FLYR HØYERE: Nicholas Fadler Martinsen (20) og Martine Steller Mortensen (20) vil fly enda høyere over vannflaten når de seiler mot OL i 2020.
FLYR HØYERE: Nicholas Fadler Martinsen (20) og Martine Steller Mortensen (20) vil fly enda høyere over vannflaten når de seiler mot OL i 2020.

Nacra 17 med foiler i OL i 2020

Mye tyder på at OL-katamaranen Nacra 17 vil bli utstyrt med foiler under OL i 2020 i Tokyo.

Publisert Sist oppdatert

Det internasjonale seilforbundet (ISAF) avholder for tiden sitt årsmøte i Sanya i Kina. Norge er representert med Stig Hvide Smith, Tor Møinichen, Per Bøymo, Thomas Nilsson og Marianne Middelthon, og tilsammen er det lagt frem over 200 forslag. Det er med andre ord travle dager og forhandlinger.

Stig Hvide Smith sitter i ISAFs styre og representerer Danmark, Estland, Finland, Island. Latvia, Lithauen, Sverige og Norge.

Nacra 17 får foiler

Sakene som ligger på bordet spenner vidt, og med under et år til OL dreier selvsagt mye seg om de kommende lekene i Rio, men blikket rettes også mot OL i Tokyo i 2020  – og sågar frem til 2024. I bakhodet på delegatene spøker IOCs krav om at seiling må gjøres mer underholdende og attraktivt for media, og et av grepene i så måte ser ut til at Nacra 17 vil bli utstyrt med foiler så snart OL i Rio er over.

Man snakker også selvsagt om vannkvaliteten på den innerste OL-banen i Rio og hvordan den skal bli god nok til ikke å utgjøre noen helsefare for seilerne.

Maktkamp om VM og verdenscup

Den nye world cup-en blir også viet mye oppmerksomhet, og det er ikke til å stikke under en stol at den store finalen i Abu Dhabu ble en gedigen nedtur. Flere klasser hadde ikke deltagere og stilte ikke til start, og i flere klasser var det bare en håndfull. Kun i noen få klasser deltok de 20 presumtivt beste seilerne i verden.

Dette dreier seg ikke kun om seilernes manglende interesse; det dreier seg om seilsportspolitikk på et høyt plan. ISAFs styrer og eier verdenscupen, mens det er de internasjonale klasseklubbene som eier klassenes VM og regionale mesterskap. Og det er en dårlig skjult hemmelighet at det eksisterer et konkurranseforhold mellom partene, og at det ikke alltid er tilfeldig at klassenes mesterskap legges tett oppunder verdenscup-arrangementene. Hvilket igjen gjør at seilerne må prioritere og velge.

Færre komiteer

Dette skaper hodebry, samtidig som også poengsystemet i verdenscupen synes urettferdig. Man kan få like mange poeng for en seier med 10 deltagere som med 100. Det er også varslet endringer i verdensranking-systemet der blant annet alle mannskaper vil kunne få individuelle poeng.

– Det er også vanskelige diskusjoner om ratingsystemer for storbåter med systemene ORC og IRC som de dominante. Her bør nok ISAF ta mer styring, sier Stig Hvide Smith.

Det jobbes også under møtet med å redusere antall komiteer og med å innlemme kontitentale forbund, slik som det eurpeiske EUROSAF, i ISAF-organisasjonen.

Rekordstort junior-VM

Delegatene kan også glede seg over at det spirer og gror i seilsporten. I det kommende junior-VM i Langkawi som foregår ved årsskiftet, deltar det seilere fra hele 80 nasjoner. Det er ny rekord. Den gamle lød på 67 nasjoner. Norge deltar med seilere i seks klasser.