FLYR: Nye «Charal» får hjelp av rorbladene til å fly mer stabilt.

Funnet smutthull i reglen

IMOCA «Charal» kan fly langt mer stabilt enn sine konkurrenter. Konstruktøren Sam Manuard har funnet en løsning han er alene om.

Publisert

Egentlig skal ikke IMOCA-båtene kunne fly, og for å kunne fly stabilt, så kreves det vinger på rorbladet. Dette vil ikke reglen tillate. Foilene på båtene som brukes i Vendee Globe hadde stikkjøler som utviklet seg til foiler. Det startet med at disse sverdene som skulle hindre båtene å bevege seg sidelengs fikk en kurve slik at de også ga litt løft. Det reduserte båtens dynamiske vekt i fart, og reduserte den våte flaten. Nå har båtene foiler som kan løfte hele skroget opp av vannet, men det er ikke noe som løfte bak, så de blir seilene med rumpa slepende i vannet.

Jeremie Beyou var en favoritt før Vendee Globe 2020, men fikk problemer etter start. Det resulterte at han returnerte til havn, og fikk en regatta hvor hans mål var å plukke flest mulig konkurrenter. Beyous gamle «Charal» var konstruert av VPLP, og seiler nå under navnet «Team Work» med Justine Mettraux som skipper.

NYTT: Nye «Charal» har dype ror plassert langt inn mot midten.
KONSTRUKTØR: Sam Manuard viste sann seilglede under testen.
SKIPPER: Jeremi Beyou har tatt det beste fra sin gamle båt og fra Sam Manuards første IMOCA og skapt hva han tror blir en vinnerbåt.

Merkelige ror

Da nye «Charal» ble lansert i sommer var det båtens spesielle ror som skapte nysgjerrighet. Rorene var mye dypere enn vanlig, og de var plassert begge inn mot midten. Vanligvis har båter med to ror disse plassert godt ut på siden. Det gjør at lo ror er over vann når båten krenger, som reduserer motstanden. En slik plassering tillater også mindre ror, som også gir redusert motstand.

–Rorene på «Charal» er skal bidra med å løfte hekken ut av vannet, og fungere som vinger på rorbladet, forklarer Sam Manuard under testen av First 36, en båt han også har tegnet. Rorbladene kan trimmes med «toe out» at de har en sprikende vinkel, og dett vil gjøre dem til vinger som vil gi løft.

–IMOCA-reglen tillater ikke vinger på rorene, men vi har funnet en enkel løsning som vil gi båten en mer balansert luftetur, mener båtkonstruktøren. Rorene vil også stabiliserer båtens bevegelser i lengderetningen. Når baugen peker oppover vil rorenes angrepsvinkel øke, som vil gi mer løft, og dette løfter hekken etter.

LØFTET: «Charal» med det ene roret løftet ut av vannet.
FORM: Skroget er mer som et surfbrett enn en båt.

Løfter roret

Begge båtens ror kan løftes ut av vannet. Dette øker også sikkerheten. Om roret skulle treffe noe i vannet, så vippes det bakover og opp.

–Når båten ikke foiler så vil lo ror løftes ut av vannet, slik at det ikke bremser. På den måten får ikke løsningen noen negative konsekvenser da de ikke bidrar til løft, forklarer Manuard.

Han viser video på mobilen som viser at hans løsning fungerer. Foreløpig er han den eneste med denne løsningen.

Nye «Charal» har også en sprutkant langs skroget. Dett skal redusere vannet som legger seg på skrog og dekk, og gjør båten tyngre.

Tre kanskje fire

Manuard står nå bak tre IMOCA-båter. Engelske Sam Davis har bygget søsterbåten til «Bureau Valleé», men ikke fått foilene til båten fra 2019. «Bureau Valleé», tidligere «L’Occitane» hadde foiler som kom ut av skroget oppe ved dekk. Denne løsningen tillater ikke IMOCA-klassen lengre. Det mener designeren er dumt da dette er en tryggere løsning enn å ha foilene ut ved vannlinjen.

Om Phil Sharp får finansieringen i orden er planen å bygge en tredje IMOCA ut fra formen til «L’Occitane».

Route du Rhum

Hvor velykket rorene til nye «Charal» er får vi se under Route du Rhum som starter 6. november. «Charal» møtte mange av sine konkurrenter under Defi Azimut i september, og ble da slått av Apivia» og «LinkedOut», to Guillaume Verdier konstruksjoner fra 2019.

Nye «Charal» er bygget for å være raskere på lens i mye vind. Skroget har mer rettende moment enn den gamle båten. Cockpitens utforming skal også gi fordeler.

Hele 37 IMOCA-båter vil delta i soloregattaen, hvor 13 er ferske seilere.