NY: Hallberg-Rassy 340 blir en radikal båt med kort kjølblad og doble ror.

Ny 34-foter fra Hallberg-Rassy

Det tradisjonsrike verftet lanserer Hallberg-Rassy 340, nok en radikal modell.

Publisert Sist oppdatert
DOBBEL: For første gang kan du nå kjøpe en båt med to ratt.

For første gang i historien kan du nå kjøpe en Hallberg-Rassy med to ratt. Nyheten får også to ror, slik som HR 44. Skrogformen har også likheter med 44-foteren med mer volum akter og rettere baug. Nyheten får også et baugspryd.

Samme pris

Nye Hallberg-Rassy 340 får verdenspremiere under Öppet Varv i august. Båten erstatter Hallberg-Rassy 342, som er noen centimeter kortere og smalere, men har et langt mindre volum. Vekten har økt fra 5,3 til 6 tonn, men 230 kilo av dette ligger i kjølen.

Nyheten får en innredningsløsning fra HR 310, som gjør at salong, bysse og begge lugarer blir større, men uten skikkelig kartbord.

Startprisen på nyheten vil ligge på samme nivå som båten den erstatter, men vil ha en litt annerledes utstyrsliste. Vi går ut fra at teakdekk er puttet inn som ekstrautstyr. Hallberg-Rassy 340 har også rorkult som standard, og doble ratt vil trekke opp prisen.

Skikkelig eierlugar

På grunn av skrogformen kan køya forut i Hallberg-Rassy 340 trekkes lengre fremover. Samtidig er salongen trukket lengre akter. Det gir plass til badet tilknyttet eierlugaren forut. Med salongen lengre akter, blir det også større, fordi skroget også er bredere på området.

Akterlugaren er trukket noe frem. Det gir en bredere køye, og køya kan legges lavere, som gir mer volum over køya. Byssa er plassert der den tidligere modellen hadde badet.

Rask på papiret

Designer Frers har beregnet båtens polardiagram. Den sier at du skal kunne seile 6,5-7 knop på kryss med 40 graders høyde i frisk vind. Vannlinjelengden er økt med en meter. Båten har også et potensial til å seile raskere enn vannlinjelengden. Seilarealet er økt med noen kvadratmeter, og båten har mer vekt i kjølen, og ett skrog med mer stabilitet. To ror gir bedre kontroll i mye vind. Nyheten vil få bedre egenskaper i mye vind, men kanskje miste litt i lett vær på grunn av tyngden.

Større cockpit

Hekken er også rettete. Det gjør det mulig å utnytte plassen også bakover. Cockpiten er 42 cm lengre enn forgjengeren, men også mye større i bredden. Cockpitkarmen er høy, som gir bedre beskyttelse, og karmen er trukket hele veien bakover. Båten er konstruert slik at du skal sitte innenfor karmen å styre, ikke på karmen som er vanlig.

Nyheten har en stor nedfellbar badeplattform på hekken.

Også opplegget for seilhåndtering er ny. Båtens fire vinsjer er plassert på cockpitkarmen, og kan nås fra rormannen. Det gjør fremre del av cockpiten fri før liner og tau.

SEILmagasinet seilte Hallberg-Rasy 44 i desember. Du finner testen her. 

 

 

 

VOLUM: Nyheten er uten kartbord, men får en større salong, større bysse og badet forut, sammen med eierlugaren.
HEKK. Doble ror skal gi bedre rorgrep. Nyheten får også en stor nedfellbar badeplattform.
MODERNE: Hallberg-Rassy 44 er eneste båt med sentercockpit, en morderne rigg og et moderne skrog.
LYS: Hallberg-Rassy 340 får større vinduer. Den får også vinduer i skroget.