Test fra arkivet: J/97

LETTSEILT: J/97 byr på en rigg som er lett å håndtere
LETTSEILT: J/97 byr på en rigg som er lett å håndtere

Liten, deilig og kostbar

J/97 er perfekt for å kose seg på sjøen, og imponerer på de fleste punkter, bortsett fra pris.

Publisert

Det var veldig gøy å seile J/97 i Nederland høsten 2009. Jeg koste meg i båten hvor alt var lagt til rette for å ha det gøy på sjøen. Båten fulgte sportet til J/109, men ble aldri noen sukesess her hjemme. Testen ble publisert i Seilas 8-2009.

J/97 er en velkomponert seilbåt som er livlig og svært lett å håndtere. Det var en befrielse å komme fra en av de store båtene vi testet til den hendige J-båten. Storseilet trimmes som en lek, og alt løper lett og fritt uten friksjon og kraft. Sliter du å få med mannskap, men ønsker å ha det gøy på fjorden er dette den riktige båten.

SMART: Rorkult er perfekt i J/97, og faller i smak blant de fleste med seilerfaring.
SMART: Rorkult er perfekt i J/97, og faller i smak blant de fleste med seilerfaring.

.

TYPISK: Baugspryd og gennaker er varemerket for verftet. Fokka er på rulle.
TYPISK: Baugspryd og gennaker er varemerket for verftet. Fokka er på rulle.

Typisk J/Boat

Den nye 9,7 meter lange modellen føyer seg inn i serien turvennelige skarpseilere utviklet spesielt mot det europeiske markedet. Serien omfatter J/109, J/122 og J/133 i tillegg til nyheten. Et stort utskyvbart baugspryd gjør båtens familetilhørlighet stor. Du kjenner igjen linjene, og her finner du få påvirkninger av dagens mote. Vinduene er små i forhold til konkurrentene, og den har heller ikke dekksutstyr gjemt under dekk. Men åpen og bredere hekk har den fått.

Jeg setter pris på at verftet har valgt rorkult. Ratt ville vært tullete. Det ville tatt plass både i cockpiten og fra akterlugaren, og ville økt båtens pris. Det er stort sett folk uten seilerfaring som missliker rorkult. Disse vil aldri en gang vurdere denne båten. Rorkulten viser at dette er en båt utviklet for kjøpere som setter pris på å seile.

ÅPNEN: Salongen er enkel og det er ingen dør til forpiggen.
ÅPNEN: Salongen er enkel og det er ingen dør til forpiggen.
MAT: Enkel og funksjonell bysse.
MAT: Enkel og funksjonell bysse.
NAVIGASJON: J-Boats prioriterer skikkelig kartbord.
NAVIGASJON: J-Boats prioriterer skikkelig kartbord.
TRADISJONELT: Badet er til styrbord og akterlugaren til babord.
TRADISJONELT: Badet er til styrbord og akterlugaren til babord.

Enkel under dekk

J/97 er ingen langtur seiler. Båten er enkel under dekk og passer best for helgturer. Hvite skott med enkel innredning av tre står ikke helt i stil med båtens pris, men passer konseptet godt. Dette er ingen bobåt, selv om man fint kan være om bord en sommerferie med sporty innstilling. Cockpiten er relativt stor, og stjeler plass fra innredningen. Når også båten har et fullt kartbord er det gjort noen ofringer. Forpiggen er en del av salongen, og er super for barn, men ikke ideell for voksne. Her er det også et lite skap som gjør køya trangere. Ståhøyden er god for å være J/Boat,

Salongen og sittegruppen er super, men det er begrenset med stueplass. Akterkøyen er bra for en 30-fots båt å være, men toalettet har døren montert feil. Det er nesten umulig å få lukket døren. Byssa er også helt OK for båtens størrelse. Jeg syns kartbordet tar for mye plass under dekk på bekostning av stueplass og bad, men det tyder også på at det er regattaseiling som står høyest på prioriteringslisten.

Bra bad for båtens størrelse
Bra bad for båtens størrelse
Akterkøya er trang under cockpiten
Akterkøya er trang under cockpiten

Nydelig å seile

Det var relativt lett vind da vi prøveseilte båten. Den plukker opp de minste vindpust. Båten beveger seg nydelig gjennom sjøen. Den virker svært velbygget og gjennomtenkt til de minste detaljene. Sammenlignet med J/92 er J/97 en tung båt, og vil ikke være like leken på slør, men med gennakeren ute på det lange karbon-baugsprydet vil båten være blant de morsomste båtene i klassen i medvind.

Vi matchet Arcona 340 på kryss og klarte ikke å holde følge. Arconaen hadde et innhal, og vi laget en provisorisk løsning for å holde den svenske båtens høyde, men da mistet vi farten. Holdt vi 2-3 grader lavere høyde holdt vi Arconaen på fart.

J/97

LOA9,61 m
LWL8,11 m
Bredde3,35 m
Dybde1,92 m
Vekt3,9 tonn
Ballast1,3 tonn
Seilareal46,3 kvm
Motor20 hk

Bra bygget

J/97 vinner ikke på pris, og det er heller ikke lett å se hvor alle pengene har gått. Verftet hevder at produksjonsmetode, valg av utstyr og detaljer gjør den dyr. Båten er bygget etter J/Boats velprøvde Shrimp-metode. Dette er en vakuumstøp metode som J/boats mener er bedre enn konkurrentenes med mer fiber og mindre polyester som skal gjøre båten lettere og sterkere. Videre har båten kullfiberbaugspryd som standard og velutstyrt dekksutstyr.

For dyr

J/97 koster kr. 1135 000,- basert på dagens kurs i følge Harald Boe. Båten er godt utstyrt på dekk, men vil trenge sprayhood, varmeapparat, seil, rulleforstag, elektronikk og transport.

Et godt alternativ er å se på raske 34-fotere til omtrent samme pris, men båtens størrelse gjør den praktisk.

J/97 byr på elegante linjer.
J/97 byr på elegante linjer.