Test og verftsbesøk hos Linjett

Rosettra er sveriges eldste verft. Nå vil de nå ut i verden med en ny 36-foter.

Publisert Sist oppdatert

Det skjer spennende ting i Sverige om dagen. Ved Norrtälje nordøst for Stockholm er Linjett 36 sjøsatt, og på Orust har Hallberg-Rassy nettopp sjøsatt sin nye 37-foter, en båt vi så under produksjon i august. Begge båter er av høy kvalitet og i høy prisklasse, med to lugarer. Den nye 36-foteren fra Linjett starter på rundt fem millioner kroner, men ender på nær seks millioner om du krysser av på det de fleste velger av ekstrautstyr. 

LINJETT: Verftet tar godt vare på båtene de alt har bygget. De har over 200 Linjetter på vinterservice hvert år. Havna er full av ulike modeller som alle har det felles at de er tatt godt vare på.

Årets Båt i Europa

Linjett har eksistert siden tidlig 70-tall, men vært en hemmelighet for alle andre enn Stockholmere og seilere på den svenske østkysten. Kun ett fåtall av disse kvalitetsbåtene har funnet veien til Norge. I 2023 skjedde det noe. Linjett ble nominert til Årets Båt i Europa og tok den lange veien fra Sverige til La Rochelle for at juryen fikk prøveseile båten. Juryen ble imponert, og båten fikk pris under messe i Dusseldorf. Det har åpnet opp et nytt marked. Med ny modell har interessen økt. På kort tid har verftet solgt 11 36-fotere, og kundene er fra hele verden, også Norge. Ikke dårlig for et lite verft som kun vil bygge 13 båter i løpet av 2025. 

GENNAKER: Båten vi testet er godt uttstyr og hade gode seil.
KRYSS: Vi holdet en fart på 6,5 knop på kryss med en god vinkel.
LENS: Med gennakeren oppe så vi loggen oppe i 8,5 knop i vindkastene.
SKJÆRGÅRD: Gøy med gode kryssegenskaper i smale sund.

Gode testforhold

Etter en lang kjøretur ankom vi Linjett i god tid til prøveseiling. Med behaglig temperatur og frisk vind ble det en effektiv runde i skjærgården. Båten vi seilte er en prototype. Det er slik Linjett utvikler nye modeller. Båtene blir testet ut fra verftet, og finpusses før den settes i produksjon. Tidligere var det pluggen de seilte. 36-foteren vi seilte har skroget fra støpeformen. Nå brukes det mer avansert designverktøy under konstruksjonen som gjør at løsningene er mer forutsigbare. Verftet har valgt å putte det som er av utstyr på prototypen. Den er derfor ingen lettvekter. Verftet har også nå utviklet en egen modul for badet som gjør innredningen lettere enn på testbåten. De vel 300 kiloene de har spart skal legges i kjølen. 

Stor 36-foter

Linjett 36 har et fyldig skrog, mer volum i baugen, og høyere fribord enn verftet sin 37-foter. Nyheten oppleves som mye større enn min egen båt, X-362, som er mer lik Linjett 34, en båt som stadig er etterspurt. 34-foteren har noen år bak seg, men verftet har hele tiden gitt modellen små oppgraderinger, og har i dag mange av de samme løsningene som den nye 36-foteren. 

Linjett 36 har en god planløsning og kan friset med to store lugarer, et skikkelig bad, og en bra bysse. 

NATT: 36-foteren kan imponere med avansert belysning som kan dimmes.
INTERIØR: Klassisk og vakker innredning i mahogny.

Natt om bord

Jo mer tid vi har om bord, jo flere svakheter oppdager vi gjerne. Vi brukte den nye 36-foteren som hotell, og led ingen nød, tvert i mot. Tiden om bord gjorde at vi stadig oppdaget små detaljer som underbygde vår positive opplevelse av båten. Verftet er kresne, og bruker bare de beste underleverandørene. Hver skapdør som åpnes, og hvert stuverom som sjekkes viser at båten er bygget av seilere som vet hva de driver med. Her er det løsninger som gjerne eiere av båter bruker flere år på å forfine, som kroker for å henge opp utstyr. 

SKROG: Skroget er vakuumstøpt og innermondulen er også armert fast til skroget.
STADIET: På verftet så vi 36-foteren på ulike stadier av produksjonen.
VERFT: Det er plass til seks båter i hallen hvor innredningsarbeidet foregår.

Høy kvalitet

Vi fikk også et skikkelig verftsbesøk. Båten bygges på tre ulike steder på tre ulike stadier. Skroget vakuumstøpes med vinylester ett par mil fra verftet. Så blir dekk og skrog klargjort i en hall, og støpt sammen, før innredningen monteres i en hall nær vannet. Linjett og Hallberg-Rassy er en av få verft som gjør all innredningsarbeid med dekket montert. Det gjør arbeidet meR krevende, men alt som er i båten, kan også demonteres og løftes ut av båten.