Må bestemme seg til høsten

For å fortsette seilingen i VO65 klassen utover denne sesongen må lagene forplikte seg til å delta i neste Volvo Ocean Race.

Publisert Sist oppdatert

Hovedbilde «Vestas Wind» fortjener en ny sjanse etter imponerende avslutning.

Ikke før er båtene kommet i mål etter tidenes jevneste jorden rundt regatta, starter spekulasjonene om hvilke av årets lag som vil delta i neste Volvo Ocean Race i 2017/18. Allerede innen utløpet av oktober må lagene ha bestemt seg, for de spesielle reglene som omfatter den nye VO65 klassen, tilsier at de lagene som da ikke fortsetter gjennom det neste racet, er pålagt å selge båtene sine, enten til nye lag, eller til organisasjonen bak regattaen. Dette forteller Knut Frostad til Seilas som igår møtte den svært fornøyde VOR sjefen i Gøteborg.

Frostad kunne imidlertid ikke gi noen indkasjoner på hvilke lag han trodde ville gå en ny runde, annet enn at han håpet de fleste av lagene ville stå på startlinjen også i 2017.

Her er våre vurderinger:

1. Abu Dhabi. Alle gode ting er tre for Ian Walker som vant regattaen på sitt tredje forsøk. Usikkert om Walker fortsetter, men Emiratstaten benytter Volvo Ocean Race til markedsføring av området som turistdestinasjon og er trolig interessert i flere race.

2. Brunel er kjent for "one shot deals". Var med med «Brunel Sunergy» i 1997/98 og har siden vært stille. 52 år gamle Bouwe Bekking seilte i år sin syvende jorden rundt seilas. Han har tre 2. plasser inkludert årets og vil kan hende gjerne sette prikken over i-en.

3. Dongfeng prosjektet har vært en stor suksess og satt kinesisk seiling på kartet for alvor. Med Volvo Cars som nå har kinesiske eiere, flere kinesere på laget, kinesisk anløp og den sterke organisatoren Mark Turner fra OC Sport bak seg er det trolig duket for mer kinesisk moro.

4. Team Alvimedica. Det tyrkisk-amerikanske legemiddelfirmaet gir seg trolig, men Charlie Enright og hans ungdommelige team som avsluttet regattaen med å vinne siste etappe kan ha nye sponsorer bak seg til neste race.

5. Mapfre var regattaens skuffelse som til tross for OL mesterne i 49er Iker Martinez og Zabi Fernandez som etter hvert også er blitt svært rutinerte på havet, ikke nådde opp. Spania er imidlertid i henhold til avtalen med Alicante som startby og som gjelder også for 2017, forpliktet til å stille med båt i regattaen.

6. SCA. Jentelaget ble bedre og bedre etter hvert som seilasen utviklet seg. Med seier på nest siste etappe og bare et par timer frem til vinneren på den siste, viste jentene at de absolutt hadde noe i Volvo Ocean Race å gjøre, og med den erfaring laget nå har opparbeidet seg fortjener Sam. Davies & Co virkelig en ny sjanse.

7. Team Vestas Wind avsluttet regattaen med flagget til topps etter havariet som normalt ville ha satt en stopper for hele prosjektet. Sponsorene viste betydningen av god krisehåndtering og vil forhåpentligvis ikke gi seg med dette.

Entypeklassen VO65 besto testen med glans. Tester av byggearbeidene viser at båtene holder seg godt og er like stive som da regattaen startet. Vintetren 2016/17 skal alle gjennom det samme oppgraderingsprogrammet og bringes tilbake til null, det vi si det samme som eventuelle nybygg. Det skal ikke være noen fordel med ny båt. Tvert om: prisen på første generasjons båter som trolig vil ligge på ca NOK 20 millioner, omtrent det halve av hva en ny båt vil koste, vil gjøre dagens båter særlig attriktive. 

Programmet for resten av sesongen etter Volvo Ocean Race som avsluttes med den siste havneseilasen lørdag, blir Cowes Week og Fastnet Race og senere et spesialarrangement under Genuamessen i september, der Volvo Ocean Race sikter mot Italia som ikke har hatt båt i racet på en stund, men som har rike tradisjoner i jorden rundt regattaen.