OPPGRADERING: Contrast 36 «Molisa» fikk fjernet det gamle teakdekket. MK Båt la nytt dekksbelegg.
OPPGRADERING: Contrast 36 «Molisa» fikk fjernet det gamle teakdekket. MK Båt la nytt dekksbelegg.

Dette koster en oppgradering

Det er ingen hemmelighet at det er dyrt å holde en båt. Mange gjør vedlikeholdet selv, andre setter det bort. Her er regnskapene for større oppgraderinger av ulike båter.

Publisert Sist oppdatert

Du kan sammenligne en båt med et hus. Men mens et hus trenger en skikkelig oppussing etter 30 år, kommer behovet minst dobbelt så raskt for en seilbåt. Min egen X-362 Sport «Xoco» ble levert til X-Yachts for en «refit» i 2014. Da var båten 14 år gammel. Veteranbåten «Norseman» fra 60-tallet ble sendt til Sverige for modernisering i 2020 og i Østfold fikk Martin Kamperhaug gjort den siste finishen på en Contrast 36 med enkle grep etter at eieren har lagt ned mye arbeid over fem år.

Det kan være tøft å sette i gang et prosjekt som kan koste mer enn hva båten er verdt. Dette er penger du aldri får igjen om du plutselig må selge båten, men slike valg må båteieren ta før eller senere. Har du først skaffet deg drømmebåten er det riktige valget å ta kostnaden. Men det aller smarteste du kan gjøre er kanskje å kjøpe en bruktbåt som nylig har gjennomgått et løft.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

49,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

495,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

795,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER