LEDER: Charlie Dalin leder mot Island med sin Verdier-designete båt.
FAVORITT: Beyou ligger side om side med Dalin. Beyou har flest timer i sin nye båt.
PRB: Problemer med storseilet har gjort at PRB har falt på listen, men problemene skal være fikset. Båter er fra 2010.

Beintøffe døgn for soloseilere

IMOCA-båtene er ikke bygget for bankekryss. Det har deltagerne i Vendee-Artique fått merke. Nå er det en duell i tet.

Publisert Sist oppdatert

Vendee-Artique startet lørdag, og båtene er fremdeles på vei nordover mot Island, men været de hadde vest for Irland har gitt seg. Båtene seilte igjennom et lavtrykk tirsdag, og da gjorde lederen Thomas Ruyant en strategisk bommert. Han lå lengre øst, som skulle gitt han en bedre vindvinkel nordover, men måtte falle av, og kom i kjølvannet til Jeremie Beyou og Charlin Dalin. Det var disse to det stod om under Jacques Vabre i høst, hvor Dalin til slutt vant. Nå ligger båtene nærmest side om side, mens Ruyant er 15 nm bak. Båtene seiler seg inn i et område med mindre vind, som gir nye muligheter.

4: Sam Davies fra England, bosatt i Frankrike er raskest av de eldre båtene.

Knallsterke jenter

De tre i tet seiler alle siste generasjon IMOCA. Det deltar fire jenter i regattaen, alle i eldre båter, og tre av disse er blant de åtte beste. Ikke uventet er Samantha Davis i «Initiatives-Coer» best av jentene på en fjerde plass, hun har også den mest optimaliserte båten.

Kevin Escoffer i «PRB» hang lenge på teten med sin båt fra 2010, men har fått tekniske problemer som gjorde at han ramlet ned på femteplass foran Isabelle Jochke.

Tyske Boris Hermann ligger på syvende plass. Da SEILmagasinet snakket med ham på messen i Dusseldorf mente han at han var sterk nok til å vinne. han seiler en båt som var ny før forrige Vende Globe, men har fått siste generasjon foiler.

Clarisse Crémer ligger på en sterk åttende plass, og er raskeste båt uten foiler. Det er ventet seks jenter under Vendee Globe i november.

RETURNERER: Armel Tripon fikk fikset skroget, men ikke bra nok.

Tekniske problemer

Armel Tripon i «L’Occitane en Provence» er på vei sydover mot Frankrike. Han fikk et hull ibaugen 12 dager før stert som ble reppartert, men tydeligvis ikke bra nok. Reperasjonene tålte ikke den tøffe kryssen, så franskmannen må til havn. Armel Tripon trengte denne regattaen for å kvalifisere seg til Vendee Globe, men han kan gjøre det på egenhånd ved å seile 2000 nm på havet før september.

Daimen Seguin, som tok gull under Paraolympiaden i 2004 måtte også bryte. Han fikk ikke ladet batteriene med motoren, og hans slepegenerator ga ikke nok effekt til hans strømforbruk på kryss.

Sébastien Simon må være bekymret etter å ha brukket foilen enda en gang, og var den første som brøt. Han brakk foilen også på vei til start av Jaques Vabre i høst, men stilte til start likevel. Denne gangen førte bruddet av foilen også til skade på skroget. Juan K må nok beregne noen flere lag karbon på foilen før Vendee Globe.

LETTERE VIND: : Etter tøff kryss blir det en utfordrende jobb å finne raskeste vei til rundingsmerket i dagene fremover.