Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Test fra arkivet: Hanse 531

MODERNE: Hanse 531 har et høyt fribord som gir mye volum under dekk. Selvslående fokk gjør seilingen enkel.
MODERNE: Hanse 531 har et høyt fribord som gir mye volum under dekk. Selvslående fokk gjør seilingen enkel.

Trendy yacht i epoksy

Hanse gjør som IKEA med sin nye 531: Henter inspirasjon fra øverste hylle - og selger det til en hyggelig pris. Det nye flaggskipet er hypermoderne i stil og linjer, men kanskje litt for trendy for konservative norske båtkjøpere.

Publisert Sist oppdatert

Vi tar frem tester fra arkivet og gjør dem tilgjengelig på SEILmagasinet.no. Vi har gått 15 år tilbake og funnet en test av Hanse 531. Testen ble skrevet og utført av Hans Erik Hansen, og ble publisert i Seilas 1-2005. Hanse 531 var et stort løft for verftet, og var første båt fra dem bygget i epoxy, noe som ble et tilvalg på andre modeller i en periode. 53-foteren fikk en svært moderne stil under dekk, som også de mindre modellene fikk etter hvert. 53-foteren fikk et høyt fribord, men lavt overbygg. Båten var med å skape en trend som lever videre i dag.

Vi har ambisjoner om å hente frem en ny test hver uke, som vil ligge åpent for alle i syv dager. Videre vil den havne i vårt enorme digitale testarkiv.

Hanse Yachts har ofte gått egne – og nye – veier i produksjonen. Nye metoder og nye materialer. Denne gangen er det snakk om produksjon i epoksy, som er nytt for en serieprodusert seilbåt. Skroget på Hanse 531 – samt den nye modell 461 – er bygd med SP-teknologi (systemer for styrkeanalyse og lamineringsplan) med vakuumstøpt epoksy-sandwich med skumkjerne. Fordelene er klare: Det er snakk om rundt 40 prosent vektbesparing i forhold til et polyesterskrog. Vektreduksjonen skal sikre bedre seilegenskaper, spesielt på større båter, som 531.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 795 kroner per år

Bestill her