Test fra arkivet: Jeanneau Yacht 57 og 53

TEST: Vi seilte båtene ut fra Barcelona i 2009.
TEST: Vi seilte båtene ut fra Barcelona i 2009.

Jeanneau tenker stort

Designerene skal ha full ære for Jeanneaus nye luksuriøse serie. Dett er båter som er best i havn og under gode seildager.

Publisert Sist oppdatert

Vi tar frem tester fra arkivet og gjør dem tilgjengelig på SEILmagasinet.no. Vi har gått 11 år tilbake og funnet en test av Jeanneau Yacht 57 og 53, utført av Axel Nissen-Lie. Testen ble publisert i Seilas 1-2010. Testen var på 4 sider. Denne digitale utgaven er utvidet den med flere bilder. Vi testet båten ut fra Barcelona høsten 2009. I år har Jeanneau lansert en 60-foter i denne modellserien, en serie på 51, 54, 60. En nye 65 foter blir lansert i 2022.

For ti år siden var det helt utenkelig å bygge en 57-foter i stor serie, forteller produktsjef Erik Stromberg hos Jeanneau. Men markedet har forandret seg og kjøperne ønsker større nå båter. Vi vil bygge 120 slike båter i løpet av året og to er solgt til nordmenn. En båt skal til Norge og en vil bli liggende i Middelhavet, forteller Stromberg til Seilas.

Med en pris på 4,3 millioner for 57-foteren og kun 2,7 millioner for 53-foteren, følger Jeanneau Bavarias nye 55-foter ved å tilby store båter med ekstremt mye volum og høy funksjonalitet til svært lav pris. Jeanneau har klart å presse prisen nesten 100.000 kr under Bavaria 55, som bare er 15 cm lengre, men er mer voluminøs.

To nye modeller

Verftet har valgt å erstatte Sun Odyssey 54 DS med to nye modeller, en på 53 fot en en på 57 fot. Kun 57-foteren er nominert til Årets Båt, men vi fikk sett på begge modellene i Barcelona. På de store seilbåtene har verftet droppet å bruke Sun Odyssey- benevnelsen og kaller modellene kun Jeanneau, for å understreke at de nye modellene er noe mer enn Sun Odyssey.

Også DS-betegnelsen er droppet, selv om denne forkortelsen for dekksalong kunne vært brukt. Som de andre DS-modellene har også de to nye båtene store vindusflater og litt løftet dørk for bedre utsikt, men i motsetning til DS er overbygget mindre fremtredende.

NYTT FLAGGSKIP: Jeanneaus 57-foter.
NYTT FLAGGSKIP: Jeanneaus 57-foter.
LILLESØSTEREN: 53-foteren er 1,6 millioner billigere.
LILLESØSTEREN: 53-foteren er 1,6 millioner billigere.
FOR SOMMERDAGER: Cockpiten på Jeanneau 57 er perfekt for slike forhold vi hadde under prøveseilingen.
FOR SOMMERDAGER: Cockpiten på Jeanneau 57 er perfekt for slike forhold vi hadde under prøveseilingen.
Erik Stromberg, produktsjef i Jeanneau.
Erik Stromberg, produktsjef i Jeanneau.

Topp design

Jeanneaus styrke er god design. Deres to store modeller er verft-ets lekreste til dags dato. Jeg møtte ingen i Barcelona som hadde noe negativt å si om linjene, tvert i mot. De ble svært lovprist.

Også under dekk holder båtene en høy klasse på design. Farger, stil og belysning gir høy wowfaktor, og gir inntrykk av en båt til en mye høyere pris. Som i andre nyere Jeanneau-modeller er trearbeidet laget i Alpi-teknologi. Alpi skjærer treverket i tynne finérplater, limer disse sammen og skjærer dem i nye plater. Dette gjør at treverket ser mer homogent ut, og gir økt utnyttelsesgrad av trestokken. Jeanneau bruker Alpi-teak, som er billigere enn teakfinér.

57-foteren best

Du kan virkelig se at verftet har lagt listen høyere på 57-foteren. Standarden er betraktelig bedre på detaljene enn hva som er vanlig fra Jeanneau. Med 53-foteren har verftet vært gjærrig for å presse prisen ned. De fire ekstra fotene koster hele 1,6 millioner, men du får mye mer enn kun litt mer glassfiber. 53-foteren vi testet var også byggenummer én som er en prototype. Her var det detaljer som trenger noen justeringer.

Jeanneau har valgt å bruke et 24 volts system som hovedsystem om bord på sin største modell. Stromberg forteller at de ønsket å bruke dette på båter tidligere, men fant det vanskelig å finne riktige produkter på markedet. Nå er markedet annerled-es og det meste av de elektriske komponentene bruker 24 volt. –Fordelene er mange, forteller produktutvikleren. Spenningsfallet er lavere og man kan benytte tynnere kabler, noe som gjør båten lettere. Båten har også 12 voltssystem, slik at man kan bruke mobilladeren. TVene om bord har egne invertere fra 24 volt til 240 volt.

Stromberg forteller at Jeanneau snuser på de moderne bus-systemene i sine modeller, slik som finnes til bil. Så langt har de kun brukt teknologien på noen mindre motorbåter, men ønsker å bruke den på seilbåtene når teknologien er mer utprøvd.

57 FOT: Svært lite skiller salongen i båtene, men økt bredde gjør mye på flaggskipet.
57 FOT: Svært lite skiller salongen i båtene, men økt bredde gjør mye på flaggskipet.
53 FOT: Lys og moderne salong. De løse stolene skal festes der kunden ønsker dem.
53 FOT: Lys og moderne salong. De løse stolene skal festes der kunden ønsker dem.

Hvit motor

53-foteren kan skille køyene.
53-foteren kan skille køyene.

Strømberg forteller at både Volvo og Yanmar har hull i sitt sortiment for en motor til 57-foteren. Verftet valgte derfor en 140 hester fra Volkswagen, og har ikke angret på det. Så vellykket har motorvalget vært at Stromberg nå ser på andre modeller fra bilprodusenten for andre modeller.

Motoren er teknisk avansert, og på motorpanelet får brukeren all mulig informasjon. Denne informasjonen kan også kobles opp mot måtens plotter. Foruten temperatur og oljetrykk kan du også få motorens forbruk.

På 2000 omdreininger går båten 8,1 knop for motor. Den forbrenner da 9,4 liter i timer, eller 1,2 liter per nautisk mil. Motoren har 3200 omdreininger på full fart. Da er farten 9,2 knop, og båten bruker 2,8 liter per mil.

Begge båtene hadde eierlugar foran.
Begge båtene hadde eierlugar foran.

Godkjent under seil

57-foteren hadde et trist rullestorseil uten spiler. Det er standard, og ga liten effekt i den lille vinden vi prøveseilte i. Du får båten med vanlig storseil til samme pris. Dønningene gjorde at masten pumpet mer enn hva jeg liker, men litt strammere vant ville forhåpentligvis hjulpet. Båten mangler akterstagstrammer som ville redusert problemet. Dette kan kjøpes som ekstrautstyr. 53-foteren var klart raskere og gikk høyere i lett vind, men straks farten økte over 5-6 knop ble den store raskest. Med gennaker seilte vi syv knop i syv knops vind på skarp slør.

I dønningene hørte vi noen ulyder under dekk. Et skrog vil alltid vri seg litt i bølgene, og jeg fikk en følelse av at den største Jeanneauen har et ganske mykt skrog. Det trenger ikke å ha noe å si sikkerhetsmessig, men det vil gå litt utover seilegenskapene i mye vind. For kjøpere av en slik båt vil kanskje båtens lyder irritere mest.

Jeg er ogå skeptisk til storseilsskjøtepunktet på bommen. Det er festet langt frem på bommen, noe som gir stor belastning. Løsningen fungerer greit for snill seiling, men mange som seiler på havet med en slik løsning får bøyd bom.

Polardiagrammet viser at 57-foteren skal gjøre åtte knop i god vind på kryss med en vindvinkel på 33 grader. På slør vil båten gjøre over ti knop i 15 knops vind. 53-foteren skal seile 7,5 knop i god vind på kryss og vil trenge nesten 20 knops vind for å gjøre ti knop på slør. Stromberg forteller at han var med på en vindfull leveranseseilas med 57-foteren hvor båten hadde logget opp mot 17 knop. Båten holdt en snittfart på over 11 knop over en dags seilas.

KOMFORT: Fall er flyttet ut på hyttedekk, og frigjør plass til å sitte under sprayhooden.
KOMFORT: Fall er flyttet ut på hyttedekk, og frigjør plass til å sitte under sprayhooden.
JOLLE: Den store har plass tll tender under cockpiten.
JOLLE: Den store har plass tll tender under cockpiten.
Tøff luke, men hva om det regner?
Tøff luke, men hva om det regner?
Fire luker gir flott effekt under dekk.
Fire luker gir flott effekt under dekk.

Cockpit for varme dager

Man lever godt i Jeanneaus nye modeller, også i cockpiten. Verftet har gått videre med en slags minicockpit mellom bordet og båtens nedgang. Her er cockpitdørken hevet for å gi full ståhøyde under. Den hevete dørken gjør at man blir mer utsatt når man beveger seg. Langt fra så ille som det var på gårsdagens Swan-båter er det ikke, men et feilskritt med tanke på seiling i tøft vær.

Det enorme cockpitbordet har innbygget elektrisk kjøleboks. Du slipper å gå ned i båten for å hente en kald øl. Båtene hadde hydraulisk autopilotarm koblet inn på styresystemet. Det gir økt friksjon, og reduserte følelsen i rattene. Den store har en jollegarasje under en stor solseng i aktre del av cockpiten. Her kan du få inn en RIB på 2,8 meter med motor på tvers. Er jollen større må motoren av.

57-foteren har to store luker fra akterlugaren mot cockpiten. Strømberg forteller at disse er godkjente som rømningsvei fra lugaren. Strømberg mener at det kan komme krav om rømingsvei på båter av denne størrelsen i fremtiden.

Luken er montert kun noen millimeter over cockpitdørkens laveste punkt. En liten lekkasje i luka, eller om den ikke er skalket skikkelig vil det raskt bli vått under dekk.

Klar for nye plottere

Jeanneau jobber tett med underleverandører når de utvikler nye modeller. I akterkant av cockpitbordet er det feste for plotter. Potensielle kunder av slike båter vil nok gå for siste nytt fra Raymarine. Siden den har berøringskjerm har verftet flyttet plasseringen høyere. Det har også gjort at man kan vippe plotteren, slik at betjeningen blir enklere.

Begge båter har opphøyet dørk med god stueplass under.
Begge båter har opphøyet dørk med god stueplass under.
Alpi-teaken matcher ikke massiv teak.
Alpi-teaken matcher ikke massiv teak.
Rømningsvei til cockpiten i 57-foteren.
Rømningsvei til cockpiten i 57-foteren.

Under dekk

53-foteren er nesten like stor som 57-foteren under dekk. Begge båtenen leveres i en rekke innredningsalternativer fra tre til fem lugarer. Fem lugarer er mest aktuelt for charter. Valget for privatmarkedet er om man skal ha eierlugaren forut eller akter. Velger man å ha den forut vil skipperlugaren helt fremst kun være tilgjenglig via luke i dekk.

Begge testbåtene vi seilte hadde eierlugaren forut, med tilhørende bad. Det gir to lugarer akter, også disse med hvert sitt bad. På 57-foteren kan den ene køya flyttes slik at man kan velge mellom én dobbel, eller to separate køyer. På 53-foteren er det en liten løs trekant som gjør at køyene kan skilles i forkant.

Byssa på 57-foteren er større enn 53-foteren, men ellers er båtene ganske like rent funksjonelt i salongen. Begge har et fancy barskap i den ene salongbenken. En gimikk som kanskje imponerer, men uten stor nytteverdi.

Hytte på sjøen

Den minste er svært prisgunstig, men enklere enn sin storesøster, som imponerer mer i sine detaljer. For 2,9 millioner kroner kan du få 53-foteren levert seilklar og sjøsatt i Frankrike. Da er også skandinavisk utstyrspakke med, som inkluderer blant annet elektriske vinsjer og baugpropell, og som er rabattert i disse dager. 4,5 millioner koster 57-foteren seilklar. Her får du en enda større rabatt.

INNREDNING: 53-foteren har store likeheter med storesøsteren under dekk, men den lille magler jollegarasje. Mannskapslugaren forut er også mye mindre.
INNREDNING: 53-foteren har store likeheter med storesøsteren under dekk, men den lille magler jollegarasje. Mannskapslugaren forut er også mye mindre.
. Jeanneau 53 Jeanneau 57
Loa16,01 m17,78 m
Skroglengde15,73 m17,28 m
Bredde4,77 m5,00 m
Dybde2,3/1,8 m2,1/2,5 m
Vekt14,935 kg20.600 kg
Kjølvekt5,376 kg6500 kg
Motor110 hk140 hk
Vanntank950 liter930 liter
Dieseltank240 liter435 liter
Lugarer3/4/53/4/5
Mastehøyde21,70 m24,20 m
Seilareal132 kvm146 kvm
Pris2,9 mill4,5 mill
Powered by Labrador CMS