Test fra arkivet: HP 1030

HP1030: HP1030 er en ekte «racer-cruiser» med et stort fartspotensiale.
HP1030: HP1030 er en ekte «racer-cruiser» med et stort fartspotensiale.

HP lever i i beste velgående

Mange har ventet på HP 1030. Nå er den her og svært få vil bli skuffet.

Publisert Sist oppdatert
RIGG: HP 1030 har en effektiv fokk og et digert firkanttopp-storseil.
RIGG: HP 1030 har en effektiv fokk og et digert firkanttopp-storseil.

Vi tar frem tester fra arkivet og gjør dem tilgjengelig på SEILmagasinet.no. Vi har gått 11 år tilbake og funnet en test av HP1030. Testen ble skrevet Asbjørn Thorup, og ble publisert i SEILmagasinet 9-2009. HP1030 var et svært spennende svensk prosjekt som mange nordmenn hoppet på. Båten var nytenkende på mange områder med bla elektrisk motor. Prosjektet fikk finansielle problemer før båtene ble levert, men det ble levert to båter til Norge, og et par i Sverige.

Vi har ambisjoner om å hente frem en ny test hver uke, som vil ligge åpent for alle i syv dager. Videre vil den havne i vårt enorme digitale testarkiv.

P1030 skal være rask. Så rask som 21,6 knop på unnavind i 15 sekundmeters vind! Det hadde vært no'...

Slike forhold var det dessverre ikke da undertegnede møtte Hans «HP» Pettersson, Peer Moberg og HP1030 i Lysekil. Men i følge HP er 21,6 knop hans toppnotering med båten –så langt. For øvrig står ikke H og P for overnevnte svenske, men for «High Performance 1030». Og ved å ta båten i nærmere ettersyn, både på vannet og på land, er det ingen grunn til å tvile på fartsrekorden til HP.

EL-MOTOR: I prototypen som SEILmagasinet prøveseilte var det installert en elmotor. Fire batterier gir fire timers gange i fire knop. Så godt som helt tyst!
EL-MOTOR: I prototypen som SEILmagasinet prøveseilte var det installert en elmotor. Fire batterier gir fire timers gange i fire knop. Så godt som helt tyst!

TYST

Det var ingen som hørte at vi forlot den nordre havnen i Lysekil, oss selv inkludert. Prøvebåten var utstyrt med en elektrisk motor, OZecoDrive fra svenske OZ Marine AB, som gir gange i fire timer i fire knop. Det er ganske så spesielt å gli over vannet for motor uten at en eneste lyd kommende opp fra «kjelleren». Motoren trenger fire batterier for å fungere, så vekten på hele installasjonen er omtrent det samme som en dieselmotor, men svært mye mer miljøvennlig. Du kan også lade motoren under seiling ved at propellen går rundt og gir strøm til batteriene.

Det er dog gjort klart for ordinære motorfester i skroget om du måtte ønske en tradisjonell dieselmotor installert.

Så var det klart for å kutte strømmen og heise seil. Selv i lite vind merker man fort at det ikke er noen sinke man er om bord i. Når HP1030 strekker sin store storseilkappe mot himmelen, sklir båten fort gjennom vannet. Storseilet er på hele 45 m2, med en «roach» som er to meter bred.

34-foteren responderer øyeblikkelig på rormannens minste rorjustering, et ror som for øvrig kan snurres hele veien rundt. Det gir en fantastisk kontroll over båten når den bakkes inn i en havn.

Rormannen sitter svært godt i cockpiten, noe som vitner om god tankevirksomhet fra designeren. Mannskapet sitter like godt, og cockpiten er tilrettelagt for regattaseiling, samtidig som den har bra med «benplass» når du bruker båten på tur, selv om du ikke kan legge deg helt ned på cockpitbenkene, med mindre du er kortere enn 150 cm.

COCKPIT: Enkel og funksjonell cockpit med rorkult.
COCKPIT: Enkel og funksjonell cockpit med rorkult.
SKJØTE: Fokka skjøtes med vinsjene på hyttedekk. Det gir raske slag.
SKJØTE: Fokka skjøtes med vinsjene på hyttedekk. Det gir raske slag.
VANT: Vantene er satt i skrogsiden og genuaskinner står på hyttedekk som gir en trang skjøtevinkel og god høyde.
VANT: Vantene er satt i skrogsiden og genuaskinner står på hyttedekk som gir en trang skjøtevinkel og god høyde.

VIERØ

Det er danske CDE Danish Marine Design, blant annet med Jacob Vierø, kjent fra flere artikler her i SEILmagasinet, som har designet båten.

– Den er helt og holdent en sportsbåt med kun det aller mest nødvendige under dekk. Likefullt er det nok til å dra på tur med. Det er ikke en «performance cruiser», det er en ekte «racer cruiser». Slik karakteriserte Jacob Vierø HP1030 overfor SEILmagasinet da båten ble lansert.

I dag er det det svenske verftet Erixon Technoyacht AB i Lysekil som bygger den.

HP1030 har en svært moderne profil sett forfra. Maks bredde på båten er 3,28 m, mens maks vannlinjebredde er kun 2,50 meter. Dette gir et skrog med svært lite våt flate.

Overbygget på HP1030 kan virke litt «boxy» med mange vinkler, men de aller fleste er plassert slik at de gjør det enkelt å plassere bena om bord. For eksempel går det en kant på tvers av sidedekket og gir en forhøyning akterover. Dette gjør at vann som renner på dekket ikke blir ført akterover mot cockpiten. Smart!

Da vi falt av og heiste den asymmetriske spinnakeren, den «lille» på 100 m2, skled vi fort opp i 7 knop over det blanke vannet. Riktignok med god skjæring i de 5-6 knopene vind vi fikk utdelt, men nok en bekreftelse på at HP1030 er ment for å seile fort – også når vinden skranter.

Spinnakeren står på enden av et langt, langt baugspryd, 2,1 meter ut fra baugen. Dette bidrar til at båten kan føre mye nedoverseil, hele 130 m2 er den største spinnakeren på.

Riggen har tre brede salinger som peker akterover med 30 graders vinkel. Dette gjør at akterstaget ikke er like avgjørende – bra på familietur.

HP1030 stikker 2 meter og i enden av T-kjølen sitter en blytorpedo. Deplasementet er oppgitt til 3300 kilo, hvorav 1200 av disse sitter i kjølen. Enkel matematikk gir oss en ballastprosent på 36,37, og når man vet at dette sitter to meter under vannoverflaten, gir det båten en stivhet som borger for gode seilegenskaper.

SALONGEN: I HP1030 har det du trenger under dekk. For å være en 10,30 meter lang «sportsbåt» er det bra med plass.
SALONGEN: I HP1030 har det du trenger under dekk. For å være en 10,30 meter lang «sportsbåt» er det bra med plass.
BYSSE: Byssa er rommelig og har plass til det du trenger. Inngangen til akterlugaren er litt i laveste laget, men der inne skjuler det seg en bra køye.
BYSSE: Byssa er rommelig og har plass til det du trenger. Inngangen til akterlugaren er litt i laveste laget, men der inne skjuler det seg en bra køye.
BAD: Rommelig bad på styrbord side med tilgang til våttøyskap.
BAD: Rommelig bad på styrbord side med tilgang til våttøyskap.
KARTBORD: I stedet for kartbord fins denne klaffen
KARTBORD: I stedet for kartbord fins denne klaffen

DOWN BELOW

ALTERLUGAR: Ingen dør og trang adkomst til køya akter.
ALTERLUGAR: Ingen dør og trang adkomst til køya akter.
FORPIGG: Røff finish forut. Baugsprydet kommer inn fra baugen og kan dra med seg fukt.
FORPIGG: Røff finish forut. Baugsprydet kommer inn fra baugen og kan dra med seg fukt.

Under dekk er i og for seg HP 1030 tradisjonell. Fordi Jacob Vierø har vært helt kompromissløs når det kommer til båtens våte flate, les mangel på volum i undervannskroget, er det begrenset hvor mye plass den har i «dybden». Dette kompenseres ved et høyere hyttetak enn «normalt». Slik har man løst at HP1030 også får et levelig volum under dekk – dette nærmer seg en «pose og sekk»-båt for regattaseileren.

I akterskipet finnes det en rommelig akterlugar, men inngangen til denne er noe lav. Men har man først krabbet inn, møter man en romslig køye som er to meter lang, 140 cm ved fotenden og 165 der hvor hodene skal ligge.

Den båten SEILmagasinet prøveseilte, er prototypen. Dette innebærer at det vil være små endringer på båten i fremtiden, mest under dekk. For eksempel vil leideren byttes ut med en karbonfiber-leider og byssa blir fem centimeter smalere.

I salongen er det ståhøyde på 177 centimeter. Lengden på sofaene er den samme.

Oppsummert ble møtet med HP1030 bra, til tross for at vinden ikke helt var på min side. HP1030 er en båt med et skikkelig potensiale som bør friste mange seilere. Og helt til slutt gjenstår det å si én ting:

HP1030

Lengde (skroglengde)10,30 m
Lengde i vannlinjen9,50 m
Bredde3,28 m
Dypgang2,0 m
Deplasement3300 kg
Vannballast1200 kg
Storseil45,0 m2
Fokk27,0 m2
Spinnaker130,0 m2
KonstruktørCDE Design
VerftErixon, Sverige
ImportørWestby Maritime AS
Tlf.90 05 10 38
Webwww.westbymaritime.no
Standard prisca. kr 1 100 000

– HP, ring meg når det blåser 15 m/sek – jeg stiller opp!

LITE VÅT: Det er ikke gjort noen kompromisser når det gjelder volum under vannlinjen på HP1030. Det er så lite som mulig som gjelder.
LITE VÅT: Det er ikke gjort noen kompromisser når det gjelder volum under vannlinjen på HP1030. Det er så lite som mulig som gjelder.
HP: Hans «HP» Pettersson er primus motor for HP1030.
HP: Hans «HP» Pettersson er primus motor for HP1030.