SVART: Karbonmast på nye Hallberg-Rassy 50 har vist seg å være etterspurt. Nyheten har en cockpit sammenlignbar med verftets 57-foter.
SVART: Karbonmast på nye Hallberg-Rassy 50 har vist seg å være etterspurt. Nyheten har en cockpit sammenlignbar med verftets 57-foter.

Alle vil ha karbonmast

Hallberg-Rassy 50 ble lansert med rullemast av karbon, noe «alle» gladerlig betaler to millioner ekstra for.

Publisert

Hallberg-Rassy 50 har også verdenspremiere på Öppet Varv i slutten av august, selv om båten har seilt siden før jul 2020, og byggenummer fem står inne på verftet for ferdigstillelse. En er alt levert til Norge.

Heftig pristillegg

To millioner kroner svenske kroner må du betale for å få en sort rullemast. Du får en fin bruktbåt for den prisen, men med en pris som starter på 16 millioner, så blir ikke disse to millionene så store pristilegget. I de fleste tilfeller ca 10 prosent. Båten som er utstilt har en prislapp på over 20 millioner kroner.

UNIK: Seldén har utviklet en karbonmast for rulleseil, en krevende løsning. Med rullemasten blir også en rekke dekksutstyr oppgradert.
UNIK: Seldén har utviklet en karbonmast for rulleseil, en krevende løsning. Med rullemasten blir også en rekke dekksutstyr oppgradert.
FORNØYD: Magnus Rassy opplever en stor etterspørsel etter hans kostbare seilbåter. Han har kunder med høy kjøpekraft som vil ha det beste markedet kan tilby.
FORNØYD: Magnus Rassy opplever en stor etterspørsel etter hans kostbare seilbåter. Han har kunder med høy kjøpekraft som vil ha det beste markedet kan tilby.

Mer enn mast

Du får mer end bare en sort mast om du verger dette tillegget. Du får også vant av rod, bedre fall, samt et heftig hydraulisk system for kick, akterstag og fall. Det gjør at du kan trimme med knapper uten at det blir en mengde tamper i cockpiten. Du får også en mastejekk for å sette riggen strammere.

KLASSISK: 50-foteren er typisk Hallberg-Rassy, men nå vi de fleste ha lys eik, også svensker.
KLASSISK: 50-foteren er typisk Hallberg-Rassy, men nå vi de fleste ha lys eik, også svensker.
EIERLUGAR: Båtens enorme bredde over hekken gjør lugaren akter enorm.
EIERLUGAR: Båtens enorme bredde over hekken gjør lugaren akter enorm.
FORPIGG: Lugaren forut er av en annen klasse sammenlignet med forgjengeren. Store skrogvinduer øker følelsen av volum.
FORPIGG: Lugaren forut er av en annen klasse sammenlignet med forgjengeren. Store skrogvinduer øker følelsen av volum.

Alle vil ha

Når båten ble lansert på tegninger fikk verftet inn bestillinger på båten med aluminiumsmast, mens etter at båten ble lansert har alle valgt karbonmast som forbedrer seilegenskapene til båten. Det er selden som har utviklet masten som bygges i England, og snart blir denne løsningen også tilgjenglig på 57 foteren, og også på 64 foteren en gang i fremtiden. ¨

Å tilby karbonmast til de mindre båtene kan også bli et alternativ, men et slikt valg vil påvirke totaltprisen langt mer.

Selden forteller at andre verft også er interessert i deres nye karbonmast. Det betyr at karbonmaster nå sprer seg fra avanserte regattabåter over på ekslusive turseilere.

Hallberg-Rassy er nominert til Årets Båt i Europa, og skal prøveseiles av juryen denne helgen i La Rochelle.

Powered by Labrador CMS