Melleby har dårlig tid
Melleby har dårlig tid

Melleby har dårlig tid

Med Seilasredaksjonen på ripa på hver sin båt i HH Skagen Race har dekning av Volvo Ocean Race vært under par. Men nå er vi tilbake:

Publisert

Med ventende barnefødsel hjemme har Eivind Mellby dårlig tid, og skulle gjerne vært i Galway så raskt som mulig. Denne etappen har imidlertid ikke vært så vellykket for nordmennene på E3 som nå befinner seg på bunnen av resultatlisten etter at de som ledende båt etter er par dager i sjøen seilte på en hval og pådro skade både på kjøl og senkesverd.

Se video med Eivind Melleby her

Rekkefølge idag morges kl 0400

Håp i nordlig spor

Til tross for at man hadde et reservesverd ombord, har skadene på kjølen gjort det vanskjelig å holde farten på sammen nivp som konkurrentene, og laget har tapt små distanser ved nesten alle pososjonsangivelser og ligger idag kl 0400 GMT 51 nm bak ledende E4 og 12 nm bak Green Dragon på 6. plass. Disse tre båtene har valgt et nordlig spor i forhold til konklurrentene og kan profitere på dette når det varslede lavtrykk kommer inn over feltet i løpet av dagen idag.

Værkart idag kl 0400.

Rorhavari for Puma

Også Puma har fått sitt å stri med etter at le ror brakk under en broach igår. Båten måtte stoppe helt opp, ta ned seilene og installere nødrør, en løsning som skipper Ken Read tror vil bringe dem i sikker het til Galway.

Suksess for Wouter

Navigatøren fra Majurstuen, Wouter Verbraak som seiler på Delta Lloyd har truffet Golfstrømmen bra og vinnerbåten fra forrige Volvo Ocean Race var igår en stund oppe i ledelsen. Nå ligger båten på 2. plass med samme distanse igjen å seile som Telefonica Blue. - Kunsten når man har funnet Golfstrømmen er å følge med på sjøtemperaturen slik at man kan følge den varme strømmen så lenge som mulig. Det krever full oppmerksomhet hele tiden, sier Verbraak som inrømmer at det blir lite søvn.

«A red morning, a sailor’s warning»

Gårsdagen morgenrød varsler tøffere forhold den nærmeste tiden og det er idag spådd mer enn 30 knops vind. Og båtene er vel forberedt.Seilene er stacket akter i båten og tørrdraket og hjelmer lilgger klar. Det kan bli vått og kaldt.