Test fra arkivet: Hanse 445

GENERASJONSSKIFTE: Hanse 445 erstattet Hanse 430, og skroget ble senere benyttet på 455 og 458. Den er nå erstattet av Hanse 460.
GENERASJONSSKIFTE: Hanse 445 erstattet Hanse 430, og skroget ble senere benyttet på 455 og 458. Den er nå erstattet av Hanse 460.

Hanse slår tilbake

Seilas har prøveseilt Hanse 445 og ble imponert over seileegenskapene, men klarer den seg mot Bavaria, Jeanneau, Beneteau og Dufour?

Publisert Sist oppdatert

Hanse 445 var nominert til Årets Båt i 2011, men ble slått av Dufour 405 i en sterk kategori. Vi seilte båten høsten 2010 fra Barcelona, og testen ble publisert i Seilas nummer 2-2011 og var på 4,5 sider. Skroget ble brukt av Hanse i 11 år, men er nå erstattet av Hanse 460, en helt ny modell.

Hanse har alltid prioritert seileegenskapene høyt, og det har vi nordmenn satt stor pris på. I forbindelse med testingen av Årets båt fikk Seilas testet den splitter nye 44-foteren, som er verftets eneste skikkelige nyhet på lang tid. De siste årene har Hanse foretatt justeringer på eksisterende modeller for å gjøre dem mer moderne, og for at de skal være mer rasjonelle i produksjon.

Tøff konkurranse

Hanse 445 ligger tett opp til Bavaria Cruiser 45 og Sun Odyssey 439 i pris. Båten ligger også størrelsesmessig tett opptil disse båtene. Rett før jul kom også Dufour på banen med en ny modell i dette segmentet. Dufour er dyrere, men vil også være bedre utstyrt. Bavaria har to ror og tre bad, og Dufour har en stor genua, men ellers er det svært lite som skiller båtenes konsept. Alle fire kan leveres med tre eller fire lugarer.

Vanni Galgani, journalist i Fare Vela, var positivt overras ket over Hanse 445.
Vanni Galgani, journalist i Fare Vela, var positivt overras ket over Hanse 445.
Stort, flatt fordekk er deilig, men gjør seg best med teak.
Stort, flatt fordekk er deilig, men gjør seg best med teak.
Hanse 445 har også badeplattform som er supert om man bader eller skal om bord. Her er det også to seter som kan klappes opp når lemmen er lukket.
Hanse 445 har også badeplattform som er supert om man bader eller skal om bord. Her er det også to seter som kan klappes opp når lemmen er lukket.
Liner er ført bak til rormannen. Det er ingen vinsjer på hyttedekk.
Liner er ført bak til rormannen. Det er ingen vinsjer på hyttedekk.
Ankersystemet fungerer som et baugspryd.
Ankersystemet fungerer som et baugspryd.

Enkel å håndtere

Selvslående fokk var noe sært som kun vi i Skandinavia hadde på våre båter. Hanse brakte ideen ut til den store verden, og nå tar de største verftene etter. De nye Sun Odyssey båtene kan leveres med selvslående fokk, og selv Oceanis 58, som vi også testet i Barcelona, hadde skinne foran masten. Hanse har tydeligvis vist vei for denne løsningen for å gjøre seilingen enklere for det store markedet.

Med 445 har verftet trukket alle skjøter bak til rormannen, som har full kontroll over seilene. Testbåten var utstyrt med el-vinsjer som gjør seilhåndteringen til en lek.

Slått på målstreken

Det var Sun Odyssey 409 som fikk den gjeve prisen under Årets båt 2011 i klassen for familieturseilere. En klasse hvor også Hanse var nominert. Sikkert litt bittert for Hanse-sjefen Michael Schmidt. Vinnerbåten var nemlig stappfull av hans ideer. Selvslående fokk er ikke Schmidts idé, men han bør få æren for å ha gitt denne ideen til massemarkedet.

Vinnerbåten har også en planløsning som nesten er en blåkopi av Hanse 400. Hanse 445 er en typisk Hanse, men mangler det lille ekstra for å overbevise juryen. Det var spesielt på det estetiske planet Jeanneau hadde et lite forsprang.

Hanse 455 trives godt i frisk vind med selvslående fokk og tung kjøl.
Hanse 455 trives godt i frisk vind med selvslående fokk og tung kjøl.

Flott skrog

Judel/Vrolijk & co., som står bak Hanses båter, er et anerkjent konstruktørpar som sjelden gjør feil. Vi seilte båten i frisk fralandsvind utenfor Barcelona. I starten var det opp mot 10 m/s i kastene, men vinden var døende. Fribordet er meget høyt, mens overbygget er gjort lavere. Det gjør det vanskeligere å hoppe om bord fra en brygge eller fra land om man ligger med baugen inn.

Hanse 445 er velbalansert og rask. Vi ønsket å prøve gennakeren, slik vi gjorde på de andre testbåtene, men gutta fra Hanse var fornuftige nok til å hindre oss i det. Da hadde alt Azuree 40 blåst sin spinnaker, og masten på Comet 26 hadde brukket under frisk gennakerseilas. Hanse hevdet også at farten ikke ville bli særlig større, da båten seilte sin vannlinjelengde kun for fokk. Gennakeren er for turseiling i lett vind, hevdet de.

Vanni Galgani fra det italienske bladet Fare Vela har seilt mye Hanse 470, og mente at Hanse 445 virket lettere og raskere enn storesøsteren. Det høye og brede skroget er ingen sinke, tvert imot ett av de bedre i denne klassen.

Hanse bruker Jefa-styring, slik nå også Bavaria bruker. Båten hadde et meget presist styreopplegg, og balansen var god. Hanse 445 var en glede å seile.

Tung kjøl

Hanse 445 har et bredt og voluminøst skrog. Båten er faktisk litt bredere enn Bavaria Cruiser 45, men mangler 20 cm på skroglengden. Hanse 445 veier 11 tonn, og Bavariaen er 1600 kilo tyngre. Hanse har ikke spart på vekten i kjølen. Selv om Hanse er lettere og har mindre seilareal enn Bavaria er bulben 10 kilo tyngre, kjølen er også 15 cm dypere, noe som gir økt stabilitet. Begge båter har jern som ballast, men Hanse har en T-kjøl, som videre bidrar til et lavere tyngdepunkt og økt stabilitet.

Under normal seilas er det skrogstabilitet som bidrar mest til å holde båten rett, men jo mer båten krenger, jo viktigere blir vekten i kjølen, og her har Hanse et godt kort på hånden.

Nå skal det sies at jeg ikke opplevde Bavaria Cruiser 45 som rank under vår test i sommer i frisk solgangsbris.

Tatt etter Bavaria

Studerer du de første tegningene av Hanse 445, ser du at verftet har gjort forandringer. Båten har ikke det mørke overbygget rundt hele hytta slik Hanse 545 har, men den kan du få montert som sort tape for noen ekstra kroner. Hanse 445 har heller ikke åpen hekk, slik som på de første tegningene. Verftet har tatt etter Bavaria og laget en lem bak, som både stenger hekken og gir en liten badebrygge i havn.

Løsningen fungerer, men er ikke like elegant integrert i designen som på Bavaria. Lemmen lukkes ved en taljeløsning som også etterlater seg mye tau som ligger og slenger.

Hanse har ikke utnyttet skrogets store bredde i cockpiten, men heller laget særdeles brede cockpitkarmer i stedet. Cockpiten er derfor ikke like stor som på Bavaria Cruiser 45.

Med fall og skjøter flyttet bak til rormannen er cockpiten ryddig i forkant. Båten mangler løygang, slik som på Bavaria, men mens man på Bavaria kan skjøte bommen opp mot midten med dobbel skjøting, er det umulig på Hanse slik den er levert fra fabrikk. Det gjør at man går glipp av noen graders høyde på kryss i lett og i mellomvind.

Hanse 445 har en enorm. Puffen under kartbordet kan flyttes rundt i båten.
Hanse 445 har en enorm. Puffen under kartbordet kan flyttes rundt i båten.
Forpiggen er enorm, og gjør seg bedre i å imponere på messer enn i bruk i sjøen.
Forpiggen er enorm, og gjør seg bedre i å imponere på messer enn i bruk i sjøen.

Åpen under dekk

Når du går ned i Hanse gjennom en nedgangsluke, som godt kunne vært litt bredere, kommer du ned i en salong som virker større enn på Bavaria Cruiser 45. Det skyldes at Hanse mangler det tredje toalettet som Bavaria har. Båten har også et høyere fribord og er litt bredere enn Bavaria, noe som øker volumet.

Hanse har en tradisjonell L-bysse og salong i hele bredden av skroget. På babord side er det en sittegruppe som også fungerer som kartbord.

Båten leveres i enten lys bøk eller mørk mahogni. Den lyse varianten koster 24 000 ekstra, og testbåten hadde standardløsning. Stilmessig er det lite nytt med Hanse 445 under dekk. Verftet var tidligere ledende på design under dekk, men det ser ut til at de ikke vil bruke tid og penger på å holde ledelsen. Det er lite under dekk du ikke har sett før.

Byssa er bra utnyttet. Verftet har faktisk fått plass til noen skap mot leideren også, som gir mer stuveplass.

Det er bra med takhøyde og luft i akterlugarene, men de mangler det lille ekstra som man ofte får i båter av denne størrelsen.

Eierlugaren forut er enorm, men det er også mulig å få båten levert med fire lugarer, hvor forpiggen er delt i to, akkurat som på Bavaria. Hanse har også kopiert Bavaria med et todelt bad: dusj på den ene siden og wc på den andre.

Løsningen har både fordeler og ulemper. Hanse-representanten mente at båten sannsynligvis kan bli levert med et stort bad forut.

Hanse er i trelugarsversjonen nesten identisk i planløsningen til Sun Odyssey 439. Her er det kun badet forut som skiller. I firelugarsversjonen er forskjellen større. Sun Odyssey har fremdeles en eierlugar forut, men den fjerde lugaren tar opp volum på babord side, tvers overfor badet.

Det mørke treverket og små lysinnslipp gjør akterlugaren mørk.
Det mørke treverket og små lysinnslipp gjør akterlugaren mørk.
Hanse har designdetaljer, men den den dagen glassbollen knuser er en dag du ikke ønsker glasskår i båten.
Hanse har designdetaljer, men den den dagen glassbollen knuser er en dag du ikke ønsker glasskår i båten.
Flott bysse med mange skuffer og skap. Jeg savner større vindu fra byssa.
Flott bysse med mange skuffer og skap. Jeg savner større vindu fra byssa.
Hanse har et bedre elektrisk anlegg, og det kan enkelt sjules.
Hanse har et bedre elektrisk anlegg, og det kan enkelt sjules.

Samme pris

Hanse 445 koster noen tusenlapper mer enn Bavaria Cruiser 45. Hvilken båt som koster mest til slutt, er avhengig av prisen på ekstrautstyret. Hanse kan du hente utenfor verftsdøren, og bare der vil du spare prisforskjellen. Båten blir levert ribbet fra verftet. For å få det aller mest nødvendige utstyret, som trinn i masten, teak på cockpitdørk, anker og ankervinsj og elektriske vinsjer med mer, må du kjøpe en cruisingpakke til 120 000. Legger du til 30 000, får du blending for luker, puter i cockpit og stemningslys i salongen.

Båten selges også med en selvslående fokk uten spiler. Testbåten hadde oppgraderte seil. Standardfokk holder ikke mål. Båten fortjener også en gennaker.

Hanse har tre lugarer og to store bad. Badet i eierlugaren er delt i to.
Hanse har tre lugarer og to store bad. Badet i eierlugaren er delt i to.

Sun Odyssey 439, som ble lansert i desember, vil koste noen kroner mindre enn Hanse, men også her blir transportkostnadene større.

Hanse gjør kanskje for mye for å holde prisen nede. Finishen under dekk kunne vært bedre. Spesielt utførelsen av fugemassen mellom skott og himling var slurvete utført. Verftet burde også spandere på seg lakk på endene av finéren på lukene i dørken. Her blir det fukt, og det vil gjøre skade.

Hva skal man velge?

Både Hanse 445 og Bavaria 45 Cruiser var nominert ti Årets båt, men det var Sun Odyssey 409 som gikk av med prisen i klassen. Storesøsteren, Sun Odyssey 439, er svært lik vinnerbåten, og vil være en båt som stiller sterkt i en sammenligning. Jeanneau har stjålet alt det beste fra Hanse, slik at mange av de unike salgsargumentene Hanse hadde mot konkurrentene nå er borte. Trenger du tre bad, så er Bavaria 45 et klart valg. Bavariaen har også en gedigen cockpit, som ingen slår.

Dufour har også et vinnerkonsept. Lillesøsteren, Dufour 405, gikk til topps i Årets båt i 2010. Årets nyhet, Dufour 445, er verdt å vurdere mot Hanse 445. Vi har ikke fått prøveseilt hverken Dufour 445 eller Sun Odyssey 439, men om disse deler egenskaper med sine mindre søsken, så er dette gode seilbåter. Dufour 445 er tegnet for genua, som kan bli tung å vinsje inn om du liker å krysse. Sun Odyssey kan seiles med genua, men er tegnet for et mindre forseil. Denne kan også leveres med selvslående fokk. Vurdér også Oceanis 43. I bunn og grunn er det stilen og detaljene som skiller. Funksjonen er tilnærmet lik.

Hanse 445 har et skrogvindu på høykant som kan minne om en fender som er glemt.
Hanse 445 har et skrogvindu på høykant som kan minne om en fender som er glemt.
. Hanse 445 Bavaria 45 SO 439 Dufour 445
Skrog13,40 m13,60 m12,98 m13,25 m
Bredde4,38 m4,35m4,24 m4,35 m
Dybde2,25/1,82 m2,10 m2,20 m2,20 m
Vekt11 000 kg12 600 kg9 980 kg10 326 kg
Ballast3 500 kg3 490 kg2 850 kg
Seilareal93 kvm82 kvm93 kvm98,5 kvm
Pris1 511 870,-1 495 000,-1 495 000,-1 739 500,-

Ny Jeanneau for Norden

Ny Jeanneau for Norden

Nye Jeanneau Sun Odyssey 439 er utstyrt med selvslående fokk og sminkebord i forpiggen. Den bygger på de samme ideer som prisvinneren Sun Odyssey 409. Med nye Sun Odyssey 439 har det franske storverftet Jeanneau lansert en helt moderne turseiler med masse komfort for basispris på snaue 1,2 millioner kroner fra verft.

Jeanneau Sun Odyssey 439 har bredt akterskip med knekkspant, en lys og moderne innredning og en rigg og cockpit som gjør båten enkel å håndtere for seil. Seilas var om bord i nyheten, som hadde verdenspremiere på Paris-utstillingen før jul. Der traff vi den finske importøren Lassi Hellmann, som var full av optimisme på vei inn i det nye året.

– Dette er en båt for nordiske forhold. Du får den med selvslående fokk og tyskerskjøte og vinsjer som går begge veier, sa Hellmann til Seilas. Han kunne fortelle at båtmarkedet i Finland er på vei oppover mot normalen, og at Jeanneau i Finland står for ca 20 prosent av seilbåtsalget.

Seilas fikk et positivt førsteinntrykk av verdensnyheten på Paris-utstillingen. Den brede cockpiten, med to ratt, virket åpen og ryddig. Alle skjøter og liner blir ført i kanaler akterover mot rormannen, som kontrollerer motor, instrumenter og vinsjer fra førerplassen. Det er god oversikt forover over den lave hytta over salongen.

Under dekk er det to akterlugarer, en stor bysse på styrbord når du kommer ned fra cockpit, bad på babord og deretter salong på styrbord med sittegruppe på babord. Videre forover er det bad på styrbord. Båten kan fåes med stor forpigg med sminkebord eller man velge en liten lugar i stedet for sminkebord. Ifølge den svenske importøren kan kjøper velge mellom grå, hvite, beige, espresso eller knallrøde puter i innredningen.

Sun Odyssey 439 er utstyrt med en 54 hk Yanmar med seilbåtdrev. Pris for utstilt båt inklusive fransk merverdiavgift fikk Seilas opplyst til 252.960 euro (ca to millioner kroner). Ifølge brosjyren er Sun Odyssey 439 en rask og velseilende båt, beregnet på den erfarne seiler som også ønsker komfort og enkel håndtering.

Dufour med fikse detaljer

Dufour med fikse detaljer

Med nye 445 har Dufours mål vært å lage en båt som er komfortabel ute og inne. Vi finner mange praktiske detaljer.

– Vi lager båter for seilere som liker å seile. Ingen andre bruker båtene sine så mye som Dufour-eierne, sier Steve Vernelen, som er Vice President Export i Dufour, til Seilas. Innenfor rammene av en elegant og mer tradisjonell seilbåtdesign har Dufour utviklet en nykommer med mange praktiske detaljer og gjennomtenkte løsninger.

Noen revolusjonerende båt er ikke dette, men førsteinntrykket er er behagelig: Båten er elegant med åpen cockpit, ryddig teakdekk og tauverk og bomtrekk i beige farger. Dufour 445 er utstyrt med to ratt, slik det er vanlig på båter i denne størrelsen. Mange velge mellom ulike riggalternativer, blant valgmulighetene er tyskerskjøte og selvslående fokk. Forut er det en stor dekksluke med stuveplass for seil, tauverk og fendere.

Cockpiten har rikelig med stuveplass under benkene på begge sider og under rormannen, et lite solcellepanel driver en vifte som skaper ventilasjon gjennom båten, og båten er utstyrt med elektrisk drevet badeplattform.

Under dekk er innredningen bygget på tradisjonelle løsninger, og man kan velge mellom tre eller fire kabiner. Det er to akterkabiner, deretter bad på babord og styrbord. Videre forover er salongen på babord og langsgående bysse på styrbord. Deretter bad på babord og toalett på styrbord. Man kan velge mellom én stor forpigg eller to små lugarer.

Båten har rikelig med luker og vinduer til å gi et lyst og åpent preg i en innredning med smakfull kombinasjon av mørkt tre (Moabi) og hvite flater. Seilas får en omvisning av Sebastian Nolasco, som har vært med å designe båten. Han sier at båten er bygget for komfort under seil, og fremhever flere praktiske detaljer: Setet ved kartbordet kan vinkles når båten krenger, det er rikelig med gripelister under dekk, under dørkene er det skoskap og vinkjeller, vannet renner automatisk ut av sluket på badet slik man er vant til hjemmefra.

Prisen starter fra 212.888 euro (drøye 1,7 millioner kroner), og det tilbys utstyrspakker med priser på 222.456 og 230.828 euro.

Powered by Labrador CMS