Informasjon fra Norsk Bavariaklubb

Digitale og fysiske medlemsmøter

I lys av suksessen med digitale møter i koronatiden vil vi fortsette å streame møtene i avdeling øst slik at de blir tilgjengelige for medlemmer i hele landet, enten direkte eller i ettertid.

Tekst: Jan Iverin

Det har vært en bratt læringskurve, men vi blir etter hvert mer komfortable med teknikken. Det er hyggelig og motiverende å konstatere det gode fremmøtet på møtene både i øst og vest, og at det også er mange som følger møtene digitalt.

Første tema i høst var vinterklargjøring. Skritt for skritt for hva som må og bør gjøres med en Bavaria slik at båten trives de månedene de fleste pakker bort skuta for sesongen. Det neste temaet var hvordan man planlegger innkjøp av nye seil. Her hadde vi fått med oss Axel Nissen-Lie fra Seilmagasinet for å gi et objektivt syn på hvordan man vurderer behov og tilbud opp mot hverandre.

Evaluering av mentor-ordningen

Bavariaklubben lanserte en mentor-ordning på forsommeren. Der er prinsippet at Bavaria-eiere hjelper hverandre.

Tekst: Jan Trygve Olsen

Både de som ønsker veiledning og de som ønsker å bistå nye eiere kan sende e-post til klubben, som så koordinerer tilbud og etterspørsel. Hittil har vi blitt kontaktet av rundt 15 søkende og 10 mentorer. De er fordelt over landet, men det er flest på Østlandet. Bergensavdelingen koordinerer ordningen fra Lindesnes og nordover.

Når vi mottar ønske i ett distrikt videresendes e-posten til medlemmer i samme postnummerområde, og stort sett har vi raskt matchet noviser og mentorer. Mentorordningen er mer ment som «hvordan skifter jeg olje» enn «kan noen skifte olje for meg», og ordningen er et løpende tiltak. Så det er bare å ta kontakt.

Om eksempel på mentor-oppdrag er undertegnedes bistand til to nye båteiere i Oslofjorden som er ferske med rulleseil. Da tok vi en ettermiddag på fjorden med gjennomgang av funksjon og betjening av rulleseil, samt hvordan montere seil om våren ta det og av om høsten, bruk av spiler etc. Mentoren har du kontakt med gjennom sesongen - og sender du spørsmål får du svar.

Jeg er en ivrig selger av prinsippet «rull ikke ut mer enn du trenger». Går båten i skrogfart gir mer seilareal bare mer krengning og mindre komfort. Seilkurs og teknisk bistand kan man avtale direkte. Jeg ble også invitert med på tur fra Stokmarknes til Ørland, der ny eier fikk mange nyttige erfaringer på veien - og jeg fikk en flott tur.

Andre mentorer har veiledet både via telefon og fysisk i båtene. Spørsmålene vi får tar vi med oss til medlemsmøtene slik at vi kan dele svarene med flere.

Høstavslutning i vest

Helgen 16. – 18. september inviterte avdeling vest til høstavslutning på Bekkjarvik i Austevoll, vel 25 nautiske mil sør for Bergen.

Tekst: Jan G. Rasmussen

Etter litt påminnelser var det til slutt 18 påmeldte båter og over 40 deltakere.

Klubben inviterte til samling på fredag i uthavnen Horgo, ute i havet. Planen var å seile regatta lørdag, men på grunn av meldinger om sterk vind ble samlingsstedet flyttet til Storebø. Det var meldt – og det ble - sterk vind, så mange valgte å seile direkte til Bekkjarvik. Men noen valgte Storebø og fikk en frisk regatta ned mot Bekkjarvik lørdag formiddag. Premiering til de fire beste i regattaen.

Da alle var vel i havn ble det tid til mingling og en tur opp den flotte sherpatrappen til Kongsen, 185 meter over havet.

Middag var bestilt på Bekkjarvik Gjestgiveri, men først ble det aperitiff på bryggen. Vi hadde en hyggelig samling, men det ble vindfullt og kaldt, så vi trakk innendørs relativt fort. Middagen ble kombinert med kunstutstilling på Bekkjarvik Gjestgiveri.

Tilbakemeldingene fra deltakerne er gode, og dette er en god inspirasjon for arrangørene. En slik tur er et hyggelig minne å ta med seg gjennom høst og vinter.

.

Tid for å forberede ny sesong

De fleste av oss har nå avsluttet sesongen og lagt båten i vinteropplag.

Det er tid for å reflektere over sesongen som var og begynne planleggingen av neste sesong. Ikke minst gjelder dette behov for eventuelle utskiftinger og utbedringer. Det kan være seil, belg, rorlager, skroggjennomføringer og så videre, og hva med motoren, batteriene og det elektriske? Mye kan vi gjøre selv, og det er mange tips å hente på klubbens medlemsmøter i høst og vinter. Det er også mye å lære av andres kunnskaper og erfaringer, og det er med glede vi følger den store aktiviteten på klubbens Facebook-grupper. Tilgang til disse kunnskapsdatabasene er en av fordelene ved å være klubbmedlem. Jeg vil også trekke frem mentor-ordningen som vi lanserte i sommer som et tilbud til uerfarne båteiere.

Ved vurderinger og utbedringer av komplekse og sikkerhetskritiske ting bør de fleste søke profesjonell hjelp. Det kan lønne seg å sjekke med leverandørene som klubben har et etablert samarbeid med. Se oversikt på hjemmesidene. Det er lettere og ofte rimeligere å få utført arbeider i vintersesongen enn i høysesongen om våren.

Høst og vinter er også tid for å drømme seg bort og begynne å planlegge neste års sommerseilaser. Innimellom alt det tekniske prøver derfor vi å krydre medlemsmøtene med mykere temaer om turer og båtliv. I år har styret etablert en programkomité som jobber mer planmessig med dette.

Det gjenstår ett medlemsmøte i høst, og i vinter blir det månedlige møter til og med april. Send oss gjerne innspill om temaer! De fysiske møtene, som vi heldigvis kunne gjenoppta i år, har også et sosialt preg og gir anledning til hyggelig båtprat med likesinnede.

Der er også inspirerende å registrere den jevne tilstrømmingen av nye medlemmer. Vi har god styrefart og seiler inn i et nytt år med 780 medlemmer. Neste år skal det også behørig markeres at klubben fyller 25 år!

Dette er siste blad i år og det er på sin plass å takke for en flott klubbsesong. Samtidig ønskes alle en riktig god jul. Vi ser frem til et nytt år og til å treffe flest mulig av dere både fysisk og digitalt!

Svenn Erik Forsstrøm

.

Fra seilforeningene

SEILmagasinet samarbeider med en rekke seilforeninger landet rundt. Disse foreningene har egen side i magasinet med innsendt stoff. Dette stoffet blir også publisert på SEILmagasinets nettside. Denne artikkelen er innlevert av en seilforening og ikke skrevet av SEILmagasinets redaksjon, og ikke underlagt Redaktørplakaten.