KOMFORT: Varmen på og dype komfortable lenestoler. Ikke ille å teste båt i Sverige, tross sent i oktober.

Arbeidsdag på skrå

Vi er i Sverige og tester nye Hallberg-Rassy 370, og har funnet den perfekte arbeidsstillingen.

Publisert Sist oppdatert

Kursen er satt mot Smögen og sjøen begynner å bli større ute i det åpne farvann. Vi har unnagjort fotoopptaket. Nå er målet å finne ut hvordan 37-foteren fungerer som turbåt. Også underveis er det oppgaver som må gjøres. Et skikkelig kartbord er digg for litt kontorarbeid, men når båten krenger 15 grader, og sjøen gjør sitt, fant jeg båtens lenestoler langt mer komfortable. Her kan jeg sitte å skrive, og å sjekke dagens bilder. 

CODE: I starten av testen hadde vi sol. Med Code hadde vi 8,5 knop på loggen.
COCKPIT: Magnus Rassy har funnet godplassen fremst i cockpiten.
FORNØYD: Sist Bror var med å teste Hallberg-Rassy var det 69 fot. Nå er det bare 37 fot, men båten gir den samme gode komfortfølelsen.

Tur på første klasse

Hallberg-Rassy 370 er en spennende båt. Jeg liker størrelsen. Den virker som en 40 foter under dekk, men er litt enklere å håndtere. En litt mer praktisk størrelse, uten at det går ut over komforten. Planen er å seile til Smögen, bare 20 nm, men litt seiling utaskjærs for å smake på elementene. Ingen 100 nm test som sist, men en skikkelig tur for å kunne avdekke eventuelle svakheter. 

I natt skal vi sove i båten, og sjekke hvordan det er å leve i den. Det er meldt kraftig regn og et værskifte. Det kan også bli temmelig starte vind. Da vil Smögen gi oss god beskyttelse. Torsdag blir det å seile hjem igjen. 

INNREDNING: Båten er bare 37-fot men virker mye større.
KRYSS: Vi hadde fin vind under fotograferingen. Vinden varierer fra 4-7 m/s.
KARTBORD: Herlig med egen kontorplass, men lenestolene fungerer bedre når båten er på skrå.

Høy prisklasse

Båten vi seiler er antagelig verdens dyreste 37-foter. Båten koster i utgangspunktet 5,8 millioner, men båten vi seiler er heftig oppgradert med det meste på utstyrslisten. 

– Det er slik kundene vil ha båten, opplyser Magnus Rassy. 

Lenestolene jeg nyter er ekstra. Det er også «Island bed»-køya forut. Båten er innredet i eik. Mahogny er standard. Bare dette koster en halv millioner. Videre har båten fire elektriske vinsjer elektriske ruller og oppgraderte seil. Dette koster også over en halv million kroner. 

Legger du på teakdekk, teak cockpitbord, badeplattform, elektronikk osv, så blir det en million kroner ekstra. Vi nærmer oss raskt 8 millioner kroner.