TØFF: Outremer 55 er under utvikling i Frankrike.
TØFF: Outremer 55 er under utvikling i Frankrike.

Katamaran med miljøregnskap

Outremer 55 tar utviklingen ett hakk videre, og ser på fremtidige utfordringer.

Publisert Sist oppdatert

Outremer er kjent for lette og raske katamaraner, men vil fra nå også bli kjent for miljøtanker. Verftet Grand large Yachting tar klimautfordringene på alvor. Nå utvikler de en 55 foter som vil havne mellom 51 og 5X.

Rask i lett vind

Lette og raske katamaraner er også miljøvennelige. De hevder at nye 55-foteren vil seile fort alt i 5 knops vind, og det gjør at seilene kan brukes i 95 prosent av tiden i Middelhavet i løpet av sommeren, mens konkurrentene må ha over 11 knops vind, og kan dermed seiles i kun 36 prosent av tiden. Outremer går også 15 prosent høyere mot vinden som gjør kryssen 1,9 ganger kortere.

LUFTIG: Åpen innredning med gode luftemuligheter skal gjøre det unødvendig med aircondition.
LUFTIG: Åpen innredning med gode luftemuligheter skal gjøre det unødvendig med aircondition.

Uten aircondition

Deres nye 55-foter vil bli lansert med et tall på hva produkjonen av båten har satt av miljøavtrykk. Nyheten blir konstruert slik at naturlig ventilasjon skal redusere behovet for AC, og selv amerikanerne vil klare seg med naturlig luft under dekk.

Verftet hevder at personene som lever om bord i en Outremer belaster klimate mye mindre enn de som lever på land.

RATT: Du kan velge om å stå beskyttet, eller ut for bedre sikt.
RATT: Du kan velge om å stå beskyttet, eller ut for bedre sikt.

Justerbare ratt

Outremer er kjent for rorkult som gjør at eieren får mer følelse av elementene. Den nye 55 foteren blir uten rorkulter, men får to ratt, og disse kan vippes inn og ut av cockpiten. Rattløsningen er blitt brukt på Elan 310 og Sirius. Det gjør at rormannen kan stå langt ut med god sikt, eller inn under tak og beskyttet.

Miljøprofil

Greta Thunberg seilte med en Outremer 44 over Atlanterhavet, og verftet bygger en 4X med elmotorer til Jimmy Cornell. Løsningen fra båten til Cornell vil bli brukt på fremtidige prosjekter.