Optimale seilerforhold i Moss

Moss Seiforening var arrangør av tidenes første NM i Formula 18 og cupseilaser i Laserklassen i helgen.  Forholdene kunne ikke ha vært bedre.

Publisert

Mesterskapet i Formula 18 samlet hele 22 båter, tre av dem var svenske. Dette er en oppsiktsvekkende vekst på tre år og klassen er i ferd med å etablere den samme posisjon i flerskogsmiljøet som Melges 23 har gjort det blant kjølbåtene.

I alt greide den dyktige regattasjefen Thorstein Tønnesson og hans stab å få gjennomført hele ni seilaser, og særlig etter lørdagens fem var seilerne ganske slitne. Begge dager blåste det fra syd, opp mot 10 m/sek, men på banen innefor Revlingen var det likevel forholdsvis smult.

Sterke mestere

Hans Ulrik Grünert og mannskapet Eirik Gravdal har seilt mye i sommer og deltatt i mange regattaer i Sverige. De leverte en suverén serie med tre seire og kunne stryke en 4.plass. Særlig i dagens seilaser imponerte nordmennene med to seire og en opphenting til 4. plass etter en håpløs start i den nest siste seilasen.

Jevn fordeling av oremiene mellom Sverige og Norge

På 2. og 3. plass var det svensk med Petter Karlberg/Robert Albinson og Jonar Frii/Johan Örtendahl, mens NM sølvet gikk til Ole Petter Pollen og Pål Kirkebø som åpnet og avsluttet mesterskapet med førsteplasser og hadde 8. plass som dårligste plassering. 5. plass totalt og NM bronsen gikk til klasseklubbens formann Harald Blom-Bakke og Anders Myhre, foran det tredje svenske laget med John Bäck og Team Ericssons mediemannskap Gustav Morin. Nå er han «mediemannskap» i Formula 18, men føger med på mulighetene for et nytt Volvo Ocean Race.

Flott miljø

Klassen har mange entusiastiske seilere, og utfordringen bli nå å opprettholde motivasjonen hos alle selv om noen naturlig nok vil bruke mer tid på seilingen og derved drar fra de andre. Klasseklubben vil måtte jobbe for miljøet, noe de ser ut til å lykkes bra med, slik at de som er lengre nede på resultatlisten ikke gir opp, men fortsetter å glede seg over båtens suverene seilegenskaper.

En av dem som imponerte i mesterskapet var 13 årige Vidar Åsly som sto til rors med faren Runar som mannskap.

Familien som bor i syd Sverige har fine treningsforhold for katamaranseiling, men Vidar seiler optimistjolle til daglig. I tillegg er han ivrig svømmer og trener fem dager i uken. Selv om han fremdeles er liten og lett hadde han derfor god fysikk til å mestre den friske vinden og laget endte på 17. plass med 14. som beste enkeltplassering.

Også Laser

Moss arrangerte også Norges Cup, Nordisk mesterskap i Laser og Laser Radial samt Norges Cup, Europacup og Youth Grand Prix for Laser 4.7. I alt deltok 47 båter fordelt over tre klasser, og med Laser Radial som den største.

Her seilte gutter og jenter sammen, og Marthe Enger Eide imponerte etter lørdagens seilaser med å lede sammenlagt foran Henrik Begby og Hermann Tomasgaard. I dagens seilas buttet det litt imot for Bærumsjenta som fikk en OCS og dermed endte på 3. plass bak Tomargaards og Begby, og fire poeng foran nest beste jente, Sarah Gunni fra Danmark.

Også i Laser 4.7 seilte guttene og jentene samlet. Her vant Cedrik Kløvstad fra Drøbak foran danske Celine Carlsen og to gutter fra Tsjekkia. Nest best av de norske ble den lovende Line Flem Høst fra KNS.

I Kristian Ruths fravær var Mathias Mollatt helt suveren med seks seire og to tredjeplasser som kunne strykes. Danske Stig Stenfurth tok 2. plassen foran de lovende Inge Salvesen, Lars Myklebust Johansen og Mikkel Berger.

Satser på Laser, - E-jolle ut

Lederen av seilerlinjen på NTG, Frank Kirkeland var godt fornøyd med seilingen i Moss og fortalte at KNS seileren Henrik Begby nettopp er begynt på NTG der det nå er 11 seilere fordelt på Laser og Brett. Kirkeland sier til Seilas at  NTG nå kun er åpent for brett- og Laserseilere. Han anbefaler at seilerne får kjørt seg skikkelig varme i E-cup for å bli vant til å ligge fremme i feltet, før de får lov til å prøve seg i ordinære verdenscupregattaer, slik det jo er vanlig i andre idretter.

Dessverre fikk vi ikke anledning til å komme oss ut på jollebanen., men vår fotoreportasje fra Formula 18 vitner om optimale forhold.