Pinlig for Ericsson

Avdekkingen av umålt baugseksjon på Ericsson 4 kan bli en ny pinlig affære for Richard Brisius og ledelsen av Ericsson Racing Team

Publisert

En skulle tro at etter kjølfadesen på Ericsson 3 så ville ledelsen i Ericsson teamet være pinlig nøyaktige i alle målerspørsmål. Det later til ikke å være tilfelle.

Fant gammel baugseksjon

Sist lørdag fant sjefsmåleren for Volvo Ocean Race, nærmest ved en tilfeldighet, en avlagt baugseksjon bygget i skum, med Ericsson Racing Teams dekor, ved en av teamets containere.

Dette viste seg å være en gammel seksjon som etter å ha vært skadet i forberedelsene til Volvo Ocean Race, nå var erstattet av en ny seksjon, og at den gamle nå var beholdt i reserve.

Ikke rapportert

Bytte av baugseksjon har ikke vært rapportert til målerne. Denne seksjonen omfatter to kritiske målepunkter LLF (Limit of Length Forward) og RPF (Reference Point Forward) og skal derfor være registrert hos målerne. Punktene er markert med små merker som er skrudd fast i skroget.

Satte egne målepunkter

Av en eller annen grunn har Ericsson Racing Team ikke informert målerne om erstatnngen av denne seksjonen og de har selv duplikert målepunktene med egne skruer, noe som kan ha påvirket nøyaktigheten av dataene for båtens skrogmål. Det kan i værste fall bety at Ericsson 4 har seilt regattaen så langt uten gyldig målebrev, noe Knut Frostad tidligere har uttalt at regattaledelsen vil slå kraftig ned på.

Kan  miste ledelsen

Vi skal ikke forhåndsdømme noen i denne saken. Ei heller antyde en eventuell straffeutmåling.

Det vil juryen gjøre imorgen etter å ha lest målernes rapport. Men om Ericsson 4 skulle få samme straff som E3 fikk for å ha seilt med en kjøl som ikke var godkjent, vil det være relativt dramatisk for Torben Grael og mannskapet på E4 som i så fall vil måtte overlate sammenlagtledelsen til Telefonica Blue.