
Førstemann til Lofoten
Shorthanded Sailing Norway planlegger en tomanns-regatta fra Lindesnes til Lofoten og gjennomført en undersøkelse blant seilere. Det har gitt svar for videre planlegging.
– Vi har akkurat gjennomført en spørreundersøkelse som har gitt svært god respons og mange gode tilbakemeldinger fra medlemmer og interesserte. Det endelige opplegget for regattaen blir spikret i løpet av høsten, men vi sikter mot minimum 30 båter til start ved Lindesnes. Vi har også fått interesse fra noen utenlandske båter, sier Andreas Tinglum, styremedlem i SSN.
11 døgn
I undersøkelsen ble det spurt om hvordan man ønsket at regattaen skal organiseres, om motivasjon for å delta og praktisk tilrettelegging. Regattaen skal seiles over 4 eller 5 etapper, fra Lindesnes i sør til Svolvær i nord. Første stopp blir Fedje, etter omtrent 200 nautiske mil. Starten blir i slutten av juni og regattaen vil strekke seg over inntil 11 dager. SSN jobber nå med å få med seilforeninger langs kysten som kan være medarrangører i sitt lokalmiljø.

Målgang i Svolvær
– Dette blir spektakulær seiling langs norskekysten, med en ikonisk målgang i Svolvær. Dette blir en regatta for seilere som ønsker å oppleve kysten, få god matching og besøke flotte havner mellom etappene. Det skal være tid til hvile og sosialt samvær mellom etappene. Dette blir den ultimate doublehanded regattaen i 2026.
Når båtene går i mål i Lofoten tidlig i juli, har de et perfekt utgangspunkt for start på seilferien med familie og venner. Det er mange som drømmer om en ferieseilas i Lofoten og på Helgelandskysten, og som kan bruke regattaen som transport.
Fleksible løsninger
SSN ønsker å favne bredt i shorthanded-miljøet – fra de mest dedikerte regattaseilerne, som planlegger å seile hele distansen, til dem som kun ønsker å delta på deler av løpet, for eksempel fra Fedje og nordover. Det vil også gis anledning til å skifte mannskap underveis i regattaen.
Regattaen vil bli gjennomført etter sikkerhetskravene i World Sailing kategori 3, med krav om AIS i vestene som alternativ til flåte. Det vil være mulig å delta med båter innenfor et definert måltallsintervall, for å sikre god konkurranse og unngå for stor strekk i feltet. Det vil også jobbes med løsninger slik at turutstyret kan fraktes til målhavna.
Finjusteringer av etapper
– Arbeidsgruppen i SSN jobber nå med å finjustere etappene, finne de beste havnene, etablere samarbeid med lokale seilforeninger og finne kommersielle samarbeidspartnere. Det gjenstår en del, men vi håper folk allerede nå setter dette i kalenderen. Det meste vil falle på plass utover høsten og et komplett program vil bli presentert for medlemmene under SSNs årsavslutning og julebord den 12. november, avslutter Tinglum.
SSN vil løpende informere via facebook og en hjemmeside for de utenlandske båtene og de som ikke er medlemmer av SSN. Her kan man også melde sin interesse for å være med. https://n9.cl/krdte.
.