Søk i arkivet

NY: Hallberg-Rassy 57 får store vindusflater, både i skrog og overbygg.
NY: Hallberg-Rassy 57 får store vindusflater, både i skrog og overbygg.

Hallberg-Rassy skalerer opp og utvikler 57-foter

Under Oppet Varv i august vil Hallberg-Rassy 57 få verdenspremiere.

RASK: Hallberg-Rassy 44 testet ut
fra Ellös i frisk vind.

RASK: Hallberg-Rassy 44 testet ut fra Ellös i frisk vind.

I mylderet av nyheter under båtutstillingen i Dusseldorf lanserte Magnus Rassy tegningene til verftets neste modell, en sentercockpitbåt på over 18 meter. Nyheten blir verftets nest største modell, og det blir en båt mellom 55 og verftets største på 64 fot.

Oppskalert Hallberg-Rassy

Det er nå helt klart at Hallberg-Rassy 44 står modell for verftets nye modeller som kommer. Magnus Rassy har uttalt at det vil bli en ny modell hvert år under Oppet Varv i august, og denne høye utviklingstakten ser ut til å gi resultater. Hallberg-Rassy 44 representerer et klart skifte for verftet. Og båten med den brede hekken og sine doble ror ble først nedskalert til 34 fot, før den nå også kommer i gigantstørrelse.

Les test av Hallberg-Rassy 44: Radikalt fra Orust

RATT: Hallberg-Rassy 57 får en
stor cockpit med to ratt. Båten får bare to vinsjer, men
styrt med knapper.

RATT: Hallberg-Rassy 57 får en stor cockpit med to ratt. Båten får bare to vinsjer, men styrt med knapper.

To ratt

FORNØYD: Magnus Rassy melder om
stor interesse under messen. Verftet har nå den største
ordreinngangen på 11 år.

FORNØYD: Magnus Rassy melder om stor interesse under messen. Verftet har nå den største ordreinngangen på 11 år.

Som Hallberg-Rassy 340 får den nye 57-foteren to ratt. Det er første gang på en sentercockpitbåt for Hallberg-Rassy. Cockpiten er 2,9 meter lang. Båten har et stort flushdekk foran masten. Overbygget får vinduer i forkant slik bare 64-foteren har.

Det blir et gigantisk stuerom i baugen og god plass akter også. Totalt skal det være 10 000 liter volum til stueplass. Men båten har ingen jollegarasje slik 64-foteren har.

Vinklete salingshorn

Også riggen er lik 44-foteren. Mens 55-foteren har rett saling og to undervant, har 57-foteren tre sett salingshorn som er vinklet akterover. En slik rigg er nærmest blitt standard. Riggen er satt i en svak bue som skal forhindre pumping.

Båten har også et fast baugspryd som kan brukes til store lettvindseil som Code 0 og gennaker. Det er ikke tegnet inn noe kutterstag, men i pressemeldingen er det beskrevet at det er mulig å ha et indre forstag uten bruk av check-stag.

Ulempen med vinklede salingshorn er at storseilet ikke kan slippes fullt ut på lens. Overvantet er satt helt ute i borde. Forseilet er en fokk som skjøtes på innsiden av vantet, og ikke en stor og tung genua som 55-foteren har. Fokka går helt ned i dekket takket være en rulle under dekk.

LES: Hallberg-Rassy 340 i kuling

INNREDNING: Den nye 57-foteren
sammenlignet med 55 foteren under.

INNREDNING: Den nye 57-foteren sammenlignet med 55 foteren under.

Mye volum

Hallberg-Rassy 57 blir en stor båt. Planløsningen er lik som på HR 44, men lengden og volumet gjør at alt blir gedigent – også sammenlignet med 55-foteren. Lugaren forut er trukket ett godt stykke akterover. Det gir en mye større lugar. Det er særlig lugarene foran salongen hvor den nye båten briljerer. I stedet for køyesenger i andre gjestelugar, har nyheten en skikkelig dobbeltkøye. Det er bra for turseiling med gjester, men en ulempe for guttetur eller havseilas.

Den store bredden gjør maskinrommet stort, og 57-foteren får egen dør inn til teknikken fra akterlugaren. 

Både masten og salongen er flyttet akterover. For å få kabalen til å gå opp, er også byssa trukket akterover. Det vil gjøre det litt trangere rundt salongbordet og leideren ned fra cockpiten. Den store bredden vil gjøre eierlugaren akter enorm. Også stuerommet helt akter vokser i størrelse. Dette rommet blir tilgjenglig fra hekken med badeplattformen ute.

Du finner test av Hallber-Rassy 55 her

 

HR 57 HR 55
Skroglengde 17,44 m 16,68 m
Vannlinje 16,77 m 14,3 m
Bredde 5,11 m 4,69 m
Dybde 2,43 m 2,3 m
Vekt 28 tonn 26 tonn
Ballast 9,9 tonn 9,7 tonn
Seilareal 163 m2 156 m2
Mastehøyde 26,9 m 24,5 m

 

SEILmagasinet seilet Hallberg-Rassy 64 i vind opp mot 25 m/s i 2011. Da seilet vi også Oyster 625 og Amel 64. Les: Møte mellom kjemper. 

PLUGG: Den nye 57-foteren er alt
under produksjon. Båten skal være ferdig til sommeren.

PLUGG: Den nye 57-foteren er alt under produksjon. Båten skal være ferdig til sommeren.

 Kommentarer

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen