Matchseiling i Malaccastredet

Aksel Magdahl forteller i dagens Seilas-brev om tett seilas og spennende utfordringer på de siste milene mot Singapore

Publisert

Vi har seilt innenfor 500 meter av Telefonica Blue i mange timer nå. Først tok vi igjen Puma og Blue i dag morges når de kom ut av den moderate vinden vi hadde i natt, så fant vi en regnsky som vi fulgte en times tid og seilte rundt Puma. Senere gikk vi hardt mot land og tok inn Telefonica Blue

Men nå er vi i ferd med å parkere. Azul har optimaliserte seil for disse forholdene og har en liten edge på oss når det blir helt lett. Motstrømmen gjør også at den som akkurat klarer å seile fra strømmen er den eneste som flytter seg. Vi er få mil fra å gå inn i det smaleste strekket i Malaccastredet som byr på annerledes seiling enn vi er vant til. For det første er det ekstremt mange skip og fiskebåter som begrenser området vi kan seile på veldig. Så det blir tett og taktisk. I tillegg er været variabelt og uforutsigbart - generelt lett, med sterke tordenstormer som slår til plutselig.

Det var veldig intensivt inn mot scoring gaten i går natt for å holde Puma bak oss, uten noen hvile. Vi klarte å tjene en mil på dem i nær-taktikken mot gaten, men var slitne etterpå. Så vi - eller jeg - gjorde tabben å slippe dem "av kroken", vi seilte en annen vei enn dem istedet for å legge oss mellom dem og merket. De seilte forbi oss, men heldigvis tok vi igjen både dem, og også Telefonica Blue som lå på andre plass, i dag morges.

Samtidig mistet E4 sin umistbare ledelse på 35 mil da de ikke gikk til kysten for å få solgangsbrisen, og de ble liggende igjen midt i stredet.  Kjenner jeg dem rett kommer de tilbake. Her er ingenting avgjort. Men jeg tror at vinden vil øke innen 100 mil, ett døgns seiling, og gjøre at posisjonene på et tidspunkt vil holde seg som de er til mål.

Scoring gaten var rett nord for Banda Aceh, ett av områdene tsunamien rammet hardest 1. Juledag for noen år siden. Det er der der det er rapportert at Malaccastredets pirater holder til. Vi har ikke sett noen foreløpig. Det vi er mest redde for nå er å seile inn i fiskegarn. Det er 14 500 lisensierte fiskebåter på strekket vi skal gjennom de neste 24 timene. Seiler vi inn i et garn må vi stoppe for å få det av, mens konkurrentene seiler fra oss.

Dette er livsgrunnlaget for fiskerne her, de er rapportert å bli veldig aggressive om det hender.

Mange av fiskebåtene og garnene er ikke merket med lys, så det kan bli ganske tilfeldig. Gjennom hele Malaccastredet har vi en designert utkikksperson i baugen som ser etter båter, garn og ting i vannet som kan skade båten. På natten bruker vi lysforsterkningsutstyr. I dag morges plukket vi bort et tre vi hadde fått på kjølen, og rett etterpå eksploderte en kokosnøtt i sammenstøt med roret.

Aksel Magdahl

Ombord på Ericsson 3 / Nordic Crew

Malaccastredet, Indonesia / Malaysia