, der den skal settes på vannet  og kjøres for motor til Rotterdam for rigging. Båten skal deretter seiles hjem og det er håp om at den skal rekke frem til den første NORC-regattaen i Larvik. 

Ytterlige to båter er under bygging, men det snakkes allerede om å igangsette flere nye båter før denne sesongen. Gitt at GP42 nesten får de samme seilegenskapene som TP52 men til en brøkdel av prisen kan vi vente sterk vekst i denne klassen fremover.

En annen klasse som melder om stor suksess er Farr 40 der det er mange båter under bygging og interessen for sommerens regattaer i Norge og Danmark er stor. Til det nordiske mesterskapet på Hankø 4-8 juli er det allerede meldt 31 båter og til VM i København senere på sommeren er det også ventet rekorddeltakelse.

Suksessen i Farr 40 ser imidlertid ut til å ramme det norske Euro 42 prosjektet. 42 foteren som er tegnet av Judel/Vrolijk på oppdrag fra Sverre Valeur og som etter planen skulle bygges av Hanse står for øyeblikket stille og det er dessverre mye som tyder på at dette prosjektet neppe blir realisert.

GP 42 båtene gir fantastiske seilopplevelser. Se film fra Middelhavet i fjor sommer.

 

 

Construction of the remaining yachts follows the predetermined schedule. The boat of Norwegian owner Peer Moberg will leave on the 15th of April to Rotterdam. The fourth boat, built for Portuguese owner Gonzalo Esteves, is scheduled to depart on the 15th of May, while the fifth delivery, for Sergio Llorca,will take place one month later.

 

Finally, given the interest expressed by various potential owners it is possible that the construction of additional first-generation King Marine GP42's start in the near future. Undoubtedly these boats are set to dominate the first Spanish and international racing season of this new class.