R-REGELEN: Da R-regelen ble innført i 1907, var hovedhensikten å danne grunnlag for nye konstruksjoner som skulle konkurrere mot hverandre. Regelen skulle altså være en «konstruksjonsregel». Det bygges båter etter regelen den dag i dag. 12-meteren ...
BOX-REGLER: Motsatsen til måleregler med svært spesifiserte mål er båter som er bygd etter såkalte box-regler der bare sentrale yttermål er gitt, mens det er mer eller mindre fritt frem å tegne båten innenfor disse yttermålene. Class 40-en «Solo» er ...
STARTEN: Da skonnerten «America« vant «One Hundred Sovereign Cup» i 1851, satte det for alvor fart i utviklingen av måleregler som muliggjorde at forskjellige båter kunne seile mot hverandre etter et respitt-system.
The Thames Measurement rule: Dette regnes som den første måleregelen, og den frembrakte smale båter med svære seil og tung, dyp kjøl.
The Seawanhaka Rule: Denne regelen utviklet forholdsvis smale båter med stor skroglengde og kort vannlinjelengde.
KLASSISK 6-METER: R-regelen har gitt seilerverdenen det man på folkemunne kaller «vakre, klassiske trebåter», og linjene til 6-meteren «Circe» tegnet av David Boyd på 1930-tallet er et eksempel på en slik.
12 mR 1980-TALLET: Ed Dubois tegnet 12-meteren «Victory» med delt lateralplan til America’s Cup i 1983, men der ble den slått av australiernes båt med vingekjøl.
VERDENS ELDSTE R-BÅT: Den norske 9-meteren «Pandora» tegnet av Johan Anker og bygd hos Anker & Jensen i Vollen i 1906/07 er trolig verdens eldste seilende R-båt.
INTERNATIONAL OFFSHORE RULE: «Berge Viking» er en typisk representant for generasjonen av IOR-båter. Typisk for båtene er blant annet den smale hekken.
SCANDICAP: Banner 28 er en av flere båter som var populære og som gjorde det godt da Scandicap-regelen var på høyden i Norge.
SKJÆRGÅRDSKRYSSERE: I Sverige utviklet man i begynnelsen av 1900-tallet båter som var egnet i Stockholm-skjærgården og de ble inndelt etter seilstørrelse. Det førte til de langsmale svenske skjærgårdskrysserne, som Wasa 55 er en moderne variant av.
IRC: Landmark 43 er tegnet av Mark Mills og den ble den gangen optimalisert mot IRC-regelen. Båten har også vist seg å være konkurransedyktig i regattaer seilt etter ORCi-regelen.

Målereglene som har formet seilbåtene

Målereglene har gjort det mulig å seile om kapp med ulike båter på en rettferdig måte helt siden 1855. De har også vært et viktig redskap for å styre utviklingen av kappseilingsbåtene.

Publisert Sist oppdatert

I 1851 gikk en velkjent regatta rundt Isle of Wight i Sør-England. Første båt i mål skulle vinne. Det var da den 170 tonn store skonnerten «America» vant trofeet «One Hundred Sovereign Cup». Åtte minutter senere kom engelske «Aurora» på 47 tonn i mål. Det har i ettertid vært fremholdt at om det hadde blitt tatt rimelig hensyn til båtenes størrelse, ville den engelske båten ha vunnet klart. I så fall hadde verdens mest berømte sportstrofé, kalt «The Ugly Mug», havnet i London. Og i årene etter ville det i så fall blitt seilt om «Aurora’s Cup» i stedet for «America’s Cup».

I siste halvdel av 1800-tallet startet utviklingen av formler og regler som skulle skape mer rettferdig kappseilas mellom ulike typer båter. Basert på dimensjoner som lengde, bredde og så videre, skulle båtenes fatspotensiale fastsettes med et enkelt måltall, en «rating». Ut fra dette kunne en så beregne en såkalt respitt for den enkelte båt og regatta, det vil si en tidskorreksjon som gjorde sammenligningen rettferdig.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER