Magdahl Lewanders førstevalg

Aksel Magdahl blir navigatør på Ericssons skandinaviske båt i Volvo Ocean Race. Dermed får han ansvaret for veivalget, den vikstigste jobben ved siden av skipperen.

Publisert

For den nesten ferdigutdannete siviløkonomen per trygg jobb i konsulentbransjen ble jobben i Volvo Ocean Race en jobb han vanskelig kunne si nei til. - Særlig med det teamet jeg nå er involvert med, sier en fornøyd Aksel Magdahl til Seilas. Med to båter på laget, en internasjonal og en med skandinavisk besetning, får seilerne en unik mulighet til å trene i en gruppe med mange av  verdens beste offshore seilere.

Ifølge skipperen Anders Lewander var Aksel et naturlig valg selv om de to ikke har tilbragt mer enn fire døgn sammen i båt.  - Vi hørte først om Aksel gjennom Knut Frostad, sier Lewander som understreker at valget først og fremst ble tatt ut fra Magdahls innstilling sammen med hans evne til strategisk og taktisk tenkning. - Vi er ikke så bekymret over at dette blir hans første jorden rundt seilas, sier Lewander og peker på at han vil få mer enn ett år til å forberede seg på oppgavene.

- Ericsson har ansatt Chris Bedford som navigasjonkonsulent for å jobbe med begge lagene frem til start. Det vil hjelpe meg opp på det nivået som skal til for å gjøre en god jobb, sier Magdahl som foruten å ha vært sentral i Knut Frostads trimaranprosjekter var taktiker på Tønsbergbåten «Wildcard».

Lewander, Magdahgl og et delivery crew skal seile Ericsson 2, ex «ABN Amro One» fra Stockholm til Lanzarote om to dager, Her har laget installert seg med mannskaper fra begge båtene som vil drive felles trening frem til det første nybygget fra Juan Kouyoumdjians tegnebord blir levert i desember. - Den blir en klar forbedring av båten som vant det siste Volvo Ocean Race, sier Magdahl som har sett tegningene og båtens VPP diagrammer.

Inntil Ericsson 4, det andre nybyggeet blir levert våren 2008 skal begge lagene trene sammen i Ericsson 2 og 3 og det blir full blanding av de to lagene for å få mest ut av dem. - Begge lagene får de samme ressursene, men det internasjonale laget for fordelen av å velge båt først sier, sier Lewander.

Foreløpig er ingen andre tatt ut på den skandinaviske båten. - Vi skal ha ti mann og tar oss tid til å velge i ro og mak, sier Lewander. Om det blir flere norske seilere vil ikke skipperen uttale seg om, men han er jevnt over imponert over norske offshoreseilere. Det blir ingen nasjonale kvoter på båtene og Lewander vil plukke ut dem han mener er best for oppgavene uavhengig av nasjonalitet.