MÅLGANG: First 34.7 «Lethe» har funnet vinden på morgentimene lørdag.

Rundt Fyn under alle slags forhold

299 båter av 450 påmeldte fikk T-skjorta hvor det var fire norske. 127 båter startet ikke og 27 båter brøt Silverrudder.

Publisert Sist oppdatert

Raskeste båt ble tyske Lars Kaempfe i en Corsair F31, som brukte 20 timer og 27 minutter på den 134 nm lange regattaen. Det er 6,5 knop i snitt. Raskeste enskrogsbåt ble Martin Meredin i Landmark 43 som brukte 21 timer og 49 minutter. Siste båt i mål ble en nordmann. De mindre og de trege båtene mistet vinden. Etter en frisk og rask start ble mange båter liggende å drive i Lillebælt.

Brukte ankeret

For Finn Jakob Enger forsvant vinden rett før mållinjen på lørdag kveld. 

– Jeg tror jeg har den tvilsomme æren å bli siste registrerte båt som fullførte. Jeg valgte oppankring like ved mållinjen natt til søndag og fikk vel tre timers søvn den andre natten, forteller First 24 (Seascape) seileren til SEILmagasinet, mens han pakket båten opp på henger for retur til Norge. Finn Jakob Enger endte opp med å bruke 47 timer og fire minutter. 

ENSKROGS: Det ble en Landmark 43 som ble raskest av kjølbåtene.
FLERSKROG: Det ble en Corsair F31 som ble raskeste båt rundt Fyn.
FIRST 24: Finn Jakob Enger seilte den minste klassen og hadde med båten sin på henger bak bilen.

.

ELAN 37: Willy Forland ble best av de norske seilerne.

Beste norske

Willy Forland fra Øygården utenfor Bergen fikk den lengste turen for å delta, og oppnådde også det beste resultatet av nordmenn som deltok. Forland seiler Elan 37 «Levens» og lå som nummer to på lista over soloseilere på SEILmagasinets shorthanded-ranking. Forland endte på en sterk 14. plass i klassen for store seilbåter, båter mellom 35 og 40 fot. Her seilte han mot Class 40 og andre ekstreme båter. Det var søsterbåten til «Snakkas› som vant klassen. Willy Forland var 40 minutter bak vinneren over målstreken, og brukte 23 timer og fem minutter. 

Bingorace

Morten Knutsen endte på en 15. plass i Silverrudders største klasse. Den er for båter mellom 30 og 35 fot hvor 99 båter fullførte. Denne klassen ble vunnet av en JPK 1030 som brukte 23 timer. Morten Knutsen lånte broren Øyvinds båt, First 34.7 «Lethe», og brukte 23 timer og 32 minutter. «Lethe» lå helt ned på en 30 plass nord for Fyn, men klatret på resultatlistene hele veien mot mål. 

–Totalt sett er Silverrudder et bra race , men med ingen regler blir det Bingo og et race hvor båtprodusentene kjemper for å vinne - ikke de beste seilerne, opplever Knutsen. Det er første gang han seiler den populære regattaen i Danmark, og er litt usikker på om han vil seile den igjen, rett etter målgang. 

– Det tøffeste under regattaen var seil skiftet på natten hvor jeg brukte for mye tid , men bra igjen med en Toblerone som belønning, forteller soloseileren som får regattaen lå som nummer 15 på SEILmagasinets ranking. 

Runar Åsly bor i Sverige, men har norsk flagg på hekken. Han seiler «terrapi» en 30-fots LM30 Striker fra 80-tallet, og har dermed en av de minste båtene i klassen. Åsly brukte 24 timer og 50 minutter og endte på en 24. plass.

GENNAKER: «Lethe» i godt driv.
STILLE: Det var frisk vind fredag, men lite vind lørdag.

Krever logistikk

Det ble tøft å komme seg til Danmark, og flere av de norske deltagerbåtene ga opp transportetappen. For både Willy Forland og Morten Knutsen måtte kjempe seg sydover i kuling og storm. 

– Jeg er svært fornøyd med hele opplegget her og vår egen planlegging. Det tøffeste var turen ned i Skagerak og Kattegat - men med svært god hjelp fra Bård Høstmark på transport ned og Sverre Høstmark her nede og opp igjen har dette vært mulig. Selvsagt også min bror Øyvind som oppfordret meg til å seile denne regattaen og lånt meg båten. Han har også hjulpet meg med planleggingen av strategien for start, sier Knutsen.