Målereglene som har formet seilbåtene

Målereglene har gjort det mulig å seile om kapp med ulike båter på en rettferdig måte helt siden 1855. De har også vært et viktig redskap for å styre utviklingen av kappseilingsbåtene.

Publisert Sist oppdatert

I 1851 gikk en velkjent regatta rundt Isle of Wight i Sør-England. Første båt i mål skulle vinne. Det var da den 170 tonn store skonnerten «America» vant trofeet «One Hundred Sovereign Cup». Åtte minutter senere kom engelske «Aurora» på 47 tonn i mål. Det har i ettertid vært fremholdt at om det hadde blitt tatt rimelig hensyn til båtenes størrelse, ville den engelske båten ha vunnet klart. I så fall hadde verdens mest berømte sportstrofé, kalt «The Ugly Mug», havnet i London. Og i årene etter ville det i så fall blitt seilt om «Aurora’s Cup» i stedet for «America’s Cup».

I siste halvdel av 1800-tallet startet utviklingen av formler og regler som skulle skape mer rettferdig kappseilas mellom ulike typer båter. Basert på dimensjoner som lengde, bredde og så videre, skulle båtenes fatspotensiale fastsettes med et enkelt måltall, en «rating». Ut fra dette kunne en så beregne en såkalt respitt for den enkelte båt og regatta, det vil si en tidskorreksjon som gjorde sammenligningen rettferdig.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

49,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

495,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

795,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER