Hvordan du skal vinne Færderseilasen

I Seilas nr. 5 gir to profilerte seilere sine tips om hvordan man skal vinne Færderseilasen. Her kan du lese oppskriften til en av dem.

Publisert

Seilernes beste tips før Færdern

En erfaren Færderseiler med bosted «midt i seilasen» er Norges Seilforbunds generalsekretær og sportssjef Espen Guttormsen. Fra sin leilighet på Jeløya følger han nøye med på vær og vind de siste dagene før start. Med Son som base for seilingen i ungdomsårene er området mellom Filtvet og Gullholmen hans hemmebane. Her kjenner han forholdene bedre enn de fleste, og vet at Færderseilasen ofte avgjøres nettopp på dette strekket. Guttormsen følger nøye med på værmeldingene for hele ruten de siste tre dagene før start.

Vær uthvilt

Færderseilasen er ifølge Guttormsen en ren sprintseilas som seiles non stop uten vaktskifte. Derfor er det viktig å ha overskudd på søvn. Selv legger han seg tidlig to døgn i forveien for å være mest mulig uthvilt. Han skal i årets regatta seile båten han eier sammen med nåværende og tidligere kollegaer i Norges Seilforbund, Archambault 40, «Arme Riddere» en båt som ratingmessig har måttet lide for storseilets firkantete topp, som riktignok gir en tidel eller to i ekstra fart, men som straffes unødig hardt etter de norske LYS-reglene, 1.45 mot 1.43 for en båt med vanlig storseil. Guttormsen er vant til å delegere og setter en person som ansvarlig for værutviking og strømkart, en annen for at båten er så lett som mulig, en for sikkerhet/sikkerhetssjekk, en for  utvalg av seil og en for matlaging. Sistenevne kommer nok til å servere mest ferdigsmurte smørbrød med karbonade, kyllinglår og lignende. Skipperen vil ikke han en mann i byssa i 40 minutter for å lage middag. Det er ingen optimal vektplassering for mannskapet. Drikkevarer er vann og kaffe. – Å tygge kaffebønner kan også anbefales sier Guttormsen.

Maksimalt tre timers økter

- Ingen skal stå til rors i mer enn tre timer, sier Guttormsen som gjerne skifter ut trimmerne i samme slengen. – Rormann og trimmer som seiler hyppig sammen utvikler gjerne sitt eget språk, sier Guttormsen, - Derfor er det ofte best å skifte ut begge samtidig, sier han, og er ellers opptatt av optimal vektfordeling til enhver tid.

For mange begrensninger

Espen Guttormsen synes Færderseilasen lider under alle begrensningene av hensyn til fergene. At man ikke lenger kan seile opp langs Nesodden og hente sønnavinden mener han tar et viktig strategisk element fra regattaen og synes lite om strekket mot Slemmestadgrunn. Han beskriver noen mulige senarier for å avgjøre Færderseilasen:

1) Nordvestlig vind fra start som dør før man kommer til Slemmestad. Spillet går ut på om du skal gå på den gamle nordavinden, eller skal søke sønnavinden først. Mye kan avgjøres mellom Gåsungene og Slemmestad.

2) Drøbaksundet er bare interessant om det er lite vind. Det kan ofte lønne seg å gå vest for Kaholmen eller helt inn i Vindfangerbukta. Strømmen avgjør. Om natten kan det være spørsmål om det blir nordøst eller nordvest som slør gjennom først. Det avgjør sidevalget. Velger man innsiden av Kaholmen kan det lønne seg å gå ut den østlige åpningen og følge øyene. Senere er det vinden og ikke strømmen som avgjør, bortsett fra at man må unngå midten i motstrøm.

3) Med sønnavind avgjøres regattaen ofte mellom Filtvet og Gullholmen.

Om vinden står til venstre for 190 grader skal man stå på Jeløya-siden. Er den til høyre for 200, hold vest og få med strømmen fra Drammensfjorden.

4) Guttormsen har intet gyllent svar på om det lønner seg å gå på øst- eller vestsiden av Bastø. Medstrøm og et naturlig vindskift ved Åsgårdstrand, tilsier at det kan lønne seg å gå på vestsiden, altså innenfor.

5)  Bolærne. Ved nordavind på vei ut er valget lett. Da lenser man korteste vei mellom øyene. Ved sønnavind det naturlig å gå øst for Bolærne, men i liten båt der tapet ved hyppige slag er minimalt kan det være lønnsomt å gå vest for Fulehuk. Det er viktig å følge med på strømmen som her kan renne i halvannen knop begge veier. I motstrøm bør man seile under land.

- Færderseilasen seiles på forskjellig måte avhenging av båttype og størrelse. Lokale forhold varierer hele veien og det ikke lett å sammenligne løpet for en som har startet tidlig og en som starter sent i seilasen, sier Guttormsen som sier det generelt er vanskelig å karakterisere en typisk vinnerløype.

Om du vil lese svenske Peter Gustavssons åtte tips, finner du dem i Seilas 5 som nå er i handelen.

Mer om Færdern på mobil her