Mohr erstattet Dickson - til ingen nytte
Chris Dicksons to straffer før start igår fikk begeret til å flyte over for BMW Oracle eier Larry Ellison. Før dagens seilas ble han erstattet av Sten Mohr, mens Gavin Brady har tatt over jobben som skipper og taktiker.
Starten på dagens seilas ble ganske jevn etter at James Spithill igjen hadde tatt kommandoen i prestarten, «Luna Rossa» kom avgårde med større fart i le, mens «BMW Oracle» startet ved båten. Begge slo over til styrbord og igjen viste det seg at den italienske båten seilte en anelse høyere enn konkurrenten. Etter kort tid opparbeidet «Luna Rossa» en knapp ledelse og ved konservative seiling med konstant dekking ledelsen utover på kryssen. Ved merket var differansen 32 sekunder. Avstanden holdt seg nedover på hele lensen og ved lemerket var Spithill & Co stadig 32 sekunder foran. Den andre kryssen gir Larry Ellisons gutter lite å juble over. «Luna Rossa» sitter på topp som en klegg og ved merket har ledelsen økt til 35 sekunder. Det er lite å gjøre på lensen og til tross for utallige forsøk å bringe lederen ut av rytme ved utallige jibber klarer «BMW Oracle» bare å ta inn to sekunder. I mål er differansen 33 sekunder. Ellison som var ombord idag ser dyster ut over det faktum at det er første gang i America´s Cups historie at det ikke er en amerikansk båt i LVC finalen med unntak av de ganger amerikanerne selv var pokalforsvarere. Faktum er at det cash og teknologisterke laget er totalt utklasset. Båten har ikke ledet ved ett eneste merke i hele semifnalen, til tross for at «BMW Oracle» vant den andre seilasen.
James Spithill, rormannen på «Luna Rossa» har vært semifinalenes store stjerne og fullstendig tatt luven fra den erfarne Chris Dickson. han har vunnet hver eneste start og seilt feilfritt på de første og kritiske kryssleggene. Takket være god værinformasjon har taktiker Torben Grael latt båten gå sine egne veier og gjennomgående tjent på det. Unntaket var de lensene de to første seilasene da «BMW Oracle» tok innpå og til og med vant den andre seilasen på at «Luna Rossa» ikke passet på matchseilingen gylne regel å legge seg mellom konkurrenten og mål. «BMW Oracle» har ikke tjent på å bytte til et større ror mellom RR2 og semifinalene. Det de eventuelt har tjent i form av bedre manøvreringsevne har båten tapt i fart. Overskuddet «BMW Oracle» hadde i RR1 er tydelig borte. «Luna Rossa» hadde også bedre høyde i kritiske perioder av dagens seilas. «BMW Oracle» kan også ha hatt for mange variable, kjøler, ror etc. å velge mellom. «Luna Rossa» som har mindre ressurser har kunnet konsentrere seg om å bli kjent med det utstyret de har hatt. Det boksformete skroget som skiller seg fra de øvrige har vært en suksess.
I matchen mellom «Emirates Team New Zealand» og «Desafio Espanol» kom den spanske båten seg foran med innersving på første merke etter at de to båtene hadde kjempet jevn på den første kryssen. 12 sekunder skilte. Det spanske laget som måtte vinne dagens seilas for å holde liv i et håp om finaleplass klarte å holde forspranget på lensen og rundet lemerket 13 sekunder foran. Den andre kryssen ble også tett og nervepirrende fordi «Desafio» lenge valgte å la «Team New Zealand» gå på egen hånd. Etter en ultraspennende kryss holdt Jablonski ledelsen, åtte sekunder foran, og på lensen blir det en konkurranse om hvem som kunne stå lavest. Til tider har båtene ligget fem grader lavere enn platt lens. Dette hjelp ikke de jagende new zealenderne og i mål var differansen 15 sekunder til hjemmepublikummets store jubel. Nå er det 4-2 til TNZL. Nytt håp for spanjolene som får hviledag imorgen. Ny seilas tirsdag.