POPULÆRE: Katamaraner er populære i chartermarkedet i Middelhavet og Karibia.

Katamaranene kommer

Publisert Sist oppdatert

Katamaraner er båter på to skrog. Benevnelsen stammer fra tamilsk og er sammensatt av ordene kattu (bundet) og maram (tre), altså i betydningen sammenbundne trestokker. Prinsippet med å binde sammen to stokker var kjent her hjemme helt tilbake til steinalderen, men det var i Sørøst-Asia at flerskrogsbåtene ble utviklet til havgående farkoster. Med katamaraner befolket polynesierne øyene i det enorme Stillehavet.

I den norske skjærgården er flerskrogsbåter i dag et særsyn, men slik er det ikke i Karibia eller Middelhavet. På Cannes Yachting Festival i Frankrike tar katamaraner og trimaraner nå opp store deler av bryggeplassen.

Polynesierne hadde neppe kjent seg i igjen på dagens katamaraner. Mange av dem er ruvende konstruksjoner i flere etasjer med all verdens komfort og utstyr, men de har bevart noen av de tidløse fordelene til denne båttypen; hurtighet og stabilitet.

Chartermarkedet har de siste tiårene vært vekstmarkedet for seilbåtprodusentene, og her har etterspørselen etter katamaraner vært stor. Produsentene har tjent penger, og for noen år siden kjøpte Fountaine-Pajot det tradisjonsrike Dufour-verftet. Katamaran-produsentene har satt seg i førersetet i utviklingen av seilbåtmarkedet.

Flerskrogsbåtene egner seg utvilsomt veldig godt i farvann med laguner og øyer, hvor du kan seile nært strendene og ankre opp. Aller best trives katamaranene på slør i jevn vind, som i den karibiske passaten. Bauting i trange sund i den norske skjærgården blir straks mer krevende, men stadig flere nordmenn får øynene opp for denne typen båter.

Katamaran-importør Jarle Grytli i ScanCat sier at han aldri har hatt flere bestillinger til Norge enn nå. Hele årets produksjon er utsolgt. For flere av de populære modellene ligger leveringstiden noen år frem. Mange av kundene planlegger langturer. Da vi snakket med ham for en tid siden ringte en Lotto-vinner fra Nord-Norge for å få et tilbud.

Rimelige er de ikke. Minstemann i Fountaine-Pajot-familien, Isla 40, koster oppunder fem millioner kroner ferdig levert med utstyr. Prisen på nye båter har vokst de siste årene med kraftig prisoppgang på en rekke innsatsfaktorer, men dette skremmer ikke kundene. Mange har tjent gode penger i det hete finansmarkedet de siste årene, og salget av luksusyachter når i disse pandemitider nye høyder over hele verden.

Luksusyachter og katamaran er flytende leiligheter, hvor vinden kan føre deg dit drømmene dine vil.

Ole Henrik Nissen-Lie