70 båter utstilt

FORNØYD: Harald Korn hos Giramar AS er glad for at seilbåtinteressen lever. Det viste interessen under helgens åpne hus i Leangbukta.

Solskinnsvandring til Leangbukta

– Kanskje var det litt for pent vær, men vi er likevel godt fornøyde med besøket.

Publisert Sist oppdatert

Det sier Harald Korn i Giramar AS, som var et av flere båtfirmaer i Leangbukta i Asker som holdt dørene åpne denne helgen. Tilsammen 70 seil- og motorbåter skjulte seg bak dørene – de utgjør samlet en ikke helt uvesentlig båtutstilling. Besøket var bra, men de merket at det var enda bedre når sola ikke var på sitt mest intense.

– Vi jobber sammen alle firmaene her i Leangbukta om å vise båtene våre og tiltrekke oss et publikum, men når de kommer hit, er vi konkurrenter, sier Korn, som kunne notere seg for salg av en Oceanis 38 allerede dagen før den åpne helgen ble påbegynt.

Levende trefot-psyke

– Det var en kunde vi fikk kontakt med på båtutstillingen ved Aker Brygge i september. Da var de interessert i en 35-foter, nå stod det mellom modellene på 38 og 41 fot. De havnet på en 38-foter.

Trefot-psyken lever med andre ord i beste velgående, og Korn er optimistisk med hensyn til fremtiden. Kurante bruktbåter som taes i innbytte går unna, og to av seilbåtene de har solgt i høst, er det tidligere motorbåteiere som har kjøpt. Det lover godt, mener han

Service og trygghet viktig

En klar trend er at dagens kjøpere ønsker å ha et service-apparat i ryggen, og de vil gjerne levere båten om høsten og hente den igjen om våren.

– Ja, det har faktisk vært en forutsetning for flere av salgene våre at vi kan tilby dette.

[Artikkelen fortsetter under bildet]

PERMANENT: Seilbåtene som er utstilt i Leangbukta vil stå der permanent frem til mai, og de vil ikke bli vist under Sjøen for alle.

Korn mener man ikke blir lenge i båtbransjen om man ikke kan ta hånd om kundenes båter på denne måten. Båtkjøperne ønsker også en garanti for at aktøren de handler med, er der når de trenger hjelp, service og reservedeler.

– Vi får mange spørsmål om dette. Giramar AS er jo veldig ny i denne bransjen, men jeg kan forsikre at vi har et langsiktig perspektiv. Jeg mener at vi ved å ha et agentur som Beneteau, bør ha en markedsandel på 20 prosent i dette markedet.

– Det skal vi klare, sier han.

Bavaria-klubben på besøk

Umiddelbart over gårdsplassen har Bavarias seilbåter fått en ny importør i form av Bavaria Båt Norge AS.

– Jeg er glad for at det har ordnet seg for Bavaria og at seilbåtene blir håndtert av en seriøs aktør, sier Korn, som ønsker konkurrenten og konkurransen velkommen.

Hos Bavaria Båt Norge AS betød helgens åpne helg et første møte med seilbåtpublikummet. Og det kom mange. Lørdag rykket ca. 60 medlemmer av Bavaria-klubben inn i lokalene i Leangbukta for å bli kjent med sin nye importør.

– Jeg tror det vi fortalte dem om planer og tilbud, ble tatt veldig positivt imot. Jeg hadde inntrykk av at de ble betrygget om at  vi kan imøtekomme de ønskene og behovene de har når det gjelder service, oppfølging og delsalg, sier Claes Eliasson i Bavaria Båt Norge AS.

[Artikkelen fortsetter under bildet]

STORBESØK: Claes Eliasson satt igjen med en god følelse etter at Bavaria-klubben hadde vært på besøk.

Han forteller også at det at Jan Petter Merringdal om få dager er på plass som salgsansvarlig for seilbåtene, ble ønsket velkommen av Bavaria-klubbens medlemer.

– De kjenner ham, sier Eliasson.

Regattabåter på vent

Han forteller at de opplever størst interesse for det tyske verftets 34- og 37-fotere; det er volum-markedet til Bavaria Båt Norge AS. Hos naboen Giramar AS er det 38- og 41-foteren som det er størst interesse rundt. Begge aktørene selger hovedsakelig til turseilere.

[Artikkelen fortsetter under bildet]

STØRST INTERESSE: Bavaria 34 Cruiser er den båten det er størst interesse for hos den nye importøren, Bavaria Båt Norge AS

– Hos Beneteau har man nå satt First-serien på vent. Det er kun First 20 og First 25 som er i salg. Produksjonen av modellene First 30, 35 og 40 er stoppet. Verftet har gått i tenkeboksen medhensyn til hvordan de skal betjene regattabåt-markedet i fremtiden.  Det virker som om regattaseilere søker seg vekk fra kombinasjonsbåter som som er noenlunde potente på regattabanen, men som samtidig kan benyttes på tur. De vil ha mer ekstreme saker, sier Korn.

Hos Bavaria Båt Norge AS har de kun én modell med regattabåt-preg; en Bavaria 41 med høyere rigg og dypere kjøl som fungerer som en erstatning for Bavaria Match-båtene. Ellers er det turbåter over hele linjen, og 95 prosent av alle modellene selges med rullemast.

Bavaria-fornyelse

Claes Eliasson forteller at det man konsentrerer seg om hos Bavaria-verftet nå, er den nye C 57, som blir lansert på Düsseldorf-messen i januar.

– Utviklingen går på design, smartere løsninger og detaljer – og enda bedre komfort, sier Claes Eliasson.

Både han og Korn bekrefter at det er liv i markedet. Interessen for seilbåter er langtfra død.