Hallberg Rassy 342
Moderne skroglinjer og lang vannlinjelengde gir gode fartsegenskaper.
2005 © Hallberg-RassyPeter szamer
Ingen revolusjon fra Ellös
Verden går ikke av hengslene når Hallberg-Rassy kommer med en nyhet, men kundene vet hva de får, en traust og kvalitetssikker båt som nesten er garantert å holde verdien. Derfor står kjøperne i kø lenge før verftet har noen båt å vise frem.
Da Hallberg-Rassy 342 hadde sin utstillingsdebut på årets Orustmesse Öppet Varv var hele årsproduksjonen solgt, hvorav fem båter til Norge. I Kiel hadde British Kiel Yacht Club bestilt hele ni. Den nye 34-foteren er en utvikling av den nå 15 år gamle HR 34 som er en av verftets bestselgere noensinne med over 500 solgte båter. Det sier seg selv at Magnus Rassy var på rimelig trygg grunn da han lot husdesigner German Frers slippe til med en forbedring.
For en forbedring er det, både når det gjelder seilegenskaper, utnyttelse av plassen og innredningsdetaljer. Ikke minst når det gjelder det første, representerer Hallberg-Rassy 342 et foreløpig høydepunkt, noe den 50 cm lengre vannlinjen i forhold til forgjengeren bidrar til. Da vinylig testet båten i selskap med mange større og presumptivt raskere båter, bet 342 godt fra seg. Båten er tidløs elegant og med styring fra rorkult, seilgleden har neppe vært større i en Hallberg-Rassy noensinne. Plasseringen av vanntank og batterier nærmere båtens senter og den forstørrede bulbkjølen gjør også båten stivere. Vi logget lett 6 knop på kryss i 4 - 6 m/sek, men det krever at man lar båten løpe. Piner man, går det straks ut over farten.
Gullabonnement
Blad og digital
899,-
pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner
BESTILL HER