VAKKERT: «Xoco» til brygga i Sætre med snødekkete Håøya i bakgrunnen.

Hvit påsketur

Det er ingen drømmepåske for seilere på Østlandet, men det er deilig på fjorden allikevel.

De siste årene har det blitt mer seiling enn hyttekos i Påsken. For tre år siden seilte vi «Xoco» hjem fra Stavanger og hadde 17 grader og sol på Sørlandet, men våknet opp i Son med frost på dekk to dager senere. Året etter seilte vi til Koster.

Denne påsken var båten også seilklar, og idéen var å finne de beste dagene. Da vi startet planleggingen så onsdag bra ut. På lørdag ble plutselig mandag bra. Mandag måtte bli dagen påskeseilesen skulle starte. Nordavind var også bonus.

RUBBING: Vannbasert rubbing er effektivt. Vannsliping er enda raskere.
POLERING: Skutesiden fikk seg en runde med polish før turen. Blåfargen på ullpadden viser at polishen ikke bare gjør det blant med også sliper gelcoaten.

Nypolert skute

Palmehelgen skulle være dårlig, men ble fantastisk. Jeg bruke en del av tiden til å polere båten. Jeg har vannslipt, rubbet og polert skrogsiden, men ikke hekken. Den står alltid mot sola, og derfor hadde jeg tenkt å foliere den. Men nå skal jeg i stede teste ut keramisk coating, en veske som legges på gelcoaten og danner et knallhardt lag. Før den legges må gelcoaten være prima, så da ble det sliping med 3000 korning, og rubbing med vannbasert guffe.

Jeg tok også å polerte opp den ene skrogsiden.

Hvit påske

Det regnet da vi våknet hjemme mandag, og da skulle det vært sol. Da vi endelig fikk kastet trossa var regnet blitt til snø. Det er egentlig bedre.

Vi spridde seilene og lenset sydover i tre til fire knop. Samme hvordan vær og vind det er. Det er deilig å slå av motoren, og høre vannet skildre fra baugen.

Vi var ikke alene på fjorden. Vi så tre seilbåter og en motorbåt som snudde.

Vi trodde snøværet skulle gi seg, men det gjorde det ikke. Det snødde hele dagen, men det la seg ikke på dekk.

SPIDD: Daff vind fra nord dyttet oss i behaglig tempo sydover.
PÅKLEDD: Finnes ikke dårlig vær, bare dårlig klær.
SPRING: Til kai i Sætre etter rolig seilas i snøvær.

Ny havn

Det er ingen mål i å komme lengst, bare nyte naturen og stillheten. Vi satte kursen mot Sætre, et sted jeg har vært mange ganger, men aldri besøkt med egen båt. Vi er ikke de eneste på påskeseilas. I de populære havnene på Håøya lå det noen få båter, og enda flere lå det i Sætre. Her er det en hyggelig gjestehavn, men flotte fasiliteter.

I Sætre er det fire restauranter, men på mandager er tre av dem stengt. Vi endte opp på en italiensk restaurant, og ble møtt av en hyggelig betjening, og fikk servert gode pizzaer.

Smart å holde åpent når alle de andre er stengt. Det var godt med besøk på restauranten.

HVITT: Overraskende syn i dag tidlig.
KALDT: Våren lar seg vente på Østlandet denne påsken.
Is på vannet i Sætre
IS: Det har lagt seg et tynt lag slush på vannet i løpet av natta.
PLASS: Det ligger 6-7 båter på de to gjestebryggene i Sætre.
PLASS: Det ligger seks syv båter på de to gjestebryggene i Sætre.

Stille morgen

Det er dødt på bryggene og været gjør at alle holder seg under dekk. Helt stille var det dog ikke. I én av båtene var det musikk og liv, men det var ikke sjenerende.

Det er alltid hyggelig å titte ut om morgenen. Du vet aldri helt hva som venter. Jeg så for meg et vått dekk. I stedet så jeg en hvit cockpit. På utsiden av brygga ligger det et lag slush på vannoverflaten. Heldigvis er det varmt og tørt under dekk.