ONE OFF: Thomas og Cathrine Nygaard fant ingen serieprodusert båt som var ideell for dem. Derfor skapte de sin egen. Det har gitt dem et vell av erfaring.
FRISK SEILAS: Denne ettermiddagen på Algarvekysten skal riggen testes. Den tidligere landslagstreneren for de portugisiske OL-seilerne, Antonio Viegas er, med og krever skarp bidevind i den friske solgangsbrisen.
RIGGSJEKK: Den profesjonelle riggeren Antonio Viegas forklarer eier Thomas Nygaard og mannskap Lionel Hertig hvorfor «Cheetah» har hatt vond rigg.
RIGGSJEKK: Den profesjonelle riggeren Antonio Viegas forklarer eier Thomas Nygaard og mannskap Lionel Hertig hvorfor «Cheetah» har hatt vond rigg.
TEST: På vei ut for testseilas på Algarvekysten.
SKIPPEREN: Thomas Nygaard var bekymret for riggen som ikke oppførte seg som den skulle og tilkalte eksperthjelp for å få satt og trimmet den riktig.
FRISK SEILAS: Denne ettermiddagen på Algarvekysten skal riggen testes. Den tidligere landslagstreneren for de portugisiske OL-seilerne, Antonio Viegas er, med og krever skarp bidevind i den friske solgangsbrisen
GODKJENT: Ifølge eierne fungerer «Cheetah» 95 prosent, som i det store og hele er mer enn godkjent.
SALONG: Lyse skott, gode spotter og relativt store vindusflater gjør sitt til at salongen ikke oppleves mørk, til tross for at skapene er i valnøtt. Eierne Thomas og Cathrine Nygaard har brukt mye tid på å tenke ut praktiske løsninger og finne de ...
SENKEKJØL: Senkekjølen måtte inkorporeres i interiøret og toppen av kjølkassen ble til en benk i forbindelse med byssa.
AVRENNING: Skapene over vasken er tilpasset slik at oppvasken settes våt inn. En renne leder vannet ned.
TOALETTROM: Eiernes lugar fremst i skroget har latt seg inspirere fra Sweden Yatch. Badet er helt forut, noe som gjør at dusjen blir veldig romslig.
INTERIØR: Når man er på langtur er det viktig at sofaen er god å sitte i.
WATERMAKER: «Cheetah» har en watermaker som sørger for ferskvannet om bord.
MOTORROM: «Cheetah» har to store 24 volts dynamoer på 140 A på motoren som genererer 5 kW likestrøm. Denne energien føres rett inn i litiumbatteriene.

Når ryggraden i riggen svikter

Unge katter kan også få kink i ryggen. Vi var med da den makeløse seilbåten «Cheetah» fikk kyndig rigghjelp.

Publisert Sist oppdatert

Hun har ikke bare purret og malt som en katt, one off-seilbåten «Cheetah», siden hun ble sjøsatt sent høsten 2015. Det har vært noen barnesykdommer. Litt rusk var forventet av en båtmodell som aldri har vært bygd før. Men i den siste tiden har selve ryggraden i riggen – masten – slått seg vrang.

– Jeg vet ikke helt hva det skyldes, men masten bøyer seg fremover i visse situasjoner. Det er det verste som kan skje. Blir bøyen for stor, kan masten i verste fall brekke, sier Thomas Nygaard.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER