Test fra arkivet: Hallberg-Rassy 372

RASK: Seilegenskapene imponerer. Her i rom slør mot Väderöarna. Cockpiten er smal nok til et godt fraspark fra le benk.
RASK: Seilegenskapene imponerer. Her i rom slør mot Väderöarna. Cockpiten er smal nok til et godt fraspark fra le benk.

Ny generasjon Hallberg-Rassy

Hallberg-Rassy 372 er en raskere og livligere seilbåt enn man er vant til fra det svenske verftet, uten at det går på bekostning av komforten.

Publisert Sist oppdatert
MODERNE: Hallberg-Rassy har skroglinjer og rigg som en regattabåt.
MODERNE: Hallberg-Rassy har skroglinjer og rigg som en regattabåt.

Vi tar frem tester fra arkivet og gjør dem tilgjengelig på SEILmagasinet.no. Vi har gått 12 år tilbake og funnet en test av Hallberg-Rassy, utført av Axel og Ole Henrik Nissen-Lie. Testen ble publisert i Seilas 2-2009. Testen var på 5 sider. Denne digitale utgaven er utvidet den med flere bilder. Testen ble utført i desember 2008 i frisk vind og kaldt vær. Modellen ble året etter kåret til Årets Båt i Europa.

Vi har ambisjoner om å hente frem en ny test hver uke, som vil ligge åpent for alle i syv dager.

Med Hallberg-Rassy 372 har det tradisjonsrike svenske verftet utviklet det båtbygger Magnus Rassy kaller en performance cruiser. På norsk betyr det en skarpseiler med turkomfort.

– Det er ikke lenger noen motsetning mellom seilegenskaper og komfort, sier Magnus Rassy til Seilas. Vi prøveseiler nyheten i kuling utenfor Bohuslänkysten i desember.

I reklamen for Hallberg-Rassy 372 heter det at båten er en kystseiler som man kan dra på langtur med. Ifølge Magnus Rassy seiler den raskt og beveger seg mykt i sjøen. Hvordan kan man bedre teste denne påstanden enn i kuling i desember?

Stor seilglede

Hallberg-Rassy 372 har en 18 meter høy mast og stort storseil på 43 kvadratmeter. Genoaen er på 30 kvadratmeter og er en såkalt 105 prosenter, som betyr at den så vidt overlapper masten med akterliket.

Båten skyter fart når vi heiser seilene utenfor Hallberg-Rassyverftet og styrer vestover ut Ellösfjorden på Orust. I et av kastene krenger båten så vi nesten mister styringen med det store rattet. Kontrollen er god, men denne båten krever en god rormann og storseiltrimmer, slik en fullblodshest krever en god rytter. Båten har et storseil med mye kraft.

I det vi kommer ut på åpent hav smeller sørvesten i den høye riggen, og vi setter et rev i storseilet. Det gir riktig balanse i båten, og den er ikke lenger så logirig. Vi holder syv knop mot strømsjøene som slår mot oss. Båten beveger seg virkelig bemerkelsesverdig mykt i de urolige bølgene. Vi holder god fart, og det spruter ikke kalde dusjer over cockpiten. Polardiagrammet sier 6,5 knop i den vinden vi hadde, så vi seilte nok noen grader for lavt, noe som betyr at optimal høyde er svært god.

SURT: Det ble en frisk vinterseilas ut fra Ellös med over 10 m/s vind.
SURT: Det ble en frisk vinterseilas ut fra Ellös med over 10 m/s vind.
KRYSS: 37 foteren tar imponerende høyde på kryss.
KRYSS: 37 foteren tar imponerende høyde på kryss.
VINSJER: Peter Westfal fra Elvstrøm trimmer med trykkapper.
VINSJER: Peter Westfal fra Elvstrøm trimmer med trykkapper.
ELEGANT: Rulla til forseilet, samt ankervinsjen er under dekk.
ELEGANT: Rulla til forseilet, samt ankervinsjen er under dekk.

Eggformet forskip

Det blåser 11-13 sekundmeter (22-25 knop) når vi presser båten på kryss i syv knop gjennom sjøene. Vi spør Magnus Rassy om baugen har skarp V-bunn.

– Nei, baugen er rund som et egg. Stevnen er skarp og rett. Derfor går båten så mykt i sjøen. Skarpe V-bunner smeller og slår når man krenger, forklarer Rassy. Den nye Hallberg-Rassy 372 har et moderne, skrog konstruert av German Frers, med rundt forskip og flatt skrog fra kjølen og akterover.

Etter en halvtimes bankekryss faller vi av og slører mot Väderöerna, som ligger snaue 30 nautiske nordvest. Båten surfer av sted i åtte-ni knop uten problemer for rormannen. Vi tar ut revet og øker farten til 11,5 knop på det meste.

Ifølge Magnus Rassy er HR 372 en ny generasjon båter fra Ellös-verftet, som er viden kjent for sine komfortable og trygge turbåter. Aldri før har Hallberg-Rassy kommet med en så rask og velseilende båt. – Man må nesten sammenligne med X-Yachts, sier den danske seilmakeren Peter Westfal fra Elvstrøm Sails, som er med på testen.

SLØR: Høy fart mor Väderöarna i tung og kald vind fra sør.
SLØR: Høy fart mor Väderöarna i tung og kald vind fra sør.
Väderöarna var julepyntet da vi kom som eneste båt.
Väderöarna var julepyntet da vi kom som eneste båt.
Lettere vær neste morgen, men kaldere
Lettere vær neste morgen, men kaldere
Behaglig gennakerseiling sydøstover i morgensol.
Behaglig gennakerseiling sydøstover i morgensol.

På skinner

Å seile slør i stor sjø kan være krevende. Mange turseilere blir logirrig under stor krengning. Dette fordi symmetrien i båten varierer med krengningsvinklene. Derfor krever båten aktiv styring for å holde seg på rett kurs. Løsningen kan da være å ta rev i storseilet for å flytte riggens balansepunkt lengre frem.

Vi gjorde det motsatte, tok ut revet i storseilet. Det var null problem for Hallberg-Rassyen. Den gikk på skinner. Først på skarp kryss kastet den styringen. Med en litt raskere hånd på storseilskjøte ville imidlertid det problemet vært unngått. Polardiagrammet sier at båten skal seile 8,5 knop med spinnaker i 20 knops vind. Vi målte faktisk raskere fart uten spinnaker på GPSen, noe som nok kan stemme i og med at vi hadde medstrøm.

Tørr cockpit

Cockpiten er smalere enn på de franske og tyske turseilerne. Her er det intet fast cockpitbord, men et løst som kan settes opp med noen håndgrep. En smalere cockpit gjør båten tørrere og tryggere. Løygangen og det brede rattet er slik seilentusiastene liker det, men det krever plass. Du må trå på cockpitbenken for å komme rundt rattet.

Styreposisjonen er nesten perfekt. Karmen er litt for høy til å virkelig ha en god sitteplass til lo på tøff kryss. Hekken kan åpnes, noe som er unikt for Hallberg-Rassy, men selve løsningen kunne vært mer elegant.

Båten har Hallberg-Rassys karakteristiske glassvindskjerm. Det øker komforten i cockpiten, spesielt når man seiler i kuling i desember.

Med nær åtte knop i snitt er vi fremme på Väderöerna etter fire timers seilas. Solen har forlengst sunket i havet, selv om klokka bare er 17:30. En mann med lykt loser oss gjennom nåløyet av en innseiling til den lille havnen på denne øygruppen ytterst mot havet helt vest i Sverige. Baugpropellen er god å ha når vi legger til kai i den trange havnen. Hallberg-Rassy har utviklet en smart patent der man styrer baugpropellen med foten på dørken, så man har hendene frie til ratt og gass.

GLASS: Det er under slike forhold at Hallberg-Rassys klassiske vindskjerm kommer til nytte.
GLASS: Det er under slike forhold at Hallberg-Rassys klassiske vindskjerm kommer til nytte.
Flush: Store luker gir godt lys under dekk. Lukene er nedsenket.
Flush: Store luker gir godt lys under dekk. Lukene er nedsenket.
LYS: De to store luken slipper mye lys inn under dekk.
LYS: De to store luken slipper mye lys inn under dekk.

Perfekt rigg

Riggen til Hallberg-Rassy imponerer. Membranseilene fra Elvstrøm gjør den enda tøffere. Forseilet subber nesten dekket,

takket være at rullen ligger under dekk. Storseilet har en vingeform som en regattabåt. Båten har tre salinger, og delte vant. Overvantet går helt ut i skrogsiden som gir maksimal styrke. Undervantet går til kanten på hytta, noe som gjør det enkelt å passere riggen på dekk. Løsningen er nesten perfekt, men riggen utmuliggjør genoa fordi seilet ikke går forbi vantene. Et lite forseil gjør imidlertid seilhåndteringen enklere. Ulempen med riggen er på medvind hvor det blir lite drahjelp foran. Da er en gennaker perfekt.

LYS: Stor og sosial salong med lampetter og dimbare downlights.
LYS: Stor og sosial salong med lampetter og dimbare downlights.
STOR: Magnus Rassy disker opp i den praktiske byssa som også fungerer god i sjø.
STOR: Magnus Rassy disker opp i den praktiske byssa som også fungerer god i sjø.
Bra bysse for en 37-foter.
Bra bysse for en 37-foter.

Flott innredning

Under dekk er det lunt og godt under hele seilasen. Varmeapparatet – en Webasto på 3,9 kilowatt – sørger for varmen under dekk. Vi henger av oss våte hansker og luer i våtromsskapet på det store badet. Magnus Rassy koker suppe til forrett og pasta med krepsehaler til middag. Mannskapet på fire har god plass rundt salongbord-et. Her kan det fint sitte seks personer eller mer til bords. Beige puter med teakfargede tråder er en liten interiørdetalj som røper den gjennomførte stilen om bord.

Båten er konstruert med to lugarer og et bad. Med et skrog på 37 fot har designeren hatt en enkel oppgave. Alle køyer er over to meter, også i salongen. Hallberg-Rassy 372 har alt. Stor bysse, stor salong, flott forpigg, stort kartbord og et bra bad. Alle vinduer kan åpnes, og store dekksluker gjør det svært lyst og luftig under dekk. Ståhøyden er 1,93 i salongen, 1,81 i forpiggen og 1,87 i akterlugeren.

Stilen under dekk er typisk for Hallberg-Rassy. Båten vil ikke få noen pris for nyskapende stil, men den er heller ikke uttrykk for en trend som folk blir lei av om noen år. Klassisk stil går aldri av moten, er det noe som heter.

Innredningen er smekkfull av praktiske detaljer, som man også finner på andre Hallberg-Rassyer. Båten er laget for å bo i. Her er det masse stueplass og alle kriker og kroker er utnyttet maksimalt.

Vi sover to mann i den rommelige forpiggen. Magnus Rassy sover på styrbord sofa i salongen. Når sofaryggen vippes opp blir dette en utmerket køye. I akterkabinen installerer Peter Westfal seg. Vi har sett bredere og mer rommelige akterlugarer i båter på denne størelsen. Køya er 1,45 cm på det bredeste, men forøvrig er alt veldimensjonert i denne båten. Det er god dørkplass i forpiggen og en liten puff å sitte på når man kler seg om. Forpiggen teller dessuten hele ti skap og to bokhyller. Våre støvler og regntøy og kamerabagger stues enkelt vekk.

AKTERLUGAR: Køya bak er også bred i fotenden. Den kan deles med lebrett.
AKTERLUGAR: Køya bak er også bred i fotenden. Den kan deles med lebrett.
EIERLUGAR: Piggen har godt med stuerom, men kunne hatt en skuff fra køya.
EIERLUGAR: Piggen har godt med stuerom, men kunne hatt en skuff fra køya.
BAD: Toalettet i riktig retning, våttøyskap og god dusj plass.
BAD: Toalettet i riktig retning, våttøyskap og god dusj plass.

Teknikken på plass

Båtens elektriske anlegg er av Bus-teknologi, slik som brukes i biler. Det gir mange nye muligheter, og krever færre kabler. Alle downlightlysene i båten er dimbare. Båten har to separate elektriske kretser, en for motor og en for forbruk. 240 Ah tractionbatterier er standard. Testbåten hadde dobbel kapasitet. Batteriene er av god kvalitet og kan kjøres ned 80 prosent av kapasiteten, ifølge Magnus Rassy.

Båten blir stivet opp av en stålramme på tvers av skroget. Det gjør at riggen kan strammes hardt. Båten har store tanker, hele 270 liter diesel og 425 liter vann. Motoren er på hele 55 hester. Dette er motorstørrelse man ellers finner i båter som er ti fot større. Magnus Rassy mener at en stor motor bruker mindre drivstoff fordi den kan gå på lavere turtall. Test som Malø har gjort på en Yanmar 40 hester kontra en 55 hester viser at 55 hesteren bruker litt mer drivstoff på samme hastighet.

55HK: Motorrommet har lys. Nederste trinnet har rom for sko.
55HK: Motorrommet har lys. Nederste trinnet har rom for sko.

Neste morgen har vinden dreiet på nordvest og løyet til fire-fem sekundmeter. Etter en praktfull soloppgang kaster vi loss og heiser gennakeren. Igjen opplever vi hvilken skarpseiler Hallberg-Rassy 372 er. Vi skyter straks fart og slører sørover i seks-syv knop. Seilmaker Westfal er imponert over akselerasjonen i den lette viden. Med solen på babord baug og blå himmel rundt oss klyver båten med myke bevegelser over de gamle sjøene som skvalper mot svenskekysten.

Etter hvert forsvinner vinden. Vi starter motoren. Den går meget stille. Vi har aldri målt så lavt støynivå før, hverken i cockpit eller under dekk. Lavt turtall gir også en hyggeligere motorlyd. Med goripropell i overdrive marsjer vi åtte knop gjennom vannet, og setter kursen innaskjærs mellom vinterfrosne øyer og holmer tilbake mot Ellös.

INNREDNING: 37-foteren har to lugarer og ett bad.
INNREDNING: 37-foteren har to lugarer og ett bad.

Godt utstyrt

Hallberg-Rassy 372 koster 222 900 euro uten moms. Med eurokurs på åtte kroner blir det 1.8 millioner kroner, og med moms blir prisen i Norge 2,3 millioner kroner. Båten blir da levert på vannet i Ellös med teakdekk, sprayhood, bunnstoff og vindmåler og logg. I disse miljøtider synes vi at båten med fordel kunne ha vært levert med et alternativ til teakdekk.

Testbåten hadde ekstrautstyr for nesten 600.000 kroner, så totalprisen for testbåten er ikke langt under tre millioner kroner. De viktigste punktene på utstyrslisten er varmeapparat, elektriske vinsjer, plotter med slave under dekk, autopilot, gennakerutstyr, oppgradert elektrisk anlegg med høyere batterikapasitet, dusj på hekken, stereoanlegg, fryser, elektrisk ankervinsj med anker og kjetting, foldepropell og baugpropell.

CANBUS: 37-foteren har et elektrisk opplegg fra EmpirBus som styres fra en PC via Ethernett eller USB-oppkobling.
CANBUS: 37-foteren har et elektrisk opplegg fra EmpirBus som styres fra en PC via Ethernett eller USB-oppkobling.

Min mening: Fornuftig veivalg

Min mening: Fornuftig veivalg

Hallberg-Rassy 372 seiler så godt at mange vil revurdere sitt syn på det tradisjonsrike svenske båtmerket. Verftet vil nå få sterkere appell blant yngre båtkjøpere. Hallberg-Rassy -verftet har tatt et steg i retning X-Yachts, og den dagen det danske verftet lanserer en mindre XC modell enn 42 fot vil den bli en konkurrent til Hallberg-Rassy 372.

Det hadde vært gøy å oppleve denne båten på regattabanen med kullfibermast, og uten blå stripe. Da ville nok ikke mange ha trodd at dette var en Hallberg-Rassy.

Jeg innrømmer at jeg foretrekker båter med cockpiten akter fremfor sentercockpit, som Hallberg-Rassy er kjent for. Med aktercockpit mister du den store eierlugaren bak, men forpiggen på Hallberg-Rassy 372 er ikke ille den heller. I baugen ligger du beskyttet for bråk på land om du ligger med hekken inn, noe som blir stadig mer vanlig også her hjemme. Du slipper dessuten klaskingen av vann under hekken også.

Noen vil nok savne et eget bad til eierlugaren, og kanskje også en lugar ekstra. Da trengs et skrog over 40-fot. Jeg syns konseptet til Hallberg-Rassy 372 er så bra at jeg råder Magnus Rassy til å utvikle en større modell i samme stil. Når kommer Hallberg Rassy 432?

Axel Nissen-Lie

Hallberg-Rassy 372

Pluss

• Gode seileenskaper

• Flott rigg

• Bra innredning

Minus

• Høy pris

• Teakdekk som standard

Skroglengde 11,35 m

Bredde 3,60 m

Dypde 1,99 m

Vekt 7,5 tonn

Ballast 2,9 tonn

Mastehøyde 17,80 m

Seilareal 73,2 kv,

Motor 55 hk

Pris 2,3 millioner

Powered by Labrador CMS