Økt markedsverdi for Volvo Ocean Race

Nå er statistikken som viser verdien av medieeksponeringen av det siste Volvo Ocean Race klar. Den viser klar forbedring fra 2005/06

Publisert

Mediastatstikken for Volvo Ocean Race 2008-09 viser en sterk økning fra regattaen i 2005-06 og er i samsvar med utviklingen av nye media der levende film nå overføres via web og mobiltelefoner. Også det nye Media Crew Member bidro til å ta utviklingen et godt steg videre.

Medierekkevidden ble generert gjennom kommunikasjon gjennom ulike kanaler med et skarpere online fokus rettet mot regattaens offisielle webside,  broadband TV, en mobil portal i partnerskap med with Ericsson, et enormt vellykket online spill og bruk av sosiale media som Facebook og Twitter.

- Vår webside hadde 89 millioner besøkende, med mer enn en millioner fans som var inne mer enn 100 ganger, og det virtuelle spillet var en kjempesuksess med 221,768 deltakere fra mer enn 180 nasjoner, sa Volvo Ocean Race CEO, Knut Frostad.

Dety samlede TV publikum var 1.3 milliarder mennesker. Mer enn 3,300 timers dekning gjennom 11,000 sendinger i 46 lang og 217 kanaler globalt. Det ga en eksponeringsverdi bare for Volvo på USD107 millioner.

Bare i Kina nådde regattaen frem til 600 millioner mennesker, 45 prosent av det samlede publikum.  Programmer nådde også vest, sentral og øst Europa i tilleg til Afrika og Midt-østen, sentral Asia, Fjerne Østen og Stillehavslandene.

- Vi er meget godt fornøyd med tallene for  2008-09 regattaen. Ikke bare økte vi i de områdene der vi også tidligere var synlige, vi kom også denne gangen inn i India og Kina, tilføyde Frostad.

Volvo Ocean Rrce genererte også 13,038 presseoppslag i 15 monitorte områder, med en samlet omsetning på 606 millioner, aen økning på 104 prosent increase ofra forrige regatta.

Kombinert effekty av TV og trykk ga Volvo en samlet medierdi på USD 116.5millioner, en økning på 34.6 prosent, og en samlet medieverdi på USD 279.4 millioner, en økning på 52 prosent.

LITT STATISTIKK FOR DEN SPESIELT INTERESSERTE;

Online

• English, Spanish, Russian, Chinese websites received 23,855,785 visits combined – 27.5 per cent increase over 2005-06

• 4,060,0928 unique visitors to www.volvooceanrace.org   – 15.7 per cent increase

• 89,596,892 million cumulative online audience (visits) from all Volvo Ocean Race online properties

• 83.62 per cent of the audience visited the site more than once

• 63.27 per cent of the audience visited the site more than nine times

• Over one million users visited the site more than 100 times

• The biggest single day (Monday, 15 June, leg nine) drew 200,351 visits to the four sites

• Daily average during race legs was 125,256 visits

• 95,352 was the highest number of unique visitors

• 10,147,842 total visits to all race viewers

Online Articles

• 30,202 online articles

• 101 countries published online articles

• 3181 online sites carrying stories on the race

Mobile Platform

• 10 million mobile page views delivered to over five million visits.

• Every second of the race, somebody was hitting the server

• Mobile traffic increased by 2.5 per cent

Online Game

• 221,768 registered players from more than 180 countries

Broadband

• 1,199,892 visitors to www.volvooceanrace.TV  

Print

• 1.619 billion readers - cumulative readership from 13,038 articles

• Cumulative print circulation 606.7 million – 104 per cent increase

Broadcast

• 1.327 billion viewers cumulative TV audience from 11,057 broadcasts, from 46 different countries provided over 3,386 hours of coverage

• 400 news outlets from 62 different countries downloaded a total of 10,463 video news clips

Radio

• 1.168 billion listeners, cumulative radio audience from nearly 1,500 broadcasts

Media Value TV and Print

• 54.2 million USD* average TV and print media value for each team’s main sponsor.  *This figure represents the top seven teams

Images

• 4473 images distributed to publications in 103 countries

• Over 3,000 registered users

• Over 160,000 image downloads