Landstrømopplegget er montert i en Twostar 36 fra 1986.
Baksiden av kontakten på hekken.
Kabelen er av høy kvalitet.
Tyskertrossa, eller landstrømkablen setter jeg inn på hekken.
Palli anbefaler å ikke bruke overgang i hjemmehavnen, men jeg har ikke fulgt hans råd. Der båten ligger er det kun vanlig stikkontakt.
Galvanisk isolator beskytter båten mot krypstrøm, men blir spenningen på krypstrømmen for høy, er en transformator-løsning bedre, men også dyrere.
Laderen er stor, men skal også være blant de beste på markedet. Den skal være effektiv, selv om det er varmt.
Skikkelig sikringer på hver krets.
Koblinger uten bruk av verktøyet er viktig om du skal sette opp opplegget selv.

Monter landstrøm selv

Nye systemer gjør det lovlig å installere slike anlegg for en amatør, men jeg valgte hjelp fra proff.

Publisert Sist oppdatert

I vinter har min gamle Twostar 36 fra 1986 fått nytt elektrisk annlegg. Jobben vil bli en serie på åtte deler på seilas.no.

Det har blitt et omfatende opplegg i båten, og Isbåter har brukt mange timer om bord. Stoffet har jeg valgt å dele inn i ni deler, inkludert denne, hvor det vil bli publisert en ny sak hver lørdag i tiden fremover. Dette er sakene som kommer:

En fast installasjon av landstrømanlegg krever en autorisert installatør når verktøy er nødvendig for å utføre jobben. Nå finnes det feler løsninger å velge mellom hvor du slipper å bruke verktøy. Ladac var tidlig ute med landstrømopplegg hvor alle koblingene er som stikkontakter.

Palli Gardarsson hjalp til med monteringen, og han anbefalte et system fra Victron, et system som brukes av mange båtprodusenter. Victron har vært lenge i gamet og leverer varer også til proffbransjen. Palli mener det er en fordel å bygge opp en komplett linje fra samme produsent.

Palli anbefaler å ikke bruke overgang i hjemmehavnen, men jeg har ikke fulgt hans råd. Der båten ligger er det kun vanlig stikkontakt.
Kabelen er av høy kvalitet.
Tyskertrossa, eller landstrømkablen setter jeg inn på hekken.
FUKT: Inntaket har lokk slik at kontaktflaten skal holde seg tørr.

Overdimesjonert

Palli er nøye på å følge forskrifter. Mitt landstrømsystem er større enn sikringsskapet hjemme. Det går også utenpå det meste av hva som blir levert på nye båter i dag. Også landstrømanlegget er fra Victron og er av plugg and play typen. Det gjør at jeg egentlig kunne satt det opp selv, fordi anlegget ikke består av koblinger som krever en installatør. Å sette dette opp kunne jeg har gjort selv.

Landstrømmen går inn i en stor sikringsboks. Palli sier at det er krav om egen sikring på hver 240 volts kurs. Jeg har to 240 uttak i båten, ett for varmtvann og en kontakt i kartbordet. Disse har hver sin kurs med sikring. Også batteriladeren har egen kurs.

Selve laderen gir 30 amp og har innebygget vifte. Denne viften går på et minimum av fart når batteriene er toppladet, man allikevel gir den litt støy. Laderen har et avansert ladeprogram som tilpasser seg batteriets nivå. De har et ladeprogram som kan tilpasses AGM batterier, slik at disse ikke tørker ut. Laderen er av typen Centaur. Den er utviklet for å kunne brukes med forskjellige wattstyrker. Den kan derfor brukes i USA uten tilpassinger, og er derfor egnet for langturseilere. For meg er det overkill.

Systemet jeg har om bord med to 240 volts stikkontakter koster ca 9000 kroner.

Laderen er stor, men skal også være blant de beste på markedet. Den skal være effektiv, selv om det er varmt.
Baksiden av kontakten på hekken.
Landstrømopplegget er festet på skottet bak WC. Det tar mye plass. Fra venstre, batteriladeren, sikringsboksen og galvanisk isolator.
Skikkelig sikringer på hver krets.
Koblinger uten bruk av verktøyet er viktig om du skal sette opp opplegget selv.

Bedre enn dyre båter

I mai seilte jeg både Faurby 396 og Nordship 360 i Danmark. Kostbare båter til over to millioner kroner. Begge båtene hadde Victron landstrømanlegg, men begge et enklere system. De hadde ikke sikringer på alle kurser, og hadde heller ikke galvanisk isolator som hindrer krypstrøm. Galvanisk isolator er en billig forsikring, som fungerer bra så lenge det ikke er snakk om kraftig krypstrøm. Det beste er å bruke en transformator, men dette er en langt dyrere løsning.

Kunne spart penger

Jeg har vokst opp i båt uten landstrøm, og har egentlig ikke vent meg til å bruke slikt system. Jeg syns det er en uting å sloss om stikkontaktene på brygga, bare for å lade mobilen. Så langt har jeg heller ikke varmtvannskolbe som går på strøm, kun varme fra motoren, som for meg holder bra.

I fjor brukte jeg en liten Ctek-lader de få gangene jeg trengte litt ekstra strøm på batteriene. Selv om det ikke er anbefalt hadde jeg en dobbeltkontakt som gjorde et jeg også fikk ladet Mac’en om mobilen.

Jeg er litt usikker på om en bedre løsning for meg ville vært å droppet landstrømopplegget, og heller brukt penger på et solcellepanel som ville gjort at batteriene var fullladet hver gang båten ikke er i bruk. Med litt motorkjøring vil jeg også tro at jeg ville fått dekket det meste av mitt strømbehov, i hvert fall om jeg hadde byttet kjøleboksen til en mer strømgjerrig modell.

Palli brukte om lag fem timer for monteringen av landstrømopplegget.

Kunne brukt mer penger

Skal du velge på øverste hylle så se etter systemer som både lader og som gir 240 volt, når landstrømkabelen ikke er montert. Detter er kostbart utstyr som gir perfekt vekselstrøm som er viktig om du f.eks har en microbølgeovn. Jeg har også en inverter om bord, men den gir ikke korrekt sinusbølge strøm, men bra nok for å kunne bruke Mac’en eller lade batteriene. Min lille inverter plugger jeg bare inn i 12 volts kontakten.

Mastervolt har en meget avansert system som er egnet om du trenger mer strøm i korte perioder enn landstrømanlegget kan gi. Mange marinaer har underdimensjonert anlegg for moderne båter. Men mastervolts system vil batteriene tre inn med ekstra kraft i 240 voltsannlegget i korte perioder hvor du trenger det. Mastervolts GPX-5 fungerer også bra med generator. Systemet gjør at du kan velge en generator med lavere ytelse for å gi samme funksjon, noe som sparer drivstoff.

OPPGRADERING: Landstrømopplegget er montert i en Twostar 36 fra 1986.