TEST: «Lann Ael 3» vant første regatta bare dager etter at den ble satt på vannet.

Vant Spi Ouest dager etter sjøsetting

«Lann Ael 3» skal gi Didier Gaudoux en ny Rolex Fastnet seier.

Didier Gaudoux vant Rolex Fastnet i 2017 med «Lann Ael 3», en 39-fots Bernard Nivelt-design utviklet for IRC. Nå har den franske seileren fått bygget seg en ny og mindre båt, og seilte i shorthanded-klassen under Spi Ouest i Påsken. Som mannskap seilte Gaudoux med Erwan Tabarly, nevøen til Eric Tabarly. 34 år gamle Erwan Tabarly har seilt på et høyt nivå i 25 år, med Mini Transat, Figaro og IMOCA-båter.

RASK: «Lann Ael 2» ble sjøsatt i 2015 og vant Fastnet Race i 2017.

Manuard-Nivelt-design

«Lann Ael 3» bli omtalt som NM35, og er bygget av Lalou Multi, et verft plassert syd for La Rochelle. Dette verftet er spesialister på avanserte konstruksjoner, og har bygget flere 50-fots trimaraner, Class40 og MiniTransat-båter.

NM35 er konstruert av Sam Manuard og Bernard Nivelt. Manuard er kjent for Class 40 og Seascape, og har også tegnet nye First 36. Nivelt har lang fartstid sammen med Joubert med historie helt tilbake til IOR-årene. De tegnet også Archambault-båtene.

NM35 ble sjøsatt 3. april, og seilte straks til Bretagne for å møte 57 konkurrenter i doublehanded-klassen. Her slo den en drøss av JPK, Sun fast og J99.

SKROG: «Lann Ael 3» har doble ror og en rett kjøl.
HEKK: 35-foteren har myk «chines» tilbake mot hekken slik First 36 og Manuards IMOCA-båter har.
BAUG: Forskipet kan beskrives som semi-scow. Det kan minne om Sun Fast 3300.

Semi scow

Sam Manuard er kjent for å skape båter med mye volum i baugen, både i IMOCA-klassen og Class 40. NM35 har et forskip som minner om moderne Class 40, en form som gir gode unnavindsegenskaper. NM35 er bygget for IRC, og er typisk for slike båter. Disse er gjerne spesialisert for lange strekk i områder med mye vind. Det gir fordeler for lette båter med lite seilarel. Sjekk hvor langt inn på fordekket forstaget er satt. Det er digg når et code-seil skal settes, men gir en minimal fokk. Storseilet har en liten firkanttopp. IRC straffer bulb på kjølen, og derfor har alle disse båtene en rett kjøl som gir minst motstand gjennom vannet.

Det er ikke publisert noe data om NM35, men ut fra bilder kan vi se at det er en ganske bred båt med lavt fribord.

Resultatene i Spi Ouest viser at 35 foteren er rask. Den startet med 4. og 5. plass, men avsluttet med to spikre. Den var i en av seilasene 20 minutter over målstreken før båten som tok andreplassen.