Håper på 1000 båter i Færder'n

Påmeldingen til årets Færderseilas ligger ca 50 under det som var registrert på samme tid i fjor. Likevel håper Færdergeneral Per Bøymo stadig på tusen båter til årets regatta.

Publisert

Bildet over viser 8-meteren «Carron» - over all vinner i fjorårets Færderseilas

NSF lisens og sikkerhatskrav demper interessen

Årsakene til det synkende deltakerantallet ligger trolig delvis i NSFs krav om startlisens, som, ifølge leserinnlegg på denne siden, har ført til svekket deltakelse i regattaer generelt. I tillegg oppfattes KNS sikkerhetskrav som mer rigorøse, til tross for at disse i hovedsak er uendret fra tidligere. Det er signaler fra regattaledelsen om at disse vil bli fulgt opp tettere enn tidligere som muligens skremmer deltakerne.

Udekket rekkevaier og storm/hardværsfokk

Generelt gjelder regelen om at plaststrømpen som dekker rekkevaieren skal fjernes, men flere båtprodusenter, blant dem Bavaria leverer embalert rekkevaier som standard. Arrangøren vil ikke gi generell dispensasjon fra denne regelen, men Seilas får bekreftet at flere båter som har søkt spesielt har fått lov å beholde strømpen på. Krav om hardværsfokk innebærer at en båt skal ha et mindre forseil i tillegg til rullefokka.

Duellene som uteblir

Av de to Classe 40 båtene i Norge, deltar bare den ene, Sverre Ellingsens Pogo 40 «Black Pearl». Ellingsen tok nylig over all seieren av LYS båtene i HH Skagen Race, men må denne gangen unnvære hovedkonkurrenten, Rune Aasbergs «Solo» som isteden seiler England Rundt shorthanded. Med 1.51 i LYS konkurrerer Ellingsen blant annet mot Jens Ulltveit-Moes Shipman 63 «Nefertiti» som vi hadde håpet å se i duell med Peter Ruzikas søsterbåt som har valgt å stå over Færderseilasen.

IRC og shorthandend for første gang

Færderseilasen teller i år som en del av Batic Sprint Cup der det er IRC som gjelder. Her stiller to danske og en tysk båt mot fire Landmark 43, Aasmund Drolsums King 40 og John Langøs Swan 42 «Lusso Lupa». Den lille shorthandedklassen starter sammen med skøytene i Son, og seiler via Bilekrakk til Sydostgrunnen utenfor Sandefjord, før de returnerer via Trisetein til Horten, distanse 69 nautiske mil. Her er deltakelsen skuffende lav og viser at Færderseilasen ikke er som andre regattaer der skipperne har problemer med å få med seg mannskap.

Svenskene kommer

Færderseilasen har de siste årene vært en viktig del av terminlisten for de beste seilerne på Bohuslän. To av dem, First 40, NN, Stefan Kylebäck og «Teknova/Albatross», Bengt Falkenberg, seiler begge I LYS Racing med 1.39. «Blur», Peter Gustafssons J/109 er også blant favorittene I LYS racing med 1,30. De to norske First 40, «Team Normar» Jørn-Erik Ruud, og Elling Rishoffs «Gode Venner» seiler begge i ORC.

Formula 18 katamaranene tilbake

Klassen er i fortsatt vekst i Norge og Færderseilasen er et av de morsomste arrangementene i løpet av sesongen. I fjor ble det dobbelt svensk foran Ole Petter Pollen. I år blir det bare en svenske, «Raggarbåten» med Runar Åsly som skal ta konkurransen mot nordmennene som stadig blir bedre. Båtene seiler flere etapper med pitstop underveis og runder Mefjordbåen før målgang i Horten. Når vi først snakker om flerskrog må vi ta med at Jan Kristian Vedelers Dragonfly 25 «Sjaman» stiller til start for å forsvare fjorårsseieren i klassen.

Kommer langveisfra

Erling Lorentzens 57 foter «Saga» er selv om den seiler under brasilsk flagg, den enste norskeide båten som har vunnet Fastnet Race. «Saga» deltok også i Færderseilasen i 1988 og nå er den mer enn 80 år gamle Erling Lorentzen tilbake med den røde S&S klassikeren. Fra Longyearbyen kommer Morten H. Johansens Gambling «Çoaster», mens «Celeste of Solent» er en britisk Farr 65 som seiles av Stavangermannen Stein Eg Svendsen.

Forsvarer pokalen

Morten Tenvigs 8 meter R «Carron» hører egentlig hjemme i klassen for klassiske trebåter, men eieren valgte i 2009 å delta i LYS klassen med et måltall på 1.18. Det førte til over all seier for klassikeren som igjen stiller i LYS, klar til å forsvare seieren fra ifjor.

Raske båter i ORC Club

Kong Harald Vs ombygde TP52 «Fram XVI» var suverent raskest i HH Skagen, da med Kjell Myrann som skipper. Nå er Kongen selv ombord, nå som taktiker. Og båten blir superfarlig i sin klasse. Blant konkurrentene finner vi «Team Aiming First» en splitter ny T-34 fra Italia, seilt av Trond Kristensen fra Moss, «Ventelo NORSteam», Kongens gamle «Fram XV» og med mange seire bak seg, nå seilt av unge Siri Kamfjord fra Tønsberg i spissen for et ungt NORSteam lag, og Christian von Trepkas GP 42. «Al Capone».

Einar Sisseners Minnepokal

Færderseilasen teller i kampen om Einar Sissener Minnepokal. Etter HH Skagen Race leder «Fram XVI» foran tyske «Desna» og «Al Capone»

Tracking

I samarbeide mellom KNS, Seilas og det hollanske trackingystemet Marc Sailing kan du følge disse klassene «live» på seilas.no: ORC Club, IRC, LYS =>1,47, IF u/spinnaker, LYS R36, First 31.7, Express, og Formula 18. Last ned deltakerlisten med klassinndeling her