Informasjon fra KNS

Miljøgodkjente og bærekraftige arrangementer

I forberedelsene til sommerens to regattaer Grundig Womens Regatta og ORCi-EM jobbet KNS godt for å sikre at arrangementene var så bærekraftige som mulig.

Målet var at de to regattaene ikke bidro til forsøpling og at utslipp ble minimert. Som arrangører satte KNS i gang en mengde gode tiltak innen avfallshåndtering, innkjøp, gjenbruk, matsvinn, plastemballasje, samt at deltagere og frivillige ble invitert til en ryddedag i strandsonen. Dette resulterte i at begge de to regattaene ble godkjent som «Miljøgodkjent arrangement» etter FEE Norway sine kriterier.

– Vi er veldig stolte over at begge disse arrangementene er miljøgodkjent. KNS har besluttet at vi innen 2030 skal være en forening som netto ikke tilfører CO2 til klimaet og som ikke bidrar til å forsøple naturen med aktivitetene våre. Selv om vi ikke er der ennå, vil vi fortsette å jobbe med dette litt etter litt. Sjøen, i tillegg til vær og vind, er noe av det viktigste vi har som seilforening og som vi er avhengige av for å kunne drive idretten vår. Vi er forpliktet til å bevare disse naturressursene, og gi dem videre til neste generasjon i samme tilstand som vi ønsker det skal være, sier Vibeke Grenness, som er ansvarlig for bærekraft i KNS.

– Vi er veldig imponert over KNS. De har ikke bare tatt initiativ, men har også jobbet systematisk og grundig med å oppfylle kriteriene som må være på plass for å motta denne utmerkelsen, sier Marit Kjellesvik, daglig leder i Stiftelsen FEE Norway.

Mange positive tilbakemeldinger

Miljøgodkjent arrangement er en sertifiseringsordning som er utarbeidet av Stiftelsen FEE Norway. Og er en utmerkelse for arrangører som aktivt vil jobbe for å redusere sin miljøbelastning. Alle typer arrangementer som kan oppfylle disse kriteriene fra FEE Norway og som ønsker å forbedre sitt miljøarbeid, kan godkjennes.

– Vi har fått mange positive tilbakemeldinger på vårt miljøengasjement, og at vi har fått miljøsertifisert to arrangementer. Det kreves litt ekstra av alle, både seilere og frivillige for å få det til, men vår erfaring er at alle ønsker å gjennomføre alt så miljøvennlig som mulig og bidra der det trengs, sier Grenness.

På Hankø hadde KNS et godt samarbeid med Fredrikstad kommune, som satte opp egne tømmestasjoner på fastlandet. Kildesorteringsbeholdere ble fraktet med båt, som kunne stå på selve øya. Med rundt 500 seilere blir det generert mye avfall, men ved hjelp av flinke frivillige og skytteltrafikk med avfall over sundet klarte KNS å holde det rent og pent til enhver tidm samtidig som det ble kildesortert.

– Vi hadde et tett samarbeid med Hankø Yachtclub, som hjalp til både med avfallshåndtering og all matservering. Alle funksjonærer og seilere fikk utlevert en egen aluminiumsflaske som skulle brukes som drikkeflaske under hele arrangementet. Vi hadde påfyllingsstasjoner av vann ute på sjøen sånn at det ikke var behov for plastflasker i tillegg. Vi fikk dermed kuttet bruken av engangsplast betydelig. Seilerne fikk utlevert handlenett i stoff til matpakker og drikkeflasker sånn, at vi ikke trengte å pakke i plastposer. Selve matpakkene ble bestilt fra lokalt bakeri med beskjed om at vi ikke godtok plastemballasje. Dette tok leverandøren på strak arm og leverte alt pakket i papir.

For å uniformere våre frivillige som deltok på arrangementet ble funksjonærtøy fra Helly Hansen bestilt i 100% resirkulert materiale, laget av plastavfall som er plukket fra kystområder og land som er rammet av stor plastforurensning, sier Grenness.

Giveaways fra sponsorerne var ikke tillatt med mindre det hadde en funksjon som vi visste ville bli brukt. Helly Hansen sine capser og solkrem ble dermed godkjent og flittig brukt av seilerne. Alt av markedsmateriell som beachflagg, bannere, pressevegger etc. ble utformet sånn at det kan gjenbrukes ved senere arrangementer.

I forkant av EM på Hankø ble KNS tildelt økonomisk støtte fra Kulturdepartementet, der noe av midlene ble brukt til å investere i selvgående, strømbaserte regattamerker (dronebøyer).

– Vi trengte derfor ikke å benytte bensindrevne bøyebåter til å legge regattamerker og foreta baneendringer ved å trekke opp bøyer med anker. De nye dronebøyene ble styrt effektivt og enkelt via et trådløst kontrollpanel fra startbåten, og blir nå benyttet i alle arrangementer KNS har fremover, sier Vibeke Grenness.

Heder og ære til KNS'ere

En rekke priser og utmerkelser ble delt ut på den store Seilerfesten på Vippa på lørdag.

Den store seilerfesten er ikke bare avslutning og premieutdeling for Mesternes Mester, dette er en fest for alle seilere som har lyst på en hyggelig avslutning på seilsesongen, sammen med andre seilvenner. Norges Seilforbund benytter også anledningen til å dele ut heder og ære til seilere og frivillige.

I år var det hele KNS-seilere som mottok heder og ære.

Gratulerer så mye til iQFOiL-seiler Maya Gysler med prisen “Årets Seiler jr. Jente”, ILCA 7-seiler Hermann Tomasgaard med prisen “Årets Seiler herrer” og 49erFX-seilerne Pia Dahl Andersen og Nora Edland med NSF Bragdmerket.

Helene Næss og Marie Rønningen fra Tønsberg Seilforening stakk av med prisen “Årets Seiler Damer”, “Årets Ildsjel” ble Erik Kristiansen fra Bundefjorden Seilforening. “Årets Trener” gikk til Hanne Marie og Frode Jørstad fra Fredrikstad Seilforening og Christian Radichs Ærespris gikk til Emil Schønning Olsen fra Tønsberg Seilforening

Gratulerer så mye alle sammen.

.

ICC sertifisering - Internasjonalt båtførerkurs

ICC er et sertifikat for førere av fritidsbåter under 15 meter. ICC to timers teoretisk opplæring koster kr. 500,-, mens ICC praktisk eksamen 3-4 timer om bord i seilbåt (40 fot) koster kr. 3000,- (2000,- for KNS-medlemmer). Total pris for 6 timers kurs, teori og praktisk eksamen er kr. 3500,-.

Les mer på kns.no om våre kurs og for påmelding.

D5LA World Wide

10.november 2022 – 16.feb-ruar 2023 – torsdager 17.30-20.45. Pris: 5800,- (kursavgift) + eksamensgebyr kr. 450,- (Sjøfartsdirektoratet). Pris for KNS-medlemmer: 4800,- (kursavgift) + eksamensgebyr kr. 450,-. Prisen inkluderer materiell med unntak av personlig utstyr som passer, parallell-forskyver, linjal og kalkulator. Sted: KNS, Huk Aveny 1.

.

Fra seilforeningene

SEILmagasinet samarbeider med en rekke seilforeninger landet rundt. Disse foreningene har egen side i magasinet med innsendt stoff. Dette stoffet blir også publisert på SEILmagasinets nettside. Denne artikkelen er innlevert av en seilforening og ikke skrevet av SEILmagasinets redaksjon, og ikke underlagt Redaktørplakaten.